A pályára való alkalmasság szinte minden
pályánál fontos. De különösen jelentős lehet ott, ahol a hibát nem lehet azzal
korrigálni, hogy új fadarabot fog be valaki a satuba. Ott, ahol a munka alanyai
és tárgyai egyaránt emberek, különösen fontos lehet a képességek és készségek
megfelelő halmaza. Vitatni tehát aligha lehet azt, hogy pedagógussá válás
belépő oldalán, a tanárképzésben is fontos lenne a pályára való alkalmasság vizsgálata.
A lehetőségeken, illetve a módszereken van, lehet olykor vita.
Ilyesmi állhat annak a hátterében is, hogy a
minisztérium követelésének eleget téve több mint félezer diákot hív vissza az
ELTE egy beszélgetésre. Ahogy az Index beszámol
róla, az egyetem szakmailag tartotta vállalhatatlannak a szóbeliztetést a
tanárképzésben. Mármint az alkalmasság vizsgálatára. S ezért mindössze egy
motivációs levél összekalapálását várta el a leendő tanároktól. Hátha sikerül
megfogalmazniuk, hogy miért akarnak egy társadalmi presztízsét tekintve nem
éppen sikerszakmának tekinthető pályára tévedni. Eltekintve attól, hogy
Hoffmann Rózsát egyébként mennyire tartom alkalmasnak az oktatáspolitikai
részvételre, abban mégis igazat lehet adni neki, hogy egy írásbeli vizsga
alapján aligha mérhető fel a jelölt alkalmassága egy olyan pályára, ahol a
később az egész személyiség számít. Szinte közhelyszerűen, szerepet osztva a
tanár személyiségjegyeinek általában, és egyenként egyaránt. Mely közhelyszerű
megállapítás egyébként a tanári teljesítmény mérését, pontosabban annak strigulázós,
objektívnek hitt, megállapítását szintén kétségessé teszi.
Egyébként éppen a komplexitásra hivatkozik
az ELTE akkor, amikor gyakorlatilag ignorálta az alkalmassági vizsgálatot.
Mondván, hogy csak a komoly orvosi, pszichológiai tesztekkel, vizsgálatokkal, a
jelölt személyiségi jogainak megtiprásával tudná megállapítani a tanári pályára
való alkalmasságát a jelentkezőnek. Ez, szerintem, fenntartva az egyetem nagytiszteletű
professzorainak kijáró köteles tiszteletet: ostobaság. Teljesen nyilvánvaló
ugyanis, hogy nem kell ahhoz súlyos mentális zavar, hogy valaki alkalmatlan
legyen tanárnak. Esetleg csak komoly személyiségi tréning után legyen alkalmas
arra, hogy a következő nemzedékek életét piszkálja. Az utóbbival elismerve a
fejlődés, a fejlesztés lehetőségeit. Ellentétben azzal, hogy az ELTE véleménye
szerint a komoly alkalmassági vizsgálat kizárná a fejlődés elismerését. Az is
tudható, hogy léteznek olyan tesztek, ha már ragaszkodnak az írásbeliséghez,
amivel jó néhány problémás eset kiszűrhető. Nem vitatva sem a tesztek esetleges
pontatlanságát. S persze nem vitatva azt sem, hogy ezekkel bíbelődni kell a
kiértékeléskor.
Ahogy a leendő diákkal is bíbelődni kell
egy személyes találkozáskor. Kérdéseket kell feltenni, oda kell figyelni a
válaszra, a metakommunikációs jegyeire, a személyiségére. S utána személyre
szabott véleményt kell megfogalmazni. Vállalva a bizottság tagjainak azt a
felelősséget is, ami a vélemény, a felvételi jegyzőkönyv aláírásával jár.
Konfrontálódva esetleg a bizottság többi tagjával, és a fel nem vett diákkal
egyaránt. Bevállalva azt, hogy valakinek megmondják: kiváló elméleti matematikus leszel, de ne menj a tanári asztal közelébe
matektanárként. Ennél kétségtelenül sokkal egyszerűbb megíratni a
motivációs levelet. Aztán besuvasztani valami irattárba, és megszabadulva a
személyes értékelés, és személyes felelősség minden nyűgétől, és bajától. Időt
és fáradtságot is megtakarítva természetesen, mely a nagy nyári szünet közeledtével
szintén számíthat. A diák érdekeinek figyelembe vétele mellett nem kis részben
hozzájárulva ahhoz, hogy az egyetem lelazulósan oldja meg a pályára való
alkalmasság vizsgálatát.
Amin különben a minisztériumi parancs sem
fog sokat változtatni. Aki valaha vizsgázott már, pontosan tudja, hogy egy
vizsgát számos módon le lehet bonyolítani. Akár úgy is, hogy: „Mutatkozzon be fiatalember! Írja Gizike,
hogy alkalmas! Kérem a következőt!” Végső soron pontosan ugyanazt az eredményt
adva, mintha mi se történt volna az ügyben. Pár év múlva pedig, amikor a diák
sírva hisztizik a próbatanításon, akkor majd a vállukat vonogatják. Mondván,
hogy: „Na ugye, hogy nem lehet megmondani
előre a reménytelenségi indexet”. Esetleg egyszerűen bízva abban, hogy
addigra már a kutya sem emlékszik arra, hogy az adott tanárjelöltet ki találta
alkalmasnak. Különösen annak fényében, hogy a tanári alkalmasság egyes
kérdéseiről valóban van, és lehet is szakma vita. Azonban akkor, amikor az
előzetes szóbeli vizsgáztatással kapcsolatban hangoztatják a fenntartásaikat,
akkor talán értékelhetnék az ELTE saját követelményeit is. Az alkalmasságot
vizsgálandó írásbeli szempontjai
között ugyanis szerepel egy olyan kitétel is, hogy a jelölt „személyes beszámolót ír a tanári pálya
választásának egyéni motívumairól, a tanári mesterséggel kapcsolatos
tapasztalatairól, elképzeléseiről”. Márpedig egy frissen jelentkezőnek
vajon milyen tapasztalatai lehetnek a tanári
mesterségről. Legfeljebb egyes tanárairól lehet véleménye, tapasztalata, hiszen
a mesterség megtanulása miatt megy a képzésre. Tapasztalata tehát majd akkor
lesz, ha sikerült végeznie az egyetem elvégzése után.
Ha csak nem ő lesz majd az a tanszéki Micike,
akinek a szakma nagy öregje odacsettint: „Hozza
már a kávét, és írja...!”
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése