A minap, azt hiszem, az oktatáspolitikai
csúcsnak sikerült felállítani egy ostobasági rekordot. Úgy van! Arról a kijelentésrőlvan szó, ami eszerint a humántudományoknak gyakorlatilag semmi értelme, és
legfeljebb szórakoztatásra alkalmas. Az idézet nem szó szerinti, de a Klinghammer-i
lényeget, azt hiszem, visszaadja. A kijelentés mögötti tartalom szellemi
színvonalán aligha kell vitatkozni.
Az alacsony színvonal érzékeltetése
érdekében, arra szeretnék kitérni, hogy annak idején a filozófia is a kertbe sétálók
önszórakoztatásának tűnhetett. Azért a valamikori görög filozófia különböző ágazatai
igen csak értéktermelőnek bizonyultak az idők során. Ha másért nem,akkor azért,
mert a filozófia művelői például megtanultak vitatkozni. Nem lebarmolni,
lehengerelni, lenézni, hanem vitatkozni. Érvekkel, a nézőpontokat ütköztetve, a
dogmákban kétséget ébresztve. Márpedig egy tudományterület sem igazán lehet meg
ezek nélkül. Illetve, de. Meg lehet vita, kétségek nélkül, de akkor előbb utóbb
vége a fejlődésének, és dogmatikussá válik. Ha pedig mindig mindenki azt mondta
volna, hogy a szellemi tudományoknak semmi értelme, akkor ma is máglyára
léphetne az, aki szerint a Föld nem egy lapostányér Isten asztalán. Alkalmasint
persze az, hogy a Föld nem feltétlenül az egyedüli égitest a világban, szintén
filozófiai, ha tetszik elméleti, humántudományi síkon merült fel.
Ahogy ennek a szemléletnek az az
extrapolációja is, ami Fontanelle-nek a világok sokaságáról írt művében
csúcsosodik ki. Szigorúan elvi alapon jutva el oda, amit a ma fizikája sem tart
teljesen kizártnak. Igaz, az elméleti fizika, mivel ma nincs kvantummotoros
térugró űrhajónk. Viszont még a gagyi, kémiai motor sem alakult volna ki talán,
mivel a lapostányér-elméletben megcsontosodva értelmetlen lett volna az egész
űrkutatás. Maradjunk is mindjárt az űrutazásnál. Nyilvánvalóan a számok és a
kémia világa. A számok közül pedig nyilvánvalóan vannak azok a számok, amelyek
nélkül nem igazán tudnánk ma meglenni. S nem csak azért, mert a gazdasági
recesszió indokolja a negatív tartományok alapos ismeretét. A nulla sem igazán
olyan szám, amit másként, mint a humántudományok oldaláról tudnánk
megkülönböztetni. A semmi ugyanis nem a hétköznapok fizikai kategóriája. Még
jelzése is talán a leglogikusabb számmá teszi. A nulla-jelünk aligha más, mint
a körbekerített semmi. De persze a logika is a humán-tudományok része.
Értéktelen, vacak. Az mai magyar oktatáspolitikának legfeljebb.
Ám emlegettem a kémiát is. Az atom-elmélet
őse, köztudottan a görög filozófiában ver gyökeret. Tudom, nem lenne atombomba,
ha ma is a négy alap-elemen keresztül látnánk a világot. Viszont sok más sem
lenne. Alkalmasint Röntgen-gép sem. De az atom-elméleten kívül is érdemes
elidőzni a kémiánál. Lévén, hogy nem csak, hogy elméleti, hanem egyenesen
ezoterikus tudományként kezdte életét. Az alkímiát ugyanis aligha sorolnánk ma
be az egyetemi tananyagok közé. Hacsak nem valami kuriózumként a
tudománytörténet terén. Ellenben azok, akik igen komolyan művelték, hatalmas
tudásanyaggal járultak hozzá a ma tudományához. Nyilván nem az aranycsinálás
terén, de az anyagok megismerése, a labortechnológiák terén mindenképpen. De,
mivel aranyat a sajátkorukban sem sikerült előállítaniuk az akkori
módszerekkel, tulajdonképpen hulladék volt annak idején az egész. Még
szerencse, hogy akkor nem a mai magyar oktatáspolitikusok kezében volt a
tudományirányítás. Így eljuthatott a világ a modern orvostudományhoz, az abban
használt, nem egyszer életmentő vegyületekhez. Nem kis részben egy filozófiai,
elméleti megközelítés eredményeként.
Az ugyanis egy teljesen elméleti, a
humántudományok kanapébiológiájához tartozó szemléletként indult, hogy az
élővilág egységes. Abból a szempontból, hogy ugyanazok az anyagok építik fel az
egyes élőlényeket. Így eljutva oda, hogy amennyiben ugyanazok az anyagok
mérgezők minden élőlényre, akkor gyógyítani is egyaránt képesek lehetnek. Biológiailag
megalapozva azt, hogy az ember sem más, mint a bioszféra egyik tagja. Ami akkor
is igaz, ha ezt a bioszféra szívesen ki kérné talán magának. Akkor biztosan, ha
az Emmi államtitkárai képviselnék a bioszférát. Megállapítva, hogy a
környezetszennyező Homo sapiens egy teljesen értelmetlen izé csupán. Nem
vitatva, hogy ez a megközelítés is elméleti, ha tetszik önszórakoztató
humántudomány. Ahogy az irodalom is. Beleértve azt a fantasztikus irodalmat is,
amelynek visszacsatolása már többször, bizonyítottan járult hozzá a
technológiai fejlődéshez. Legékesebb, klasszikus példái lehetnek ennek a műholdak,
melyek nélkül az államtitkár kedvenc földtudománya sem lenne sehol. Pusztán
önszórakoztatásként.
Miközben a fentiek kiragadott példák
csupán, persze az sem baj, ha valami csak úgy van. Például az átlagos boldogságszint
emeléséhez járul hozzá. Elég keserves lehet az élete annak, akinek az elméleti
tudomány, a gondolkodás, egy jó könyv, egy jó beszélgetés, az emberek
megismerését segítő megannyi más szakág nem képvisel értéket. Azt sejtetve,
hogy kevés önálló gondolata lehetett a pályafutása során. S az a kevés is
mindig szabályok közé szorítva, a sablonokat kitöltve alakult ki. Holott a
tanulás, az oktatás a szárnyalásról, a szemléletekről szólna. Ellenkező esetben
máig a szakóca pattintása képviselné a haszonelvűség csúcsát. Vagy az sem. Szerencse,
hogy már őseink közül sem mindenki kapta volna meg a ma politikusainak
szegénységi bizonyítványát.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése