Forrás: hvg.hu |
A gyermek felnövekedvén sok mindent
megtanul. Alkalmasint a szegregáció is egyfajta tanulás eredménye. Tehát az
elfogadás is megtanulható. Amihez komoly muníciót adtak a cserdi cigányok Budapesten. Sajnos azonban Hoffmann Rózsa nem ilyen emelkedett
szellem jegyében tartotta meg saját évértékelőjét.
Inkább csatlakozott a nyakig iszapban is hurráoptimista balgák táborához,
melyről a központi nemzeti hírcsatorna kétrészes tudósítást közölt.
A közzétett szöveg alapján nehéz elhinni,
hogy az év közben, a mostani közlés szerint, saját kérésére lefokozott
államtitkár-asszony komolyan gondolja sorai komolyságát. Már maga a lefokozása
is olyan előzmények, az akkor még nem kellően felszalámizott diákság tüntetése,
nyomán következett be, ami világosan jelezte alkalmatlanságát. A
felsőoktatásból való kipenderítése ugyanakkor egyfajta vezéráldozatként
következett be. Ez világos volt már akkor is. Részlegesen pozíciót áldoztak a
diákság előtt. Látszateredményt biztosítva az egyik oldalon, és teret engedve
egy igazi keményvonalas szolgának. Klinghammer ugyanis aligha más, mint egy
kőkemény bürokrata a klasszikus fajtából. Felfele nyal, és lefele vasbakanccsal
tapos. Ez világosan látszott a felsőoktatásban keresztülhajtott
oktatáspolitikán. Pozícióba kerülése ugyanakkor Hoffmann szerepét is jobban
megvilágíthatja. S azért érdemes talán inkább a szerepnél, és az embernél leragadni,
mert szakmaiság oldaláról amúgy is többször szóltam róla, és a jelen
nyilatkozat ökörségeit is bőven fogják másutt taglalni.
Alighanem sokkal lényegesebb lehet a teljes
rendszer jellemzésére az, hogy Hoffmann Rózsa pozíciót kaphatott egyáltalán.
Az, hogy olyan társtettest kapott ehhez az oktatáspolitikában, mint az egykori
rektor, az inkább csak árnyalja a képet. Ugyanis maga Hoffmann Rózsa is iskolai
vezető volt. Egy olyan korszakban, amikor az iskola a szocialista embertípus
kifaragásáért létezett. Aminek következtében egy iskolai vezetőnek igen szoros
kapcsolatokat kellett ápolnia az MSZMP-vel. Akár tagja volt a Pártnak, akár nem.
De leginkább tagja volt, mert a karrier-pressziók ebbe az irányba hatottak. Aki
tehát kellően opportunista és kellően törtető volt, az belépett a Pártba. Márpedig
az, aki önéletrajza alapján
Művelődési Minisztériumban főelőadóként dolgozott az 1970-es években, majd
onnan tudott bepottyanni egy igazgatóhelyettesi, majd egy igazgatói székbe, az
kellően megbízható elvtárs, illetve elvtársnő kellett legyen. No meg, törtető. Érdemes lehet ugyanakkor
megjegyezni, az MSZMP-től függetlenül, hogy az említettek alapvetően igazgatási
pozíciók.
Ennek két valószínűsíthető következménye
van ugyanis. Az egyik, hogy Hoffmann Rózsának aligha lehet komoly tanítási
gyakorlata. Mármint olyan tanítási gyakorlata, amit gyermekek között, a
mindennapok személyes bajaival küzdve szerzett. A pedagógusok napi munkájával
kapcsolatos tapasztalatai tehát nagy valószínűséggel közvetettek. Amikor tehát
úgy próbál fellépni, mint olyan, aki „közülük
való”, az aligha több egyszerű szemfényvesztésnél, kommunikációs trükknél. Egyben
azt is megmagyarázza, hogy miért hiszi támogatásnak a kiválogatott hallgatóság
szervilista hallgatását, illetve ütemezett tapsait. Egyszerűen ezt szokta meg,
és nem érzi, nem látja a különbséget a támogatás, és annak kikényszerített
látszata, csalfa visszfénye közt. Ez alkalmas jelöltté teszi a hierarchia közkatonájának
a szerepére, mivel a személyes ismeretei, és az ezekből fakadó kételyek, önálló
gondolatok, nem zavarják a parancsnoklási láncban betöltött szerep ellátásában.
Ráadásul, mivel Párt-hierarchia által uralt szakigazgatásban szerzett korábban
tapasztalatokat, természetesnek tekintheti a politika és szakmaiság viszonyában
az előbbi egyeduralmát. Valószínű tehát, hogy egy fikarcnyi disszonanciát sem
okoz a lelkében a politikai utasítások maradéktalan végrehajtása.
Azt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint
saját szervezetváltásai, hogy egy lokális hatalmat ígérő erőhöz bármikor
csatlakozni képes. Ott pedig a neofita seprűk lelkesedésének látszatával hajlandó
akár az abnormát is túlteljesíteni. Amikor a bennfentesek már sejthették, hogy
a karriernek nem biztosan záloga többé az MSZMP, akkor Hoffmann Rózsa is
megvilágosodott. Az első Orbán-kormány ideje alatt a Fidesz tagjainak sorába
lép, és onnan vitorlázik át a KDNP-be. Gyarapítva azok sorát, akiknek Orbán-függetlensége
finoman szólva is kétséges a klerikális platformban. Ezzel a Fideszből való
KDNP-be pottyanással azonban nincs egyedül, és önmagában még csak komoly pártváltásnak
sem tekinthető, ha a két párt viszonyát szemléljük. Mely viszonynak legékesebb
jele volt legutóbb a Fidesz-ben eldöntött KDNP-lista. A közoktatásért felelős
kormánytag szempontjából inkább zárójeles megjegyzésként érdemes csak megjegyezni,
mint a pozícióharcra való elvtelen képesség jelét. Hoffmann Rózsa igazgatási
életútjának is zárójeles következménye. Alkalmasint a magyar oktatás jórészét
is zárójelbe tevő következménye.
Az igazgatási előéletnek lehet egy sokkal
komolyabb, és a tanítási gyakorlathoz hasonlóan szintén csak valószínűsíthető
utózöngéje. Nem más, mint a személyes információbank. Az ismeretségek és az
emlékezet. Minisztériumi főelőadóként számos más, például iskolaigazgatói helyet
betöltő emberrel hozhatta össze a sors. Néhányan talán máig lekötelezettjei
lehetnek az alattuk levő székért. Amire esetenként ráerősíthet az is, hogy
Hoffmann Rózsa jelenleg szintén olyan pozícióban van, ami az említett székek
lábainak kirugdalását is lehetővé teheti. Miközben az államtitkárasszony
esetleg mások esetében is tudhat akár informális előzményeket a székfoglalásokról. Márpedig ezek az ismeretek aranyat érhetnek akkor, ha közvetlen
eredményt kell elérni. Letörhet ellenállást éppen úgy, ahogy lehetőséget ad a
hatalmi manipulációra. Ahogy Semjén Zsolt disszertációjának
kapcsán is elég hatásosnak látszott Hoffmann Rózsa kiállása. Ez egyrészt
nyilvánvaló, és később pozícióra, védelemre váltható szívesség,
másrészt hatalmi demonstráció is lehetett. Elvégre lehetnek még néhányan, akár intézményi
csúcson is vezető pozícióban olyanok, akiknek a végzettségével
kapcsolatban felmerülhetnek kérdések. Hoffmann Rózsa pedig korántsem olyan
életutat tudhat maga mögött, aminek során ne szerezhetett volna, akár csak
ismerősök ismerősén keresztül, fontos információkat. Végzettségekről, Pártban betöltött
szerepekről. Márpedig a pedagógusok hallgatása, az intézményi vezetők
behódolása, az érdekképviseletek annulálhatósága egyértelműen azt jelzik, hogy
az államtitkár-asszony tudhat valamit. Kiről mit.
De ez utóbbi egyben magyarázatot adhat arra
is, hogy a nyilvánvaló pozíciógyengülés ellenére miért maradt Hoffmann Rózsa mégis
államtitkár. Egy kontraszelekciós útra lépett kemény hierarchiában, egy hiperhierarchikus
rendszerben ugyanis nyilvánvalóan karrierelőnyt jelent, ha valakinek nincsenek
szakmailag kényes kérdései, de kellően kézben tudja tartani a hozzárendelt
emberek munkahelyi életének fonalait. Márpedig, ha a vélelmezett helyzet
fennáll, akkor Hoffmann Rózsa ideális jelölt egy államtitkári posztra. Arról
persze vannak tapasztalatai sokaknak, hogy a kontraszelekció milyen eredménnyel
jár hosszú távon.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése