Fotó: EISimay |
A nemi erőszaknak a fizikai hatásokon
túlmenően van egy nagyon komoly pszichológiai hatása. A félelem, a
kiszolgáltatottság és a megalázás megélése. Ezt csak fokozza, amikor az erőszak
állatok által következik be. Nem véletlen, hogy az egyik legaljasabb vallatási
technikaként ismert a kutyákkal való megerőszakoltatás. Azonban az initimitás
megtörése, a kapcsolatok megszakítása, az izoláció egyébként is személyiségromboló. Hatalmi alkalmazása az alávetettség érzékeltetésének eszköze.
Korántsem véletlen, hogy a diktatúrák
eszköztárában a nyilvános vetkőztetés is ott szerepel a személyiség megtörésének
eszköztárában. Ami szintén megfigyelhető volt a koncentrációs táborok esetében, mint
az egyik eszköz annak érdekében, hogy megtörjék az odaszállítottak pszichikai
ellenállását. Amihez nyilvánvalóan hozzájárult az eredeti szocializációs
környezetből való kiszakítás, az emberi viszonyok szétrombolása. Megszakítva
azokat a kapcsolatokat, amelyek egyfajta biztonságérzetet, a közösség megtartó
erejét jelenthették. Végső soron elérve azt, hogy kevés kivételtől eltekintve úgy
érezzék az emberek, hogy egyedül maradtak, és csak magukra számíthatnak. Amikor
csak a személyes túlélésük számít. Ez a hatás hozzájárult, hogy hiába voltak
számos diktatúra számos táborában sokkal többen, mint a kezelőszemélyzet, mert a
kitörés kísérletéig sem jutottak el legtöbbször. Akkor sem, amikor már csak
fásultan várták a megsemmisülést. A személyiség megtöretése ugyanis, többek között, végzetes
beletörődést is jelent.
Az ugyanakkor csak tévképzet, hogy a
diktatúrák eszköztárából a fenti végletes megnyilvánulásokkal analóg, bár finomabb
eszközök mára teljesen kikoptak volna. Az emberi viszonyok szétrombolása sokszor
nagyon alattomosan, de töretlenül zajlik akkor, amikor a szomszédok kölcsönös
feljelentése, vagy akár csak annak lehetősége szétrombolja a közösségi
bizalmat. Amikor tehát tart a huzavona az ügynöktörvények körül, vagy
publikussá teszik a névtelen feljelentések nagy számát, azzal nem csak a
közösség feljelentőkészségét demonstrálják. Az utóbbiban akár blöffölni is
megéri, mert a kialakuló bizalmatlanság gátjává válik a szolidaritásnak, a nagyobb
léptékű ellentéteknek a kisebb körben, közös érdekek mentén való félre
tételének. De világosan látszik például az is, hogy amikor közmunkásokat hosszabb
utazásra kényszerítenek, bírósági ügyeket áthelyeznek, akkor az egyén
kiszakítása a „megszokott” környezetből ugyancsak egyfajta pszichológiai
fegyverré válik.
A közösségi bizalom szétrombolásának az
egyes egyén esetében is egyfajta fásultság a következménye. Kifele biztosan. Különösen
akkor, ha egzisztenciálisan is sakkban tarthatóak az emberek. Ha félni kell amiatt, hogy ki
láthatja meg akkor, ha részt vesz egy, a hatalom által nem preferált
rendezvényen. Ha fenyegethető a munkahelyének elvesztésével, az akár indok nélküli előzetes
letartóztatással, fekete autókkal, és csengőfrásszal. Pusztán azon az alapon
is, ha valaki névtelen feljelentést tesz. Az emberek, személyiségük roncsainak
mozaikkockáit pátyolgatva, bezárkóznak. A lakásukba, önmagukba. Amikor ez eléri
a társadalom teljes atomizáltságát, akkor egyetlen virtuális barakká válik a
közösség. Akár zene szól a táborzenekart közvetítő hangszóróból, akár a táborparancsnok
együttmozdulásra utasító intenciói. Vagy akár a tábor mindenki másnál előbbre
való kőtörési teljesítményét magasztalják a hatalom hangjai. Valójában az is
fásultan legyint magában, aki utasításra kiáll a barakk folyosóira, és
túlélésének zálogát a mosolygási elvárás, és a tapsolásra utasító parancs
teljesítésében látja. De az individualizálódás olyan gátat jelent, ami a
személyiség mélyébe rágja bele magát. Eljuttatva az egyént a teljes
kiszolgáltatottság érzéséig. Amihez nyilvánvalóan hozzájárul a környezet
erőszakos, és számára ötletszerűnek tűnő megváltoztatása.
Lett légyen az akár csak a virtuális
környezetben bekövetkező változások sora. Amilyen például a jogi környezettel
reprezentálható közösségi játékszabályok tetszőleges átirogatása a „célszemélyek”
feje felett, és általuk ellenőrizhetetlenül. De ebbe a körbe sorolható az is,
amikor az épített környezetben következnek be olyan változások, amelyek felett
nincs valós kontroll. Az ötletszerű stadionépítéseknek, a Margit-sziget jogi
áthelyezésének, a Városliget tervezett szétdúlásának ugyanis van egy ilyen
üzenet is. Az, hogy „én ezt is
megtehetem, és nem tehetsz ellene semmit”. Analóg módon azzal, mint a
vallatásnál az, hogy „ha akarom,
levetkőzöl, terpeszbe állsz, és még tapsolsz is, amikor a kutya rád mászik”.
Ráadásul a közösség ellenállásának megtörésének a folyamatát maguk a már
bekövetkezett események tovább erősítik. Jól mutatja ezt az ellenállást jelentő
megmozdulásokon részt vevők alacsony, és csökkenő száma. Valamint az, hogy
egyre többen legyintenek beletörődve sorsukba. Aki tud, menekül. Aki tud, az
országból, aki tud, az a mindennapoktól, a közösségektől, önnön lelkiismeretétől.
Az emberek elzárkóznak, bizalmatlanok, és bezárkóznak.
A barakk-hatás az ellenzéki megmozdulások
létszámain kívül mással is lemérhető. Pontosabban, a csökkenő létszámmal egy
más jelenség is finom-kalibrálható. Az, hogy egyre többen képtelenek kilépni a
parancsra-sorakozással rájuk kényszerített szerepből. Akkor sem, ha különben a
nagyobb léptékű ellentétek ellenére, az adott helyzetben, az érdek közös lenne.
Ahogy a lakótelepen elromlott lift megjavítása sem csak az egyik, vagy másik
lakó érdeke, hanem mindenkié. Például Margitsziget, illetve a Városliget sorsa,
a családon belüli erőszak, a közterületek állapota mind olyan szegmense a
közösségi életnek, ami pártállástól függetlenül érintene mindenkit. A jobb-, és
baloldali emberek gyereke egyaránt nem fog tudni játszani a tereken, a
Parlamentben pöffeszkedő vak komondor pedig mindenki családjára nézve jelenthet rossz
példát. Amikor tehát a barakkba zárt nők egy része pártállás alapján nem lép fel
az erőszak ellen, akkor az a diktatúra egyik strigulája.
Amikor csak azért nem lépnek fel tömegek
egy intézkedés ellen, mert a tüntetést az ellenzék szervezi, az nem csak a kormányzat
támogatását, hanem a belülről húzott személyiség-falakat is jelzi. Elzárva
azokat a gondolatokat is, amik szólnának: „bűnsegéddé
válsz a közösség elleni csoportos erőszaktevésben”.
Talán célszerű lenne, és ebben az
ellenzéknek, de a még gondolkodni képes jobboldalnak is felelőssége van, ráébreszteni
az emberek arra, hogy igaz a vers: „vétkesek
közt cinkos aki néma”. Mielőtt értékeink kifakulnak a jelenből, mielőtt rájuk egy virtuális világ áldozati fája fog csak emlékezni, és mielőtt a történelem pár sorral tovább lép Babits Mihály Jónás könyvében:
Nincs
is itt haszna szépszónak s imának,
csak
harcnak és a hatalom nyilának.
Andrew_s
http://www.youtube.com/watch?v=gOPQsaW9Isc
VálaszTörlés