A minap Erdő Péter testvére, Fülöpné dr.
Erdő Mária rektorasszony phd-dolgozata
kapcsán szóltam a disszertációkról. Az említett dolgozat, életrajzilag
közölt, előzményei kétségtelenül egyfajta forráshiányt sejtetnek. Miközben ez
szimpla trehányság, felületesség következménye is lehet, azért még felvet
további gondolatokat is.
Röviden áttekintve az előzményeket:
- Az említett forráshiány részben arra vonatkozik, hogy a dolgozat egyrészt nem megtekinthető, és a tényleges megvédéséről kevés adat áll rendelkezésre;
- Ugyanígy nem sikerült közvetlen adatot találni a dolgozat nyelvére, védésének körülményeire;
- Még a címét is csak közvetve, az azt bíráló egyik professzor munkásságából sikerült megtudni;
- A cím alapján vélelmezett témájából a rektorasszony egyetlen előadást tartott, ami igencsak soványka tudományos, publikációs alapnak tűnik egy phd-dolgozathoz;
A továbbgondolásra serkentő egyik jelenség
kétségtelenül a felsorolás harmadik pontja. Nem azért, mintha okom lenne immár
bőséges alapnak tekinteni a phd-dolgozathoz egy gyakorlatilag szóbeli közlést.
Ahogy a publikált önéletrajzban,
a kutatások listájában szerepeltetett egyik téma sem igazán fedi le a dolgozat
címe által sugalltakat („Diákok és szüleik médiahasználati szokásai (2000)”).
Lévén nem a multimédiás oktatásról látszik szólni. Ellentétben azokkal a
munkacímekkel, amiket a rektorasszony által, tanszékvezetőként, „felügyelt”
BA-s, illetve MA-s dolgozati témák fednek le. Ezek a „Média és pedagógia –
hatások, lehetőségek empirikus vizsgálatok tükrében” a BA-t, illetve „A
média lehetőségei hit átadásában” az MA-t végző hallgatók számára. Közülük
az empirikus kutatásokat javasló szakdolgozati téma már 2008-ban is része a
szakdolgozati témalistának.
Amiből természetesen két dolog biztosan nem következik azonnal. Sem az, hogy
valóban készültek a témában szakdolgozatok. Sem az, hogy azok tartalma,
eredményei kerültek be a rektorasszony phd-dolgozatába.
S most hagyjuk is magára kicsit Fülöpné dr.
Erdő Mária dolgozatát, mert a diákok készítette szakdolgozatok kapcsán talán
érdemes kicsit mélyebben belegondolni a helyzetbe. Különösen azért, mert évente
százával készülnek szakdolgozatok a különböző felsőoktatási intézményekben.
Olyanok, amelyeknek legalább egy konzulensük, és általában két bírálójuk van.
Joggal és kötelességgel felruházva arra, hogy kiszúrják az esetleges
plágiumokat a számukra elérhető irodalom alapján. Amelynek adatbázisába,
optimális esetben benne vannak a korábban elkészült szakdolgozatok is. Tegyük
fel tehát, hogy ezek mind, de legalább a döntő többségük, önálló munkát
tartalmaznak. A diák erőfeszítéseivel gyűjtött kísérleti eredményeit, illetve
irodalmi adatgyűjtéseit feldolgozva. Munkájában a konzulense segíti, és a
sikeres védés esetén együtt örülnek az eredményeknek. Lehúzzák a pezsgőt, majd
a függönyt, és mindenki megy a dolgára.
A konzulens számára, különösen, ha éveken
keresztül, jobbára hasonló témában, számos diákkal tart kapcsolatot
nyilvánvalóan nem ér itt véget a történet. Az adott eredményeket joggal érezheti
részben a sajátjának is. Valószínűleg több joggal is, mint amikor egy
kutatócsoport, egy intézet, egy tanszék vezetője azon az alapon kér
társszerzőséget egy publikációban, hogy ő is ott ül a heti értekezleten. Mely
utóbbi jelenség korántsem új, és szinte tradíciószámba megy. Olyan
szocializációs alapot tekintve, amire építkezve a konzulens is érezheti magát
részesnek a diák eredményeiben. Mint említettem, nem is feltétlenül ok nélkül, mert
az ő pedagógiai segítségével kerül elvetésre a mag, amiből az ő segedelmével
cseperedik fel az új eredmények bokra. Ugyanakkor ott növekedhet benne
évről-évre a tüske is, hogy egy szakdolgozatban mégsem szerepelhet ott
társszerzőként. Az, hogy ez a tüske kifejlődik-e, és milyen keménnyé válik,
nyilván a konzulens emberi kvalitásaitól, hiúságától, önbizalmától, és egyéb
tudományos karrierjétől is függ. De a lehetőség adott. Ahogy a helyzet morális oldalról
is felvethet kérdéseket. Azt például, hogy mennyiben használhatja fel,
gyakorlatilag ingyenmunkásként, a diákot a saját tudományos pályafutásának
egyengetésére. Illetve azt is, hogy kié a diák eredménye, mennyire használható
fel szabadon.
A morálisan megalapozott válasz alighanem
az, hogy: „semennyire”, „a diáké”, és „semennyire”. A látszólagos gordiuszi
csomó átvágására pedig ott van kardként a társzerzőség intézménye. A konzulens
nyilvánvalóan nem lehet a diák társzerzője a szakdolgozatban, azonban lehetnek
társszerzők egy tudományos publikációban, előadásban. Például olyan
felállásban, hogy megszületik a szakcikk, és abban megjelenik a diák is, mint
szerző. Még akkor is, ha nem végzett az egyetemen. Mert a munkája akkor is
lehet elismerésre méltó, és az erőfeszítései méltánylandók, ha értelemszerűen
nem számít a tudomány nagy öregjének. Akkor pedig, ha akár diákgenerációk
eredményeinek összehasonlításából születik egy komplex dolgozat, akkor abban ott
szerepelhetnek a korábbi publikációk, és valamennyi, a témával foglalkozó
szakdolgozat az irodalomjegyzékben. Elhárítva a gyanút is, hogy a konzulens
simán lenyúlta a diákság munkáját. Bízva abban, hogy a hierarchikus viszonyok
miatt nem igazán lesz reklamáció. Különösen, ha a volt diák hetedhét határon
túl van addigra. Vagy az említett komplex dolgozat van hetedhét haton túl
megvédve, Ott, ahol a nyelvi eltérések miatt aligha fogja a konzulens kiszúrni
a diákoktól felfele irányuló „lenyúlásokat”. Ám ez megint olyan vágányra
terelné a gondolatokat, hogy talán nem is annyira véletlen a váci rektor
szlovák nyelvterületen beadott doktorija. Ahol aligha kerül boncasztalra a
főiskoláján védett diáki szakdolgozatok sora. Márpedig nem szeretném efelé
terelni a szavakat, mert az említett disszertációt nem látván, az
irodalomjegyzéke sem ismert.
Sokkal érdekesebb és általánosabb érvényű
lehet az a gondolat, hogy vajon morálisan minden diák estében érvényesül-e az
egyenlő szerzői elbírálás? Munkájuk vajon mindig elismerésre kerül-e akkor,
amikor konzulensük, vagy annak egy kollegája, beosztottja beemeli a saját
munkásságába? S az elveken túl, egy magasabb tudományos fokozat elbírálásakor
vajon a gyakorlatban is érvényesül-e az a megalapozott elvárás, hogy a
plágiumot a diákok dolgozatai tekintetében is vizsgálják? Nyilvánvalóan annak
örülnék, ha így lenne. A diákok érdekeit, későbbi emberi pályafutásukat
tekintve tehát egyáltalán nem attól lennék „beljebb”, ha Vácon más lenne a
gyakorlat. Már csak azért sem, mert az ott végzettek további generációk
moralitását fogják meghatározni.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése