A szegregáció olyan
fogalommá vált az utóbbi időben, amit meglehetősen sokat hallunk. A fogalom
mögötti tartalmat pedig olykor szigorúan
elvi alapon utasítja el, vagy éppen támogatja valaki. Nem egy esetben megőrizve
és elszigetelve kognitív állapotát azoktól az ismeretektől, melyek az éppen
aktuális szemellenzőt, akár csak milliméternyire is, de félrelibbentenék.
Szándékosan nem emelve ki sem a szegregáció, az elkülönítés, elkülönülés
ellenzőit és pártolóit. Azon egyszerű okból, hogy mindkét szekértáborban
megtalálhatóak a dogmatikus vezérhangoskodók.
Márpedig a
szekértáborok közt folyó háborgások egyik fő jellemzője a szelektív süketség
mindenre, amit más körökből próbálnak bekiabálni a szellemi belterjedelem
bűvkörébe. Amiért ez baj, az a párbeszéd lehetőségének is a kiiktatása a
kommunikációból. Így tehát bizton megállapítható, hogy amikor a nézetek
bemerevednek, akkor ott nagy problémák alapkövei kerülnek besüllyesztésre. A
szegregáció esetében sincs ez másként. Erről a hírek olvastán is képet
alkothatunk, bár sajátos módon a hírek is elég szelektívek lehetnek. Ha ugyanis
a szegregáció szóba kerül, akkor legtöbbször a cigánysággal kapcsolatba
emlegetik a fogalmat.
Holott a jelenség
korántsem ennyire egy síklappal határolható, és nem egy esetben spontán
folyamatok eredménye. Az egyik vetülete kétségtelenül a tanult viselkedési
minták beplántálódása a társadalom egyes tagjaiba. Tágabb értelemben a
szocializációs folyamatok során szedjük magunkba mindazokat a nézeteket, melyek
majdan a környezetben való mozgásunkat fogják meghatározni. Az, hogy a
szocializáció egy tanulási folyamat, természetesen közhely. Ugyanakkor, ha az
egyes embercsoportokkal szembeni viselkedésre terelődik egy beszélgetés, akkor
a felek vagy elkezdenek szemérmesen félrepillogni, vagy indulatosan próbálják
saját nézeteiket begyűrni a másik torkába. Vérmérséklettől, és környezettől
függően, mivel egy tudományos konferencián inkább a pillogás, egy kocsmában
inkább a verbális agresszió légköre válik uralkodóvá.
Vagy már ez a
megállapítás is egy előítéleten alapuló látens szegregáció egyik tünete? Nem
lehet ezt sem teljesen kizárni, miközben az említett megállapítás valószínűleg sokak
nézetével találkozik. Mert ahogy előítéleteink sem egészen az ördög művei, a
szegregáció sem az. Már csak azért is, mert valamilyen szintű spontán
elkülönülés sokszor megfigyelhető. Legyen az akár kulturális, akár vallási,
akár egészségi mélységekben gyökeredző. Lehetne azt mondani, hogy aki akar,
különüljön el, de ne különítsen el senki senkit. Ez természetesen sok
szempontból igaz, hiszen a mesterséges és erőszakos elkülönítés akár az
embertelen megoldásokhoz is egyenes út lehet. Miközben a teljes
szegregációmentesség hirdetése is legfeljebb valamilyen álszent viszonyt
sejtet.
Már akkor, ha nem
szentekről, hanem az átlag népességről beszélünk, és a valós világ körülményeit
szemléljük. Néhány esetben egyébként annak sem feltétlenül tesznek rosszat,
akit külön kezelnek. Akkor, ha ez nem valami pejoratív biloggal párosul. Mert
egy felzárkóztató osztály az iskolában például előny lehet annak a gyermeknek
is, aki egy kis késéssel ugyan, de sokkal nagyobb esélyeket megnyitva tud
becsatlakozni a későbbi oktatási, nevelési folyamatba. Legyen a felzárkóztatás
akár szocializációs, akár kulturális, akár például logopédiai problémákra
„kihegyezve”. S persze, amennyiben ilyenkor valami bélyeg kerül a gyermekre, az
is egy szocializációs hatás, melyet a megbélyegző is tanul, tanult valahol.
Akár szervezetten, vagy akaratlanul is. Márpedig ehhez nem kell semmi olyan
mozgalom tagjának lenni, mely, kivonva magát a történelmi tények hatása alól,
előre megfontoltan hirdet sarkos eszméket.
Lehet szegregációra
szocializáló hatása akár a mindennapok olvasmányainak, filmjeinek is? Azon a
szinten, hogy egyfajta példát állít az olvasó, néző elé mindenképpen. Akarva,
akaratlanul egyfajta oktatási, szocializációs hatást is kiváltva ezáltal. Az,
hogy a gyermekkori, vagy a nem is annyira gyermekkori olvasmányoknak milyen
hatása van, régóta tudjuk. Ha máshonnan nem, akkor elegendő azokat az
olvasnivalókat áttekinteni, amit az iskolások kezébe nyomtak. Hol a klerikális,
hol a szocialista embertípus hipotetikus megteremtésének a jegyében. Élhetünk
tehát azzal a feltételezéssel is, hogy nem csak ideológiai, hanem más téren is
hatnak mindezek. Beleértve azt is, ami a ciót fedi le. Mert elég triviálisnak
tűnik, hogy amennyiben egy gyermek elé állandóan olyan példát vetítünk, ami
például a vallási elkülönülést emeli fel a társadalmi példakép szintjére, akkor
ez sem marad hatás nélkül. Akár olyan szinten is, hogy egyfajta társadalmi
kondicionálássá válik részben a saját nézeteinek egyedül üdvözítőként való
kezelése, akár a másokénak lenézése, alacsonyabb rendűként való kezelése
tekintetében. Szegregálva, elkülönítve saját magát a többiektől éppen úgy,
ahogy hajlamos lesz, például hatalmat kapva, elkülöníteni a más vallási
nézeteket vallókat. De ez a folyamat természetesen nem csak a vallási alapon
működő, az előítéletektől sem teljesen mentes esetekben igaz. Igaz lehet
általában is az idegenekkel, a fizikailag eltérőkkel szembeni viselkedésre,
toleranciára is.
Ha egy gyermeknek
egyfajta látványosságként kell megélnie saját eltérését a többiektől, akkor
óhatatlanul arra szocializáljuk, arra tanítjuk, hogy különítse el magát. Akár
azért is mert azt kommunikálja felé a társadalom, hogy aki más, az értéktelen. De
általában is komoly kondíciós „munkát” végezhetnek a kultúra megnyilvánulásai
abban az irányban is, hogy a gyermek azt tanulja, hogy aki másként néz ki, az
eleve kerülendő. A folyamat bemutatásához alighanem nem is kell nagyon hosszasan
keresni az érvrendszereket, és példákat. Az olvasmányok, filmek hatására, a
fantasztikus irodalom kapcsán, már Kuczka Péter is elég régen rámutatott. Francis
Carsac-ról írt utószavában (A sehollakók, Kozmosz Könyvek, Budapest, 1980.)
írja: ”...a Mars-lakók, a Vénusz-lakók vagy az idegen világok képviselői
ellenségnek számítottak, s nem véletlen, hogy szörnyeknek, embertelen lényeknek
ábrázolták őket. Tucatjával sorolhatnánk fel azokat a fantasztikus novellákat
és regényeket, amelyek nyíltan uszítottak az "idegenek" ellen,..” S
hozzátehetnénk, nem csak a sci-fi regények, filmek rejtenek ilyesféle
kondicionálást.
Sokszor hasonló
fejtegetések után lehet olvasni, hallani olyan véleményeket, hogy nosza,
vizsgáljuk felül a világirodalmat. Politikailag is korrektté téve a tartalmat,
szöveget egyaránt. Nem egy esetben kilúgozva szinte mindent, amiért érdemes
lehet elolvasni, megnézni az adott művet. Mint amikor nem egy esetben
ötletszerűen festettek át, festményeket, faragtak át szobrokat. Ez végső soron
pontosan olyan, mintha az utcán való tartózkodás tiltásával akarna valaki a
balesetek ellen védekezni. Az közvetve tanult szegregáció ésszerű határok
között tartására ez a radikális megoldás könnyen belátható módon a lehető
legrosszabb recept. A gyermeknevelés, a pedagógia felelőssége az, hogy megtanítsa
a gyermeket helyén kezelni az említett műveket. Annak érdekében, hogy segítse a
gyermeket azon az úton, melynek mentén mesét mesének, a humánumot humánumnak
olvasva, gondolva haladhat. Ne higgye azt felnőttként, hogy a humánum csak
mese, és a mese világa a megvalósítandó valóság.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése