Az olvasnivalókkal kapcsolatban igen
sokszor a legfrissebb könyvek kerülnek csak terítékre. Ez rendjén is van így, mivel
a korábbi irodalmi műveket a műfajuk iránt érdeklődők számára ismertként feltételezni
talán nem nagy tévedés. Bár ki tudja. Tulajdonképpen nem is számít. Abból a
szempontból biztosan nem, hogy néha érdemes a könyvespolc hátsó soraiban is
kotorászni.
Így akadhat a tudományos fantasztikus
irodalom kedvelőinek kezében egy sok évtizeddel ezelőtt, a kádári új mechanizmus
meghirdetésével is kapcsolatba hozható könyv Gács Demetertől. A címe: Új
Nap felé. Ez is árulkodónak lehetne tekinthető, de ebben az esetben
tényleg erről van szó. A történetet akár banálisnak is nevezhetnénk. Különösen,
mert tudjuk, hogy sokan, sokféle interpretációban feldolgozták a problémát
azóta is. Azt, hogy mi lenne, ha a Nap egyszer csak elromlana, és nem várná ki
a számára szerintünk előírt újabb ötmilliárd évet a kihűléssel. A témafelvetés
tehát biztosan nem fogja a könyvet a klasszikusok sorába emelni. Ha egészen
őszinte akarok lenni, akkor az irodalmi megvalósítás sem. Bár nyilvánvalóan
egészen más érzés volt gyermekként olvasni, és most újraolvasni a könyvet.
Mert a könyv bevallottan ifjúsági regény,
mely Engel Teván István grafikáival illusztrálva, a Móra Ferenc Ifjúsági
Könyvkiadó gondozásában jelent meg Budapesten. Látszólag nem is akar többet
nyújtani, mint egy természettudományosnak tűnő probléma felvetésén keresztül
bemutatni néhány akkor érvényesnek tekintett tudományos ismeretet. Nem is túl
bátor extrapolációkat felhasználva a technikai vívmányok terén. Most olvasva a
könyvet már tudjuk, hogy az előbbiek egy részét jócskán megcáfolták, az
utóbbiak egy részét pedig meghaladták vagy okafogyottá tették az eltelt
évtizedek. Sajátos módon ma már nem is a sci-fi iránt érdeklődőknek nyújthatja
legtöbbet a mű, noha alighanem továbbra is ők tekinthetők talán elsődleges
célközönségnek.
Igazán értékelni mégis azok fogják, akiket
a szociológia, illetve a pedagógia is érdekel. Nekik igazi csemege lehet, még
ma is, ez a sok szempontból középszerűnek is tekinthető könyv. Szociológiailag
ugyanis jól látható, hogy az ábrázolt emberi reakciók közül sok ma is
visszaköszönne. Egyben bemutatja azt, hogy szó nem volt abban a korszakban
arról, hogy ne neveltek volna akár informálisan is hazaszeretetre. Mert a nagy
szocialista tábor egyik nem is túl jelentős országában született műben komoly
szerepet kap a magyar tudós és családja. Természetesen abban a
keretrendszerben, amit az akkori világkép extrapolációja határozott meg. A
természet igába hajtásáról, és annak korlátairól, az emberi haladás
legyőzhetetlenségéről, és alapvetően a szocreál világkép mindent legyőző
voltával.
S itt érünk el a pedagógiához. Az ugyanis
régóta ismert tény, hogy az informális, a sorok közé fogalmazott tanterv
igencsak hatásos lehet. Például szöveges matematika-feladatok szövege is
sugallhatja a kor társadalmi normatíváját. Gács Demeter nagyon finoman
csepegteti el azokat a világképi elemeket, ami az akkori pedagógiában a „szocialista
embertípus” elvárt jellemzői. Beleértve a hierarchia iránti bizalmat és az
atyáskodó gondoskodás iránti elvárásokat is. Mindezt pedagógiailag sokkal
művészibb megoldással, mint ahogy Vidnyánszky Attila vágta szájon a maga erőszakosan
didaktikus politikai talpnyalásával
a közönséget. Igaz, korunk önjelölt színizsenije nem is akar nevelni. Csak
teljesíteni. De azt görcsösen, és bármi áron. Ami szintén egyfajta pedagógiai vetület.
Ám nem eszköz, hanem végtermék.
Amivel egyfajta korrajzi visszacsatolást is
végrehajthatunk. Azt, amelynek íve mentén világosan látszik, hogy a kultúra
irányítása a kádári 3T korszakában sokkal kifinomultabb, következetesebb, és
lényegesen intelligensebb, de mindenképpen kevésbé erőszakos vezetés munkája
által valósult meg. Sajátos módon, miközben sok szempontból kritizálható az
említett könyv a jelenben, a kritika visszafele is működik. Mai világunkban kritizálhatjuk
színvonalát, eszméit és benne őrzött rejtett tantervet. De olvasmányi szinten a
múltból mutat rá a jelen erőszakos jelképrendszerrel operáló, ostoba, verébre is
ágyúval vadászó kultúrpolitikájára. A regényben a Nap, a valóságban napjaink vannak kihűlőben.
Andrew_s
A Gépnarancson más címen olvasható: A regényben a Nap, a valóságban napjaink vannak kihűlőben
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése