Del Parson festményén Jézus gyermekeket áld meg. Forrás: www.lds.org |
A Karácsony, mint egy alapvetően vallási
alapokkal rendelkező ünnep multával, de még részben a hatása alatt, érdekes azt
olvasni, hogy egyházilag hoznak létre hittannal foglalkozó munkacsoportot.
Márpedig az evangélikus egyház pontosan ezt tette. Olyan körülmények között, hogy az
ember azt hihetné egyenesen az egyházak kérése volt a kötelező hittan
bevezetése. De tudjuk, hogy nem.
Egyébként józan, mondhatni üzleti mérlegelés
alapján is nehezen hihető, hogy bármelyik egyház szeretne sokkal inkább
elidegenítő, mintsem híveket toborzó pedagógiai akciókat. Ez szeptemberben is
világos volt. Ahogy a NAT-tervezet nyilvánossá válásától ismert probléma a
szülők döntése alapján megvalósuló potenciális megbélyegződés is a hittan vagy
erkölcstan választása kapcsán. A most éppen a KDNP színeiben politizáló
Hoffmann Rózsa szerint azonban a kötelező hittan egy sikertörténet. Míg mások
azt a véleményt hangoztatják, hogy a hittannal foglalkozni álprobléma és az
egész ügy túl van lihegve. Elvégre mi más is lehetne valaki, mint keresztény.
Ez nem kérdés sokak szerint. S nem veszik észre, hogy pont ezzel teszik
kérdéssé, és egyáltalán nem túltárgyalttá a hittan ügyét. Ugyanis egyáltalán
nem triviális, hogy valaki pont Istenben higgyen. Mégis, az elvileg szekuláris
állam legfelsőbb köreiből jön folyamatosan olyan üzenet, ami privilegizáltan
kezeli a vallások egyikét. Mely üzenetek közül talán az egyik legharsányabb,
hogy miniszteri szinten egy lelkész felel az oktatáspolitikáért.
Azért az oktatáspolitikáért, melyről éppen
a hittan kapcsán, és az említett egyházi munkacsoport megalakítása során
mondták ki a legsúlyosabb kritikák egyikét. Még akkor is, ha talán nem annak
szánták. Az a megállapítás, hogy a kötelező hittan, illetve erkölcstan
bevezetése „olyan meglehetősen gyorsan
bevezetett rendszer, amely igazán most, menetközben forrja ki magát”,
ugyanis aligha tekinthető másnak. Az oktatáspolitika ugyanis életekkel,
sorsokkal játszik. Abban bízni, hogy majd menet közben kiforrja magát, és addig
is csontig nyal a politika az egyházaknak, aligha más, mint a következő
generációk semmibe vétele. Ráadásul olyan területen, melynek összes hibája,
összes izzadságszagú kínlódása a gyermek életszemléletébe fog beívódni. Gáncs
Péter, a Magyarországi Evangélikus Egyház elnök-püspöke sem állít mást, amikor
azt mondja, hogy „mi [az evangélikus
egyház] azt szeretnénk, ha a hittan segítségével a gyerekek közösségre
találnának a gyülekezetekben is és oda beépülnének”.
Ezzel különben újabb tápot adva annak a
pedagógiai vitának is, hogy a hittannak tulajdonképpen mi keresnivalója van az
iskolákban egyáltalán? Nem a felekezetek által bérelt tantermekben, hanem
tantárgyként. Az ugyanis világos, hogy az erkölcsöt nem lehet tantárgyként
megtanulni. Lopni nem csak az erkölcstanórákon nem szabad, hanem általában sem.
Ha valaki hisz Istenben, illetve az általa választott Istenkép valamelyik
egyházában, ez a hit aligha szorítható tanórák keretébe. Még csak nem is
alternatívái egymásnak. Amikor tehát a kormány lelkészi hivatalaként működő
Emmi ezt az egészet beerőszakolta a tantervbe, akkor talán pont a
leglényegesebbről feledkezett meg. Az judaista vallások istenképei által
biztosított szabad akaratról. Mert úgy tűnik, hogy az Isten demokratább és
liberálisabb, mint az ő nevében sertepertélők itt a Földön. Ellenkező esetben
fel sem merülne a kérdés, hogy a hitéletnek a gyülekezetekben van a helyük, és
nem kell az iskolákat proto-gyülekezetekké, ideológiai edzőtáborokká
silányítani. Miként a Kádár-korszakban hiba volt, azonképpen az
Orbán-korszakban is hiba.
Ami természetesen nem jelenti azt, hogy az
európai kultúra megértését ne segíthetné a vallási gyökerek megértése. Például
csak üdvözölni lehetne olyan órákat, ahol az összehasonlító vallástörténettel ismertetik
meg a diákságot. S akkor talán nem kellene közismereti közelharcot vívni egyes
fórumokon, annak megértetésére, hogy a zsidó, a keresztény, az iszlám és a
mormon hit is közös gyökerekkel rendelkezik. Ahogy azon sem, hogy egyik sem
előrébb való, mint a másik, hanem más. De lehetne szólni a közel-, és távol-keleti
vallásokról, az emberségben nem egyszer közös tanításokról is. Nem elválasztva
a gyermeket, ideológiai falakat építve a diákok közé, hanem a kölcsönös
megértést szolgálva. Még akkor is, ha tudom, a való élet simán felülírja a
messze levő nagypolitikát. Mert miután a csemeték kipipálják az éppen aktuális
szellemi esztergapad óráját, haveri alapon és közösen fognak bulizni, és legyinteni
az egészre. Jó esetben teljes joggal.
Így, belegondolva, mégis jó lehet a kötelező
hittan. Sőt! Minél kötelezőbb, annál jobb. Mert kevesen csömörlenének meg
jobban a nem egy esetben álszenteskedőn egyházközpontú, és a Bibliával nem egy
esetben távoli viszonyban sem álló szólamoktól, mint amikor kötelező
olvasmánnyá teszik. A problémát azonban ebben azt jelenti, hogy a számos
vallásban megjelenő, és korántsem csak a kereszténység által képviselt erkölcsi
alapértékek is mennének a közismereti levesbe. Az meg külön megválaszolandó
kérdés marad a mindennapokra, hogy amikor a politikai nyomás, napi
közhangulatkeltés, és a populista demagógiák a hittan gyakorlatilag kötelezővé
válásának irányába hatnak, akkor vajon az ebben részt vevők tényleg „miként végezhetik úgy munkájukat, hogy az ne
tűnjön erőszakos hittérítésnek”.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése