Isten szeme a csillagok között (forrás: cosmiclog.msnbc.msn.com) |
Amiért ez eszembe
jutott, az egy interjú, melyet a minap halottam,
és amelyben új nemzeti alaptanterv kapcsán került szóba a hit és az erkölcs
tanítása. Mert, mint tudjuk, az új NAT önálló tantárgyként vezeti be a hittan
oktatását, mellyel szemben alternatívaként az erkölcstan kerül be (http://hvg.hu/itthon/20120206_nat_erkolcstan_hittan).
Az időközben elhangzott érvek sok olyan szempontot feltártak, melyeket kiegészíteni
alig lehet talán újakkal. Olyanokkal minden esetre nehéz, melyek túlmutatnak a
pusztán indulati elemeken. Mert a hitélet az, ami alkalmas az indulatok
felkorbácsolására. Még akkor is, ha ezek nyilvánvalóan nem kisebb, vagy nagyobb
vallásháborúkban nyilvánulnak meg. Levezetődhetnek akár internetes fórumokon
is, és sokszor jobb is, ha az indulatok ezeken a helyeken jelennek meg. Mert a
vita hevében akár továbbgondolásra alkalmas újabb felvetések is megjelenhetnek.
Az azonban szinte
biztos, hogy reguláris tantárggyá avatni akár a hittant, akár az erkölcstant
hibás gondolat. Még akkor is, ha nem egymás alternatívájaként szerepelnek. Az
utóbbi megoldás ráadásul óhatatlanul megbélyegez. Mert biztosan hitetlen, ad
abszurdum rossz ember-e, aki az erkölcstant és nem a hittant választja. Sőt,
nem is ő, hanem szülei. S erkölcsi ismereteiben vajon sérült lesz-e az a
gyermek, akinek szülei a hittant részesítik előnyben. Miközben persze ez a
hittan tanítás nem valami elvont valami, hanem nagyon is konkrét vallási
irányzat hittana. Így végső soron még abban az értelemben is megbélyegző lehet,
hogy az erkölcstant választók családja felett ott fog villogni a jelzőfény,
miszerint családja nem a katolicizmus Jahve -jében hisz. Mert bár Isten
megnevezhetetlen, azért korunk Magyarországában a hit gyakorlatilag az ebben a vallási
környezetben uralkodó istenképben való hitet jelenti.
A megbélyegző hatás
ugyanakkor nem csak a családok között, de még a gyermekek között is megbélyegző
lehet. Mert óhatatlanul lesz olyan diák, aki ide, míg más oda jár. Ugyanakkor
nem opcionálisan, mint a különóraként tartott hit-tanítás esetében, hanem az
órarendbe gyömöszölten, kötelező jelleggel. Márpedig a kis-, és nagyobb diákok
ilyen, a szellemiséget érintő kérdéseken kívül is hajlamosak politikailag kevésbé
korrekten kezelni a szemüveges, kövérkés, vagy éppen tehetséges társaikat. Ebbe
a rendszerbe egy, alapvetően a család választását tükröző újabb megkülönböztető
bélyeget bevinni pedagógiailag aligha indokolt. Mert nem tűnik valószínűnek,
hogy a gyerekcsapatok közösséggé alakulását segíti, és aligha lesz jobb hatása,
mint a család anyagi helyzetét tükröző külsőségeknek. Azzal a különbséggel,
hogy a közel azonos társadalmi csoportokból jött gyermekcsoportok megosztására
is alkalmas. Szinte előre borítékoltan megtanítva a szellemi értékek, a világnézeti
különbségek mentén való szegregációt. Mert a gyermek a szegregációt is tanulja, és ugyanígy
tanulja a viselkedést ezekben a szegregációs helyzetekben.
De pedagógiailag
valószínűleg más tekintetben sem jó, ha ezek a tárgyak a hivatalos órarend
kötelező részeivé válnak. Alapvetően ugyanis mind a hittan, mind az erkölcstan morális
értékrendeken alapuló tantárgy. Márpedig a moralitás tanulásakor sokkal célszerűbb
a példák követése alapján való tanulás. Az ha az ezt érintő normarendszert a
csoporthoz, társadalomhoz alkalmazkodó szocializációs folyamatok részeiként sajátítják
el, teszik magukévá. Mert nehezen elképzelhető helyzet lehet, ha a tanár
felszólítja a diákot, és felelteti abból, hogy szabad-e hazudni, és a válasz
milyenségétől függően le is osztályozza. De ugyanez igaz lehet akár a bibliai
parancsolatok esetében is. Ugyanakkor kötelezővé tenni mindezeket egy további,
immár emberi veszéllyel jár.
Ahogy a kötelező olvasmányok
számonkérésétől sem fogja több gyermek megszeretni az olvasást, a kötelező
moráltárgyakról sem lesz jobb és nemesebb. De kevésbé jobb, és nemesebb még
lehet. Mert részben a szülői választás, részben a kötelező jelenlét miatt
óhatatlanul kötelezettségként jelenik meg a tárgyak óráin való részvétel,
valamint az azokkal kapcsolatos akármilyen feladat. Ha tehát a gyermek esetleg
korábban szívesen elment templomban, nem biztos, hogy kötelezővé téve azt,
továbbra is ez lesz a helyzet. Az erkölcstan órán elhangzottakkal szembemenni
pedig szintén lehet egyfajta demonstráció az iskola, a világ ellen. Amennyiben
ez bekövetkezik a tárgyak bevezetése a NAT kapcsán éppen az ellenkező hatást
válthatja ki, mind a hittan, mind az erkölcstan esetében, mint amit vélhetően
szántak ezeknek a tárgyaknak. Némi túlzással azt is lehetne állítani, hogy
akinek ez az ötlete támadt vagy a pedagógiát nem ismeri, vagy a
gyermekközösségeket, vagy a diákokat. Vagy esetleg egyiket sem, miközben valami
kényszeres, akár félreértelmezett politikai megfelelési vágy munkál benne. Ami
érthető lenne akkor, ha nem generációk sorsáról lenne szó.
Így viszont aligha jó
megoldás az említett tantárgyaknak a bevezetése kötelező jelleggel. Különösen
annak fényében, hogy a jelenleg elérhető vitaanyagban
az szerepel, hogy az erkölcstant is az éppen aktuális „… egyház és az adott
egyház nevében eljáró jogi személy hatáskörébe utalja”. Végső soron a szabad
választás látszatát csak a szülők egyfajta átveréseként kínálja fel a tervezet. Márpedig érdekes erkölcstan-oktatási alap lehet
egy tervezet, ami éppen annak jegyében sérti, szabadnak tűnő felajánlása esetén, a valós
választás morális igényét.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése