A nemzetnek már tényleg semmi más nem hiányzik,
mint az, hogy előírják az emlékezetét is. Ezt a mérhetetlenül hatalmas igényt
fogja kielégíteni a Nemzeti Emlékezet Bizottsága. Létrehozására kormányelőterjesztés
született, amelynek alapján az a cél, hogy a „kommunista rezsim hatalmi mechanizmusai, fény derüljön a rendszert
működtető pártállami vezetők tevékenységére”. Ami azért világosan jelzi az elvárt emlékezet szelektív voltát. Nemzetileg.
Mert akkor, amikor egyre több jel mutat
arra, hogy sokan igencsak szeretnék az éppen aktuális politikai céljuk alapján
átértelmezni a múltat, igencsak szükség lehet egy ilyen előre meghatározott
tematikával létrejött bizottságra. Miközben természetesen az is szükséges
lehet, hogy a kommunista rezsimnek nevezett hatalom mechanizmusait feltárják.
Elvégre a jelenlegi hatalomnak igazán érdemes visszanyúlni a tiszta forráshoz. Bár
ahhoz alighanem nem kellene külön bizottság. Arról a jelenlegi kormányzat
számos tagjának közvetlen, a holdudvarból számosaknak, például Pozsgay Imrének,
pedig szervezői tapasztalatai is lehetnek. Talán ennek is köszönhető, hogy a rendszerváltás
előtti korszakot feltáró bizottságba csak olyanokat fognak választani, akik 1990.
február 14-én, a titkosszolgálatok átszervezésének napján, vagy később
töltötték be a 18. életévüket. Szigorúan „politikamentesen”, mivel az öttagú bizottság,
elnökét és két tagját az Országgyűlés
választaná meg kétharmados többséggel.
Mivel a korábbi vezetés működését, az
ügyészséggel együttműködve, a feltárt esetek alapján indított koncepciósbüntetőeljárások
előkészítése is a feladatuk lesz. A kommunizmus bűneinek feltárása érdekében. Ellentétben
azzal, hogy a magyar történelem számos diktatúrát ismert. Például a
Horthy-korszakra sem a túltengő demokrácia volt jellemző. Azonban ezek szerint
erre a korszakra nem akar emlékezni a kormányzat. Ahogy a nemzet emlékezete
tulajdonképpen még régebbre éppen úgy visszanyúlhatna, ahogy a rendszerváltás
utáni történelmi szakasz is. Az tényleg csak a szelektív emlékezetet
táplálhatja, ha a folyamatból kiragadnak egy szakaszt. Abból fakadhatnak a történelemhamisítással
határos asszimetriák. Ami természetesen nem ment fel senkit a Rákosi- és
Kádár-korszakban elkövetet bűnök alól. De feleslegesnek tűnik felmenteni bárkit
is, aki a korábbi korszakok diktátora, vagy a korszak diktatúrájának
kiszolgálója lett volna. Még akkor sem, ha egyeseknek divattá vált bálványt
szentelni a jelen korszakban. Még akkor sem, ha a Horthy-dicsfény még nincs beleékelve a gránitzsírkőbe vésett tákolmányba. Ellentétben a nemzeti emlékezetvesztés bizottságával.
Talán ezért is lehet hátrányos, ha olyan
tagjai lehetnek a bizottságoknak, akik az idősebb korosztályt képviselik. Nem
vitatva azt sem, hogy a fiatalabb kor egyfajta garancia lehet a személyes
érintettség hiányára. Már akkor, ha a családjukat nem számítjuk. A nemzeti
emlékezet mellett ugyanis létezhet a családi emlékezet is. Korántsem biztos
tehát, hogy a bizottsági tag ne lehetne zsarolható a családtagok esetleges
viselt dolgaival. Vagy ne lehetne korrumpálható a jelen kor hatalmával. Ha
tehát garantálni szeretnék a befolyásmentességet, akkor csak állami gondozásban
felnevelkedett, igazoltan árva tagjai lehetnének. Olyanok, akik jelenleg
önerőből milliárdosok, és vagyonuk minden fillérjéről elszámoltathatók.
Ellenkező esetben esetleg egzisztenciálisan megszoríthatók. A bizonytalan garanciával
szemben egy potenciális politikai előrendelés áll szembe.
Ezenközben természetesen étezik a nemzeti
emlékezet. Így, kisbetűvel és bizottság nélkül. Úgy hívják, hogy legendárium,
mely felöleli a családi, részben a történelmi emlékezetet. Támaszkodva az írott
és mesélt történelemre is természetesen. Ha valaki ezt szeretné felkarolni,
akkor ne öttagú bizottságot hozzon létre, hanem adjon több pénzt a
könyvtáraknak, a történelemmel is foglalkozó kutatóknak, az iskoláknak. Ha
pedig valaki a bűneseteket akar megtorolni, ahhoz ott lenne egy független
igazságszolgáltatás. Olyan, amely nem szorul rá egy politikai akaratból
létrehozott bizottság eset-előkészítő tevékenységére. Ha pedig egy, a múltból
örökölt politikai számlát szeretne az Országgyűlés lerendezni, akkor is
felesleges egy ilyen bizottság. Ha pedig mégis kell egy bizottság, akkor
létrehozásáról csak azok szavazzanak, akikre igaz a bizottságnál felállított
életkori korlát.
A teljesen tiszta kép érdekében
tulajdonképpen az Országgyűlés azonnali feloszlatása is számba jöhetne. Azzal,
hogy a következőhöz ne is lehessen jelölni olyan képviselőt, aki nem teljesíti
az említett életkori kritériumot.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése