Forrás: Galaktika.hu |
Az emberi géntérkép feltárása igen komoly etikai
dilemmákhoz vezethet, mivel egy lépéssel közelebb hozhatja a mindennapokhoz a
galtoni eugenikát. Márpedig az embernemesítési kísérletek rossz emlékeket
idéznek a történelmileg nem is távoli múltból. Ugyanakkor a „másik oldal” a
genetikai régészet, vagy régészeti genetika valamint az eredetkérdések
újragondolása nem különben vethet fel etikai kérdéseket.
Akár azt is, hogy meddig szabad elmenni
azon az úton, melyet Madách Imre zseniálisan megsejtett. Azt írván az „Ember tragédiájában” a teremtés
kapcsán, hogy: „Az ember ezt, ha egykor
ellesi, Vegykonyhájában szintén megteszi”. Ami látszólag a klónozásra
jobban illene, de például a neandervölgyi emberrel kapcsolatban már felmerült a
reprodukálásának
a gondolata. Aminek az alapja éppen az, hogy a csontmaradványokból igen jó
minőségű géntérképek állíthatók össze. S éppen ezek alapján az is
megállapítható, hogy a közös ősökkel rendelkező Homo sapiens korántsem vetette meg a neandervölgyiekkel kialakított
szaporodási közösséget. Ahogy, mint az már több éve tudjuk
a kutatások alapján, a gyenyiszovai emberrel sem. Végső soron tehát, mint azt a
még újabb vizsgálatok rámutatnak a három eddig is ismert Homo-nemzetségbeli faj, illetve egy
további, leletekkel nem, csak a genetikai hagyatékból azonosított negyedik
szolgáltatta a ma ismert emberpopuláció közvetlen génforrását.
A genetikai átfedésekkel egyben azt is
jelezve, hogy őseink igen kiterjedt körben kerestek, és találhattak szex-partnert.
Megtörve a genetikai izolációhoz vezető utat. Ahhoz ugyanis, hogy egy faj
önálló legyen, ahhoz nyilvánvalóan szükség van az izolációhoz. Igaz ez az
emberre is, mint biológiai fajra. Ez az izoláció többféle is lehet, melyek egyikének
nyilvánvaló formája a földrajzi elkülönülés. Ami, mint arra Darwin klasszikus
megfigyelései is rámutattak, életmódbeli, illetve szocializációs izolációt,
például az udvarlási szokásoknak a párválasztást izoláló átalakulását is maga
után vonhatja. Az emberősökre az életmódbeli elkülönülés a jelek szerint nem
volt egyértelműen jellemző. A termékeny utódokat eredményező fajközi
szexualitás azt jelzi, hogy a genetikai elkülönülés sem volt teljes. A földrajzi
akadályokat a horda-vándorlások során lassan, de biztosan leküzdötték az
eszközhasználatban is jeleskedő vándorló „egységek”. Maradhatott volna a
szocializációs eltérés, mint izolációs tényező. Azonban mind a távoli rokonok
megfigyelése, mind a jelen háborúi azt mutatják, hogy ez nem játszik. A
szomszéd hordát lerohanó csimpánzok, és a szomszéd területeket megszálló
csapattestek egyaránt magasról tesznek az udvarlási szokásokra. Miközben a
szomszéd nőstényeit, hölgyeit magukévá teszik. Miért pont a Homo-fajok korábbi hordái lettek volna
különbek? Ahogy a még korábbi elődök, az afrikai ősök sem lehettek sokkal
válogatósabbak. A 2011-ben publikált
eredmények alapján mintegy 35 ezer évvel ezelőtt arrafele is olyan komoly genetikai
keveredés következett be, aminek hatását a mai napig őrzi a bennszülött lakosság.
S itt kezdődhet az ahol a felelősség tisztán
természettudományi szintjének vége, és kezdődik a társadalomtudományi
felelősség. Még akár ugyanannál a tudósnál is. Mert az egyik oldalon ott van a
genetika tudományához hozzáadott érték. A másik oldalon pedig ott van a
potenciális muníció a fajelméletek hívőinek. Akkor is, ha adott esetben csak
demagóg, tudományos összefüggéseiből kiragadott féligazságokat hangoztatva
lehet meghülyíteni a szerényebb képzettségű közönséget. Kifejtve, hogy az egyik
fajhibrid mitől kevésbé hibrid, mint a másik. Elméleteket gyártva arra, hogy az
afrikai, kelet-ázsiai populációk mitől jobbak, vagy rosszabbak, mint a
drasztikus genetikai sodródáson átesett, és így elszegényedett észak-európaiak.
Egy füst alatt fétisként kezelve mindaddig a DNS-vizsgálatokat, míg a befogadó
közegnek szinte fogalma sincs arról, hogy miként lehet ezt a helyén kezelni. Például
arról, hogy szó nincs a modernkori országhatárokkal modellezhető genetikai
térképről. Lévén, hogy az emberi géntérkép a jelenkori populációra vonatkoznak.
A maga komplex szaporodási közösségének teljességére. Amiben nincs egyértelműen
jobb, vagy rosszabb genotípus. Lévén, hogy az evolúció nem percéletű politikai
rendszerekben, hanem évezredekben, fajok túlélésében, illetve eltűnésében „gondolkodik”.
Akkor is, ha a teljes élővilág „külhoni”
eredetű, és akkor is, ha a pánspermia elmélete tokkal-vonóval téves. Bár, a
földi élet biokémiai szinten megfigyelhető „unalmas” egyformasága valószínűbbé
teszi a külső eredetet. Azonban élővilág és nem fajszinten. Bár éppen az ember
esetében fel-felbukkannak azok az elméletek, melyek a Föld szempontjából import-árúként
kezelik a bolygón. Azonban, mivel biokémiailag mi sem térünk el a többiektől,
ez csak egy közös ősforrás esetében állna meg. Az egyik ezzel a külső eredettel
foglalkozó könyv éppen a közelmúltban jelent
meg. Többek között a napsugárzás iránti érzékenységet hozva fel az idegen
eredet mellett. Ami, tekintettel a pigmentáltabb bőrű fajtársakra, inkább
látszik egy modern árjaelmélet elméleti megalapozásának, mint könnyen emészthető
realitásnak. Ami a fajszintű betelepítést nem zárja ki teljesen. Bár, akkor már
valószínűbb egy csimpánzalapú irányított-mutációs kísérlet, mivel elég régóta ismert a Pan troglodytes, de még inkább a Pan
paniscus, illetve a Homo sapiens közeli rokonsága. De ez csak további
etikai kihívásokat jelentene. A rasszizmus iránt fogékonyaknak meg további
töltényeket.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése