A listák nagyon hasznos képződmények akkor,
ha valamit gyorsan számba kell venni. A jegyzőkönyvek pedig szintén jók, ha egy
megbeszélés rögzítése, egy megállapodás folyamatának megörökítése a cél.
Azonban amikor a hatalom, vagy annak látszólagos képviselője kezd zárt körben listázni,
illetve vezetői irodákban jegyzőkönyvezni annak van egy rossz mellékíze. Mert
mindig felmerül a későbbi diszkrimináció, a visszaélés lehetősége.
Ilyen visszatetsző jelenség volt már a
diáktüntetések alatt is az, amikor iskolaigazgató döntött a tüntetésen részt
vevők, illetve velük szimpatizálók számba
vételéről. De emlékezhetünk arra is, amikor egy iskolában felmondási oknak
bizonyult a nem elég ájtatos részvétel az imán. Ahogy arra is, amikor diákokat
tenyészértékük alapján listázta a hatalom látszatával, illetve az ösztöndíjak
tekintetében akár valós birtoklásával bíró HÖK. S ezek csak felvillantott
esetek, hiszen nem is mindig derül fény a formalizált, vagy informális
listákra. Azokra, amelyek politikai beállítottságról szólnak, és alkalmasak
lehetnek arra, hogy a hatalom zsaroljon velük. Vagy csak egyszerűen egy
felmondás alapját szolgálja. Mert jelenleg egy munkahelyvesztés gyakorlatilag
egyenértékű lehet a semmibe taszítással. Tehát a felmondással való fenyegetés
egy olyan településen, ahol a munkahelyteremtés sehol nem tart, illetve az
önkormányzat kegyéből végzett közmunkát jelenti, nagyon hatásos lehet.
Fokozottan veszélyessé téve a hatalom szimpátialistáit, és a magánbeszélgetések
jegyzőkönyveit.
Nincs ez másként azzal a jegyzőkönyvezési
mánia-tünettel sem, amelynek ötletgazdája a pedagógusok nagy részének
munkáltatójává tett KLIK (Klebelsberg Intézményfenntartó Központ). A
jegyzőkönyveket pedig azokkal a pedagógusokkal kívánják felvenni, akik a „pedagógus
életpálya hatálya alá került foglalkoztatottak”, de nem igazán értenek egyet a kinevezésük
módosításával. Azzal a módosításcsomaggal, ami többek között csak a béremelések
be nem tartott ígéretét tartalmazza, és ami több munkáért sem garantálja a
magasabb összeget a „borítékban”. Az ugyanis csak költői kérdés lenne, hogy
Hoffmann Rózsa elhíresült életpályamodellje ugyan miféle garanciát jelent
jelenleg? Nagy vonalakban ugyanis annyi valósult meg, hogy Balog Zoltán sem
képes garantálni a valós béremelést, és még a töredékes béremelést is csak pedagógusok
és a „többiek” szembeállítására használja a kormányzat.
S igen, elképzelhető, hogy a hatalom
vezetői székeibe delegált nagyságos urak és asszonyok védeni kívánják a
hátsójukat. Mert a jegyzőkönyvek többek között erre is nagyon jók. A semmibe
vett és lóvá tett kollegákat behívni az igazgatói irodába és informális
pressziógyakorlás keretében felvenni a jegyzőkönyvet arról, hogy neki nem
tetszik az, hogy hülyének nézik. Erre ugyan lenne más megoldás akkor, ha a
pedagógusok valós, és egymással is szolidáris szakszervezetekkel rendelkeznének.
De a valóban tenni akarókat megbántani nem akarván, ameddig decibelháború
zajlik valós érdekvédelem helyett, addig a szakszervezetekre nem igazán lehet
számítani. Nem csak a pedagógusoknál,
de náluk sem. Az ugyanis világosan látszik, hogy a kiüresedett életpályamodell,
a semmibe vett béremelési ígéretek hatására nem teltek meg az utcák a tüntető,
és sztrájkoló pedagógusokkal.
Így a KLIK joggal számíthat arra, hogy
nyugodtan felvehetik azokat a bizonyos jegyzőkönyveket, melyek nyomán
természetesen a kárvallottságába bele nem törődő tanár lesz a hibás a
nyomorúságáért. Azokat a jegyzőkönyveket, amelyeket majd fennen lehet mutogatni
akkor, amikor a felmondólevelet is a kezébe nyomják az „illetékesnek”. Elvégre
milyen alapon is mert ujjat húzni a hatalommal, amelynek önkorlátozása gyakorlatilag
elmúlt mint egy futó napszúrás, és a gátlásai is bele tűntek. Azzal a Hoffmann
Rózsával az élen, akinek legfeljebb a kötelező hittan körüli sűrű
nyelvcsapásokra telik. Ha akarja azt az egyház, ha nem. Elvégre az MSZMP-ből
jövet neki bizonyítania kell. Például a feltétlen hűséget a hatalom felé, és a
neki beosztottak semmibe vételét akár. Bár ebben aligha élhetett át nagy lelki
törést, mivel a jelenlegi hatalom működése meglehetősen hajaz a valamikori
állampárt pártállami hatalomgyakorlására. Arra a korszakra, amikor a pártirodák
homályában születtek meg azok a listák melyek a megbízhatósági indexekkel
kerültek súlyozásra. Nem egy felmondásnak szolgálva alapul.
De legalább azok, akik a valamikori
pártállamból, vagy annak ifjúsági szervezetéből ültek át a jelenlegi hatalom
polcaira otthon érezhetik magukat. A jól megszokott módszerekkel biztosíthatják
hatalmukat, és a jól megszokott „érdekvédelemmel” állnak csak szembe eközben.
Azzal, amelyik morog, de kushad, ha csettintenek. A hatalom talpa alatt élők
közül az idősebbek alkalmazkodnak a régi reflexek alapján a túlélésért. A
fiatalabbak pedig vagy megtanulják a túlélést a centrális nyomás árnyékában,
vagy menekülnek az országból. Addig pedig megtanulják, hogy a jegyzőkönyvek és
listák alkalmasak arra, hogy informális, vagy nem is annyira csak informális
fenyegetést jelentsenek, és életekről döntsenek. Egy országban, ahol az
életpályát a pártalálástól a szociális temetésig az állam akarja a kezébe
tartani. Egy országban, ahol:
„Sok
vastag toll sok sorsot ír, sok könyvbe sok nevet,
kövér
pecsétet ütnek rá különböző kezek,
még
azt se mondod, hé, itt vagyok, vagy azt, hogy mi újság,
még
meg se éltél egy napot, s már kapsz egy cédulát.”
(Adamis
Anna: Hány cédula az élet)
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése