Umberto Eco első, és megfilmesítése okán egyik
talán legismertebb regénye „A rózsa neve”. Tulajdonképpen kétszer is megírta,
ha azt vesszük, hogy az új kiadásra a szerző kijavított néhány hibát a műben. S
alkalmazkodva a kor, mármint a jelen kor, átlagolvasóihoz, lefordította a latin
idézeteket. Pedig ahhoz a korhoz igazodva, amikor játszódik, akár az egész
művet latinul is írhatta volna. Igaz, akkor a kutya sem olvasná. Még a
kétfarkúak sem.
Azok, akiknek a pártját nem akarja
bejegyezni a magyar bíróság, mivel nem tartják elég komolynak a nevüket. A
bíróság pedig nem azért van, hogy értse és szeresse a humort. Elvégre Arisztotelész
műve, a Poétika második része, mely a legendák
szerint létezett csak a humorról szólt. Ám elveszett. Bár Eco művében meg van
kerülve. Ám tiltás alá esik, mivel a humor Burgosi Jorge nézetei szerint nem
istentől eredő, és ezért bűnös dolog. Nem véletlenül kell Eco regénye szerint
meghalnia mindenkinek, aki Arisztotelész művébe csak bele is akarna pillantani.
Megerősítvén ezáltal abban, hogy talán mégsem teljesen Isten ellen való vétek a
nevetés. Amihez persze nem árt tudni, hogy a regény 1327-ben játszódik. Aquinói
Szent Tamás halála után, akinek jelentős szerepe volt abban, hogy Arisztotelész
munkásságát általában is elismerje az egyház. Így teljesen érthető a
gyilkosságtól sem visszariadó Burgosi Jorge félelme, hogy az ókori szerző felmentené
a nevetés tilalma alól az egyházfikat.
Kép a filmből |
A történelmileg sosem élt Baskerville-i
Vilmos ferences szerzetes azonban kinyomozza a gyilkosságokat, és felderíti a bűntények
valódi forrását. Igaz, csak egyfajta másodállásban, mivel eredetileg nem
nyomozni érkezik a világiságtól, és nevetéstől elzárt kolostorba, De a lényeg,
hogy munkásságát minden téren siker koronázza. Eltekintve attól az apróságtól,
hogy a könyvtár leég, mivel a leleplezett gyilkos a könyvekkel együtt gyújtja
azt magára. Elégetve a komédiát és nevetést taglaló filozofikus művet is. Így
aztán a ma emberének is marad az, hogy azon nevet, amit humorosnak talál.
Minden ókori indoklás nélkül. Csak úgy.
Akár egy magyarországi párt nevén is, ha úgy
hozza a névadók kedve. Meg néha akkor is, ha nem az volt az eredeti szándék. A
Kétfarkú Kutyapárt esetében legalább tudható, hogy a valós szándék is egyfajta
oldása volt a politika epebajos mogorvaságának. A függetlennek kikiáltott hazai
bíróság azonban maradt az epebajnál. Amennyiben azzal indokolta többek között a
bejegyzés elutasítását, hogy „megnyilvánulásai
a pártként való működés komolytalan voltára utalnak”. Sajnos a már bejegyzett,
és komolynak aligha tekinthető pártmegnyilatkozások alapján megszűnő pártok
listáját nem mellékelték. De ez már egy másik történet. S nem is Umberto Eco történelmi
regénye, hanem a magyar jelenkor.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése