Forrás: tozsdeforum.hu |
A jelenlegi kormányzati, kormányfői
ténykedések történelmi párhuzamairól már magam is írtam korábban. Most a Történelemtanárok
Egylete, elnöke, Miklósi László emlegetett
ilyeneket a pedagógusok karának
létrehozása kapcsán. Holott a kötelező, vagy gyakorlatilag kötelező kamarai
tagságok korántsem mostanság kerültek először bevezetésre. Nem vitatva
természetesen, hogy minden esetben kérdéses lehet az, ha a hatalom hoz létre,
felülről lefele gyakorolva nyomást, egy olyan szervezetet, melynek a tagok
érdekeit kellene képviselni.
Ugyanakkor ez az iskola világában érthetően
jobban kiveri a biztosítékot, mint sok más területen. Ha ugyanis a tanárnak
írnak elő mintegy gondolkodási mintát, akkor ez óhatatlanul generációkra
kihatva fogja meghatározni a kimeneti oldalt. Ráadásul olyan szinten, ami később
az egyén személyiségében fog tükröződni, és családi kapcsolatain keresztül
öröklődni. Nem véletlen, hogy a diktatúrák mindig is komoly gondot fordítottak
az ifjúságpolitikára. Elvégre a gyermekekbe belenevelt eszmék nagyon mélyre
ágyazódnak be. Beleértve akár az állam feltétlen hatalmának feltétlen
tiszteletét, és a csak kivételezettnek kijáró kivételt az elvárt szervilizmus
alól. S természetesen annak elvárását is, hogy az állam gondoskodjon mindenkor,
mindenről, és mindenkiről. Nyilvánvalóan nem közvetlenül, de a „gondolkodunk is helyetted” szemléletének
iskolai megvalósítása kapcsán mindenképpen.
A fentiek egyébként jól lemérhetőek a
jelenlegi negyvenes-ötvenes és idősebb korosztályok esetében. Tömegek rettegnek
a döntési, cselekvési felelősségtől, és ülnek mereven a kondérban, miközben
alulról Orbán Viktor melegíti lelkesen. Ugyanakkor csak a kocsmába morogva
várják el, hogy a kormányzat oldjon meg olyan kérdéseket, melyek közül számos
esetben csak akkor lehet a hatalomnak döntési kompetenciája, ha az egyén
szabadságfokaiból számosat kisajátít magának. Az a hatalom, melynek akár
nyilvánvaló korrupcióját is bénultan figyeli a társadalom jó része. A családon
belüli öröklődést pedig mutatja az, hogy sok diák tulajdonképpen a családjával
is szembe cselekszik, amikor kimegy az utcára. Miközben sokan nem a közös
sorson akarnak változtatni, hanem kitérnek a közös döntési felelősség elől. Arra
is jó lehet emlékezni, hogy az a kollégium, mely a Bibó nevét viseli, annak
idején korántsem az ellenzék számára került létrehozásra. Sokkal inkább a
pártkáderek, a kiválasztott réteg újratermelését szolgálta. Belenevelve az
MSZMP-tagok gyermekeibe, hogy ők a kivételezettek, akik szinte mindent
megtehetnek. Egyben azt a szemléletet is örökül hagyva, hogy „egy a zászló, egy az eszme”. Függetlenül
attól, hogy milyen cédulkákkal is fedik be a kilógó lólábak egy-egy darabkáját.
Attól ugyanis, hogy a gondolkodási
sablonokat nem párthatározatok végrehajtási utasításainak hívják, hanem etikai
kódexnek, attól még azok, amik. Nem azért, mintha nem lennének ildomosak egyes
szakmákban az egységes etikai ajánlások. Azonban ezeknek a különböző, alulról
építkező szakmai szervezetek kompromisszumai alapján, egy közös metszetként kellene
előállnia. Nem egy központilag létrehozott egyetlen szervezet által kialakítva.
Különösen nem úgy, hogy a szervezetet és a kötelező tagságot is törvénybe
égetik. Olyan kitételekkel, amit Miklósi László is kiemelt a Magyar Pedagógus
Kar (MPK) kapcsán: „A Kar tagja a
tevékenysége során tudomására jutott információkat csak a Kar jogos érdekeinek,
működésének, a közszolgálat érdekeinek, működésének veszélyeztetése, valamint a
személyhez fűződő jogok megsértése nélkül hozhatja nyilvánosságra.” Melyből
világosan látszik ugyanaz a centrális momentum, mely annak idején az üzemi
kevés-szögek, a Párt-SzOT-Igazgató háromszögek döntési rendszerét idézi. A Kar
jogos érdeke lehet például a vezetők, mint személyek politikai mutyija. Amiről
a tag a fentiek értelmében nem nyilatkozhat, és nyilvános véleménye sem lehet.
Azaz nem fordulhat a nyilvánossághoz, ha esetleg ilyen jellegű hatalmi visszaélést
tapasztal. S tulajdonképpen senkihez, hiszen még egy feljelentés is egyfajta
nyilvánosságra hozást jelent.
Az ilyen jellegű szabályozás teljesen
hasonlít ahhoz, amikor az MSZMP, mint párt, és az egyetlen szakszervezeti
testület belügyeit csak a saját körökön belül lehetett megvitatni. Legfeljebb
csendben, érdemei elismerése mellett, félreállítva a vétkest. De sosem
publikálva a tevékenységet. Márpedig az MPK-nak a centralizált oktatás
következtében szinte minden pedagógus valós, vagy potenciális tagja lesz, mint olyan,
aki a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ alkalmazottja. Így az MPK előírásai,
az az etikai
kódex, melynek alapja a „hűség”, világosan visszahozza ugyanazokat a
korlátokat, melyek a rendszerváltás előtt voltak ismertek. Olyan körülmények
között, amikor az Orbán Viktor által nem támadott, de mindenki által elismert
diktatúra egy puha formája létezett a legvidámabb barakkban.
Nem vonva kétségbe természetesen, hogy a
hatalom számára ez nagy könnyebbség. Lévén egyetlen érdemi szakmai szervezet,
nem kell hosszas egyeztető tárgyalásokkal bajmolódni. S mert ezt a szervezetet
a hatalom maga hozta létre, nagy ellenkezésre sem kell számítani. Az persze egy
másik kérdés, hogy egy ilyen fordulat esetén mit reagál a jelenleg létező
érdekvédelmi szervezetek vezetése. Nem feledve természetesen, hogy pont a
pedagógusok rendszerváltó szervezetének egyik prominense volt a Fidesz egykori
frakcióvezetője, Pokorni Zoltán is. Galló Istvánnénak, a Pedagógusok Szakszervezetének
elnökének a reakciója arra szorítkozott, hogy reménykedik,
az MPK kizárólagos szakmai tevékenységébe. Ami a fentiek alapján gyakorlatilag
az orbanista embertípus kinevelésének elősegítése. Amennyiben ez a reakció az
egyetlen, és a Nol ezt idéző tudósítása pontos, akkor tulajdonképpen az is
kérdés lehet, hogy a PSz elnök-asszonya még meddig kívánja betölteni az
említett posztot. Mert amennyiben tényleg ennyire úrrá lett rajta a hatalom
kiszolgálásának vágya, akkor remélhetőleg hamarosan a lemondásával tüntet a
demokratikus értékek védelme érdekében.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése