Forrás: Rédley Tamás / FN |
A Szabad Demokraták Szövetsége (SZDSZ) megszűnik.
A jelen politikai közéletben betöltött szerepe jobbára az emlékek sorába tartozik.
Így politikailag semmiképpen nem indokolt a KDNP kirohanása az esemény kapcsán.
Az a kirohanás,
amely óhatatlanul más emlékeket, analógiákat idéz.
Analógiaként például képzeljünk el egy futóversenyt.
Egy olyat, melyen az egyik versenyző a verseny feladására kényszerül, míg a
másikat hordszéken viszik be a célvonalba. Ezután képzeljük el, hogy az utóbbi
hangos röhögéssel és mutogatva gúnyolással nevetné ki az előbbit. Alighanem
Néró Rómája, vagy hasonló állapotok jutnának az eszünkbe. Már akkor, ha a
versenytársát kiröhögő „győztest” nem vinnék el azonnal egy muszáj-dzsekiben a célvonaltól.
Miközben persze a hordszék, a KDNP esetében a Fidesz kétséges értékű barátsága,
nélkül sem avatná a népszerűség példaképévé azt, aki a versenytárs utólagos lealázásában
véli kinyilvánítani önmegvalósítását. S bár a politikában talán kár keresni a
fair play-t, a szeretet vallását állítólag pártszinten képviselő egylettől
elvárható lenne, hogy ellenfeleit ne ellenségként kezelje. Ezért aztán lehet,
hogy a KDNP politikusainak csak el kellene olvasnia a Bibliát. De egy
etika-tankönyvet mindenképpen. Ha már kedvenc, és a kormányzat lelkészi
hivatalában ténykedő, államtitkáruk lobbi-harcának eredményeként kötelező a
hittan, illetve az etika választása.
Miközben persze az ellenfél kiesése
alkalmából lejtett örömtánc önmagában is lehet gusztustalan, a megnyilatkozás
szövegezése is lehet visszás. A Kereszténydemokrata Néppárt közleménye ugyanis
azt látszik tartalmazni, hogy szerintük legfőbb ideje volt a „hároméves kínos agonizálás után” bekövetkezett
megszűnés. Érdekes párhuzamot jelentve egy másik kijelentéssel, mely egy
haldoklóról szólt imígyen: „három éve ott
vergődik a Honvéd kórházban, mert képtelen meghalni”. Az utóbbi kijelentést
tevő Wittner Mária alighanem beírta ezzel magát a hazai Parlament gyűlölködve
bunkó képviselői közé. Amikor tehát a KDNP mintegy kölcsön veszi ezt a
retorikát, akkor a kereszténységet zászlójára tűző párt felzárkózik a gyűlölködők
soraiba. A keresztényi szeretet és megbocsátás jegyében természetesen. Már
akkor, ha saját kútfőből merített gondolatról van szó, és nem arról, hogy
valaki csak a nevét adta ahhoz, amit a Fidesz részéről az orruk alá tettek. Mely
utóbbi esetben még az is lehet, hogy közös szövegíró dolgozott ezen a
közleményen, és Wittner Mária egykori felszólalásán.
Mert még ez sem teljesen kizárt egy olyan
párt esetében, mely önmagában nem igazán került megmérettetésre a
választásokon. Felvetve még azt a kérdést is, hogy amennyiben nem a hatalom
jegyében megtért miniszterelnöki kegyet élveznék, akkor vajon elérnék-e a
statisztikai hibahatárt a támogatottságban. De ezt talán sosem tudjuk meg,
mivel számos koalíciós és szövetségesi példa mutatja, hogy a Fidesz barátsága
nem garancia a párt hosszas fennmaradására. Miközben azért nem árt talán
emlékezetünkbe idézni, hogy az SZDSZ önmagában is megméretésre került. Olyan
előzmények után, hogy a valamikori SZKH (Szabad Kezdeményezések Hálózata) olyan
értelmiségieket tudhatott sorai között, akik akkor is a liberalizmust
hirdették, amikor a Kádár-rendszerben ezért nem járt nagy megbecsülés.
Nem vitatva természetesen, hogy számos és
számtalan hibát is elkövetett a párttá alakult mozgalom, aminek hatásai ma is
hatnak. Ahogy Kövér László bejuttatása is a Parlamentbe. Igaz, az akkori Fidesz
még liberalizmust hirdetett. S nem azt az authoriter konzervatív sapkát hordta,
melyen bojt gyanánt ott fityeg a KDNP is. Az a párt, ami aligha a szerintük az
SZDSZ-t jellemző „hatalomvágytól és pénzéhességtől vezérelve” lépett
szövetségre a Fidesz-szel. Vagy inkább visszatért a kebelére, mivel a KDNP
jelenlegi frakcióvezetője 2004-ben még fideszes képviselőként
volt az Országgyűlés alelnöke. Igaz, akkortájt is elég nyílt volt a
karrierépítési átjárás a két párt között. Ezt nem csak Harrach Péter, hanem
például a fideszes miniszterként
saját testvérét kitüntető Mikola István életútja
is mutatja. Az erős, mondhatni karriertörténeti összefonódás alapján tehát
egyáltalán nem kizárt, hogy a KDNP nyilatkozatát a Lendvay utcában fogalmazták
a wittneri gyűlöletet idéző kiszólásokkal. Ahogy talán már a kereszténységet
csak árnyékként
képviselő némely korábbi megnyilatkozást is.
Ettől még természetesen lehet történelmileg
szükségszerű az SZDSZ megszűnése. De ezt történelmi elégtételnek csak az élheti
meg, aki egyrészt gyakorlati segédletet nyújtott a bukáshoz, másrészt gyűlölettel
viseltet az elbukottal szemben. Ez a retorika szintén jobban illene a mindenhol
ellenséget kereső Orbán Viktorhoz, mint a keresztényi szemlélethez. Akiben tehát
eddig lehetett valami kétely aziránt, hogy a KDNP nem más, mint Orbán Viktornak
a templomba járók felé kinyújtott pallosa, az újabb adalékot kaphatott a kétely
elhessegetéséhez. A maga korában szintén megbukó, mártírként meghalt Jézust
megcsúfoló gyűlölet nevében.
Andrew_s
Jó írás! Nekem az a kép ugrik be, mikor a dog lábai közül ugat és keménykedik egy csivava. :)
VálaszTörlés