Klinghammer István, a felsőoktatás megbízott
komisszárja annak idején világosan kinyilatkoztatta,
hogy az országnak se pénze, se kedve bölcsészeket képezni. A bölcsészekkel, és
általában az értelmiségiekkel is csak a baj van. Belekötnek a szakócák
méretébe, csiszolásába, és ellenszegülnek akkor, amikor a rendes közmunkás hang
nélkül, és meghunyászkodva kotorja a trágyát a nagyságos urak után. Az ELTE
tehát a legutóbbi húzással nem tett mást, mint végrehajtotta a felsőoktatás
nagyurának óhaját.
Az, hogy az említett nagyúr annak idején
mindannyiunk pénzén tanult, épített karriert, és szerzett tudományos hírnevet,
azt borítsa feledés. Lehet, hogy így jobb mindenkinek. Az oktatásügy megannyi
további vezetőjének is, akiknek többsége megúszta hallgatói szerződések nélkül,
és a képzésük költségének utólagos befizetését is ügyesen titkolták. De ennek
természetesen semmi köze ahhoz, hogy az ELTE teljesíti a kívánalmakat. Akár
akarva, akár akaratlanul szolgálva a nagyúr óhaját. Az óhajt, ami szerint az
értelmiséggel csak baj van, és a bölcsészek semmi értéket sem képviselne. Az
történt ugyanis, a HVG
információi szerint, hogy az ELTE elbénázta a diplomaigazolások
kiállítását. Lefelejtve az igazolásokról a kiállítandó diplomák számát.
Apró kis szám, de nagy dolog egy
tanulmányait folytatni kívánó diák életében. Különösen akkor, ha a hiba a
felhasználás határideje előtt egy nappal derül ki. Amikor is a vidéken, vagy
külföldön tartózkodók számára nem feltétlen áll rendelkezésre a szükséges
teleport-varázs az időbeni javítás inicializálására. Az ELTE Bölcsészkar
Tanulmányi Osztálya (TO) tehát igazén jól teljesített. A klinghammeri skálán
alighanem jól, a diákok szempontjából pedig alighanem csapnivalóan. Ha
valakinek tudnia kell ugyanis azt, hogy miként kell kinéznie adattartalmában
egy igazolásnak, akkor a TO-tól igazán elvárható. Normális esetben ugyanis
ezért, ezért is tartják. Azért, hogy figyelemmel kísérje az oktatás
adminisztrációját érintő szabályokat, szabályozókat. Az, hogy ebből a diákok,
és nem csak az ELTE-n, olykor csak a packázást és a portás-effektust érzik, az
persze egy más dolog. A TO-nak ugyanis alapvetően nem a diákok alávetettségre
szocializálása a feladata. Ami nem jelenti azt, hogy ne vállalnának ebben olykor
oroszlánrészt. Például az olyan kijelentésekkel, hogy: „Nézze! Mindenki szeretné időben és rendben leadni a jelentkezését, de
ez nem mindenkinek adatik meg”. Ami elhangzása esetén csak azért nem kirúgási
feltétel, mert nem lenne egyedi.
Az országos közhangulatban sem. Mert mit
várjon el az ember gyereke egy egyetemi bürokratától akkor, ha országos
korrupciókat is vállrándítással vesznek tudomásul a tömegek. De TO szinten sem,
mivel annak idején magam is megtapasztaltam, hogy milyen izgalmas a túlhatalmaskodó
TO-bürokratával megvívni a harcot. S átvetetni vele egy kérvényt, amit azért
nem akar átvenni, mert „nem szokták megadni”
a kérelem tárgyát. De az nem az ELTE BTK volt. S ezen lovagolni igazán
méltatlan azokkal a százakkal szemben, akik a képzés diákcentrikus
robotosaiként „csak” végzik a dolgukat a TO keretein belül. Szívem szerint
javasolnám a diákoknak egy TO-optimus díj megalapítását, mivel a képzések
eredményessége legalább annyira múlik rajtuk, mint a magisztereken.
Akik körében a Klinghammer István nevével
immár fémjelződött oktaásügy szintén mélyre engedte a fűnyírót. Mert az értelmiséggel
csak a baja van a diktátoroknak. Ne képződjenek hát annyian. Bölcsészek meg
különösen ne, mert velük aztán pláne csak a baj van. Ennek ellenére az ELTE BTK
ügye nem csak erről szól, hanem egyfajta rendszerabúzust sejtet. A rendszer van
packázás-orientáltan összeállítva. A képzési nyilvántartások országos egységesítésére
már olyan régi a törekvés, hogy a Neptun rendszerét is az hozta életre. Annak
tehát semmi akadálya nem lenne, hogy valóban létezzen egy egységes képzési
nyilvántartó rendszer, melynek csak egy-egy, a személyes adatok tekintetében
leválasztott alrendszere működik az egyetemeken. Ebben az esetben a diáknak nem
lenne más dolga, mint bejelölni a továbblépési szándékát és az informatikai
rendszerek tehetnék a háttérbe a dolgukat. Összelapátolva a képzési adatokat,
felcímkézve az esedékes egyedi diploma számával és továbblökve egy másik
rendszerbe, amikor onnan ezirányú kérés érkezik.
Nem ördöngösség, és ilyen faladatok
kicsiben az informatikai szakképzésben annak idején belépő-színtű feladványok
voltak. Mivel a diákokkal továbbra is foglalkozni kellene, a TO személyzetét
sem csökkentené. Ellenben jelentősen csökkentené a diákok kiszolgáltatottságát,
a packázás lehetőségét, és a végén még nem tanulnák meg hol a helyük. Egy
rendszerben ahol az értelmiséggel csak a baj van. Különösen, ha autonóm, nem
packázáshoz szocializált, bármikor gazsuláló, és szüksége esetén, szája szélét
megnyalva, térdre ereszkedő értelmiség.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése