2013. július 11., csütörtök

Trafikos forgatókönyv-lehetőségek a népszavazáshoz

Hol a fenében van a döntés?
Forrás: Ruvr
Az Országos Választási Bizottság (OVB) szerdai ülésén egy rendhagyó döntést hozott. Jóváhagyta ugyanis azt a kezdeményezést, amely a dohánytermékek hirtelen lázári felindulásból megemelt árrésével foglalkozik. A rendhagyó volta a döntésnek persze önmagában nem is lenne rendhagyó. Hazánkban inkább az előzmények, és a körülmények teszik azzá. Szinte már hallani is az elhangzó kormányzati reakciókat az ügyben.

Az egyik ilyen lehetséges reakció az, hogy Orbán Viktor soron kívül felszólal az ügyben. Elvégre milyen pszeudoprezidenciális rendszer az, ahol az általa menedzselt párt általa felemelt kedveskéjének, az általa jóváhagyott döntésével kapcsolatban ellene merészel valaki megszólalni. Lehetséges tehát, hogy Orbán Viktor felszólal, és az OVB döntését gazemberinek, és becstelennek minősíti. Az eset nem lenne példa nélkül való. Emlékezhetünk még arra, amikor a rezsiabszolutizmus kapcsán a bíróságok döntését nevezte a Parlamentben botrányosnak. Rogán Antal frakcióvezető áldástalan, mert kontrollt egyáltalán nem jelentő asszisztenciája mellett. Egyben deklarálva magának a bűnös-kijelölés informális jogát, ami gyakorlatilag a koncepciós perek árnyékát vetítheti előre. Tehát nyugodtan vizionálhatjuk az orbáni beszédet az OVB ostorozásáról, melynek hatására esetleg leváltják az egész testületet, vagy valamelyik nagyobb rendszerbe olvasztják be. Akár egy, az Emmi, vagy közvetlenül Lázár János alá szervezett új államtitkárság alá.

A Tavares-jelentés után azonban talán mégsem fogja a miniszterelnök ennyire nyilvánvaló jelét adni a demokrácia magasról történő ellátását illetően. A soros ürülékkel. Az OVB döntése ugyanis kevés ahhoz, hogy a trafikokkal kapcsolatban bármilyen népszavazást tartsanak. Ahhoz még aláírások százezrei is kellenek. Az teljesen nyilvánvaló, hogy az aláírásgyűjtést eléggé el lehet lehetetleníteni akkor, ha az önkormányzatok is úgy akarják. Márpedig a kormánypárti befolyás alatt álló önkormányzatok nem menne ritkaságszámba. Előfordulhat, hogy az aláírásgyűjtő helyeket a forgalmasabb helyeken hiába fogja keresni az átlag halandó. Arról nem is beszélve, hogy csekély befektetéssel megoldható a helyi konkurencia megszervezése is. Mondjuk aláírást gyűjtetni a trafikok első alkoholos éjszakai jogáért, ha már a KDNP-nek sem tetszik a trafik-tivornya. Az OVB-nek beadatni egy ilyen kezdeményezést aligha jelenthet nehézséget. Például a teljes békemeneteket megszervezni képes, és kormányzati támogatást élvező CÖF-fel. Miközben természetesen a potenciális aláírókat is meg lehet félemlíteni akkor, ha az aláírásgyűjtő pontok közelébe valami hungarizmussal rokon szervezet fog pultot üzemeltetni.

A lehetséges forgatókönyvekben természetesen az előző pontot kiegészítheti egy újabb kommunikációs offenzíva. A főpróbája ennek hoppálilag lezajlott akkor, amikor a baloldalra próbálták a kisvállalkozó-ellenességet rátolni trafikügyben. Azt pedig már korábbról tudjuk, hogy a diákmozgalmaktól, a jégesőig mindenről a Bajnai-gárda tehet. Ezt annak idején Kósa Lajos dobta be. Még márciusban. Azonban az ország legavatottabb válságügyi szakértőinek egyikét, akinek nem kis része volt a deviza-adósokat sújtó árfolyamproblémák elindításában, azóta sokat idézték ezügyben. Az említett gárdát, ellentétben a belügy által hallgatólagosan támogatott, de különben jogerősen feloszlatott másikkal, ugyan még senki sem látta, de ez semmit sem jelent. Az OVB döntését tehát nyugodtan rá lehet fogni. Esetleg az OVB egyes tagjait rábeszélni a nyilvános beismerésre, hogy az említett gárda által megfélemlítve járultak hozzá a trafik-mutyi elleni döntéslánc-szem jóváhagyásához.

Eközben persze nyilván érik a B-terv is valahol a kormányközeli szakértők retortáiban. Azt ugyanis már tudjuk, hogy a trafikok ügyében erősen exponálódott Lázár Jánoshoz került az EU-s ezermilliárdok felügyelete. Márpedig az is nyilvánvaló, hogy amennyiben a trafikok termékkörével és árrésével foglalkozó népszavazások minden előkészület ellenére sikeresek lesznek, akkor a haverok tönkremehetnek. Erre az esetre pedig egyáltalán nem baj, ha kialakul egy kompenzációs rendszer, ami kisegíti a nemzeti trafikok népszavazás-károsultjait. Akár az országnak adott EU-s pénzekből.

Andrew_s

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése