A rendszerváltás előtt is előfordult,
hogy régi, jobb sorsra érdemes, kifejezések jelentősen új tartalommal teltek meg. Így például a
„digózás” sokaknak egyáltalán nem a szikes talajok javítását kezdte jelenteni akkortájt.
Annyira, hogy talán az, aki az agrárterületen tanulva megtudta a szó tényleges
eredetét, az, elsőre, bután nézett ki a fejéből. Pedig a jelentés
tulajdonképpen hasonló okokból változott, ahogy a fogalom megszületett.
Annak idején a szikesek javítása során
elvégzendő altalajforgatás cseppet sem könnyű munkájához Olaszországból hoztak
vendégmunkásokat. Maga a talajjavítási technológia kicsit pejoratív megnevezése
éppen ebből, az olaszok gúnynevéből fakadt eredetileg. Amikor tehát, a megnyíló
határok és a hazai fedezetlen igények találkoztak, a tömegével érkező, és
fedező-kapacitással jól ellátott olasz vendégek nyomán éledt fel új tartalommal
a fogalom. Igaz, nem altalajműveléssel, hanem altestműveléssel kapcsolatban. A
„digózás” ugyanis szép lassan felvette azt a fogalmat, ami a szezonális
prostitúció fogalmával is leírható lett volna. Amikor megjött a nyár, megjöttek
a turisták is. A lányok, és olykor a fiúk pedig elvonultak azokra a
területekre, ahol az ő kínálatuk találkozott a külföldről érkezett kereslettel.
S bár a szocialista világrend megvetette, és hivatalos ideológiájában nem
ismerte el a prostitúciót, azért tulajdonképpen mindenki tudta, hogy létezik.
A társadalmi prüdéria falainak
repedezésével pedig annyira nagyvonalúvá vált a kezelése, hogy szinte már az
számított különcnek, aki nem beszélt róla. Hazánk elismerten egyik nagy
beszállítójává vált a pornóiparnak, és legfeljebb a kirívó esetek borzolják meg
a kedélyeket, vagy hágják át az ingerküszöböt. Így például a tandíjakról szólva
évek óta rendszeres téma a diákprostitúció. Először külföldi,
majd rá egy évre hazai
előfordulásán tornáztatva meg a hírszerkesztőket. Azért, hogy kicsit később, de
már idén a lakhatási
szex-támogatáson keresztül keveredjen elő a téma. Miközben szinte biztosan
csak a jéghegy csúcsa az, ami a diákság körében zajlik, és amire maguk az
egyetemek is rájátszanak. Például, amikor a gólyatábornak álcázott húspiac
felett szemet hunynak. Mert alig valószínű, hogy a legutóbb
botrányt keltő, vagy az azt megelőző „Pistának jó lesz” mottójú esetek
lennének a kizárólagos előfordulásai a nem éppen tanulmányokra felkészítő
eseteknek. Hacsak az alkalmazott szaporodásbiológiát és leplezetlen
csoportterápiát nem tekintjük egyfajta speciális tantárgynak.
S mielőtt valaki azt hinné, hogy savanyú
a szőlő, ez csak részben igaz. Ugyanis a jelenlegi egyetemistákat sem a gólya
hozta. Viszont némelyiküket talán a valamikori gólyatáborok. Mert a felfokozott
hangulat mindig is legalább annyira kedvezett a gyorsított pártalálásnak, mint
az anyagi, vagy élethelyzetbeli kiszolgáltatottság kihasználása. Csak amíg az
előbbi, a gólyatáborok, ifjúsági rendezvények legalább a szabad akarat
részleges érvényesülését lehetővé teszik, az utóbbi esetek még annak látszata
esetén sem feltétlenül biztosítják azt. Egy látszólagos segítségnek, legyen az
akár anyagi, akár emberi, ugyanis nagyon kellemetlen, és nagyon hosszú, illetve
nem egy esetben kilátástalan következményei lehetnek. Mármint a segítség
elfogadásának. Az anyagi vagy emberi kátyúba került, végső soron, áldozatok ugyanis
olyan csapdahelyzetbe kerülhetnek, amiből utána nagyon nehéz lehet kivergődni.
A látszólagos batári segítségnek soha véget nem érő tartozás, majd durva, vagy
akár selyempapírba csomagolt prostituálódás lehet a vége.
Nem egy esetben akár felhajtó-hálózatok
csápjait üzemeltető nemzetközi szervezetek „fióküzletein” keresztül. Melyek
közül olykor-olykor azért lebukik néhány legutóbb például Velencében
sikerült részlegesen felszámolni egy ilyen szervezetet. S mielőtt az esetleg
itt kitartott barátnőt foglalkoztatott olaszokra gondolna bárki, az a szervezet
elsősorban kelet-európai érdekeltséggel bírt. Talán a hazai hírek közé is ezért
került csak be. A hírben különben van két érdekes kitétel. Az egyik, hogy „az őrizetbe vett bandatagok között nők is
vannak”. Tehát szó nincs arról, hogy csak marcona zsákos emberek gyűjtik be
a lányokat. A másik, hogy „védelmi pénz
fizetésére kötelezték az ott dolgozó többi prostitúciós szervezetet”, akik
„lányait” megverték, ha nem fizettek, és a lebukáshoz is ez vezetett. Az, hogy
a „bántalmazott prostituáltak jelentették
fel az albán-magyar csoportot a rendőrségen”. Amiből persze az is
következik, hogy egy prostitúciós szervezet lebukott, de nem tudható, hogy
hánynak a csápjai maradtak érintetlenül.
S bár tényleg szemellenzős állítás lenne
napjaink kizárólagos vívmányának tekinteni a kitartottak, az utcalányok, és
utcafiúk jelenlétét, azért amikor szegénységről, kiszolgáltatottságról, és az
azzal való visszaélésről esik szó, talán róluk is szó eshetne. Amikor egy
oktatáspolitikai döntésről, egy réteg, például az elnőiesedett pedagógusok,
fizetésviszonyairól szó esik, akkor talán a közvetett hatásokról is szó eshet.
Nem áltatva senkit, hogy az egyes kiszolgáltatottsághoz vezető helyzetek egy
csapásra megszűnnek majd. Azt is kár lenne állítani, hogy ez lenne a
prostitúció egyetlen oka. Azt sem hiszem, hogy bárki felvállalhatná, hogy
minden okot, akár a személyes tragédiaként megélt pillanatnyi rossz döntéseket
is, egyetlen tollvonással megszüntet.
De talán az utca irányába ható nyomást
csökkenteni lehet, lehetne. Nem Hoffmann Rózsa morális, vallási és etikai
kirohanásainak a jegyében, hanem akár csak az emberség jegyében.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése