Az iskolakezdéssel számos új szabály és
elvárás lép
életbe az iskolákban, melyek némelyike a középiskolások életének
felbolygatását, vagy akár a családdal való szembeállítását is jelentheti. Mindezt
úgy kommunikálva, mintha valami világrengető, de minden esetre valami hatalmas
vívmány lenne. Holott alapvetően talán a gyomorforgató lehetne a jó szó. Nem a
külcsín, hanem a belbecs miatt.
Ilyen lehet az új szabályok kapcsolata a
közmunkával, mely közmunkát a jelen formában bátran lehetne közrabszolgaságnak,
a kiszolgáltatottsággal való visszaélésnek tekinteni. Az érte kapott fizetés
legfeljebb a napi túlélésre elegendő, és nem véletlen, hogy a kormányzati politikusok
jó része kitér az olyan kérdések elől, amelyek a megélhetési lehetőségeket firtatják
az ominózus 47 ezerből. A képviselői irodaházból, illetve a polgármesteri
székekből ugyanis sokkal rózsaszínűbb lehet a világ, mint akkor, ha a
képviselői, a bizottsági és a ki tudja milyen lobbi-pénzek helyett abból a kevésből
kellene megélni. S ahhoz is gazsulálni, megalázkodni kellene. De tudom, a 47 ezerből
papíron megélő politikus urak jó részének számára a lapát talán csak egy elvont
fogalom. Viszont remekül tudnak beszélni munkára szoktatásról, és a lapátolás
nemesítő erejéről.
Arról, aminek a jegyében a középiskolásokat
is 50 óra társadalmi munkára lehet kényszeríteni. Ez ugyebár kicsivel több csak,
mint egy munkahét, de mint arra a Középiskolai
Hálózat - KIHA számára levelet író egyik középiskolás is jelezte, ez olykor
mégis sok lehet. Nem a középiskolásnak elvégezni, hanem hatásában. Az ugyanis
nyilvánvaló, és ezt a levélíró, akinek levelét
a KIHA teljes egészében kitette a Facebookra, pontosan felvázolja. Csak egyet
érteni lehet azzal, hogy a középiskolásokkal elvégeztetett munkát másnak már
nem kell elvégezni. A következmény szívszorítóan törvényszerű. Ahogy a levél
tartalmazza: „A probléma csak az, hogy
ezzel párhuzamosan lakóterületemen a közmunkaprogram meg fog szűnni!” Ez
természetesen azt is jelenti, hogy óhatatlanul feszültséget generál a
középiskolások és a közmunkából élni kényszerülők között. Akár gyermek és
rokonai között is.
Márpedig ez legalább olyan „gusztusos”, mint a diáktüntetések idején
megszólaló egyik konferencialátogató kijelentése egy diáknak: „Te pedig
hazamehetnél édesapádnak lecsavarni két nagy fülest!”. Mert a családon
belüli feszültségkeltés, a családtagok kijátszása egymás ellen a hatalom
bársonyszékében röhögve, egyszerűen gusztustalan. Különösen akkor, ha tudjuk, a
társadalmi munka szép hagyománya ingyenmunkát jelent. Így a középiskolások
ingyenmunkájával a keveset keresőknek kifizetett bért is „megspórolják” a
hazai, unortodox workfare lovagjai. Vagy ahogy a levélíró fogalmaz: „Most 3 kereső fog kiesni a családból én és
osztálytársaim meg mehetünk -gyakorlatilag ingyen munkára!”. Ha ez igaz,
akkor remélem komoly a milliókkal járó kitüntetést, és Orbán Viktor személyesen
használt WC-papírját is megkapja az ötlet megfogalmazója.
A jelzett levélben megemlített másik,
szintén a középiskolásokat extra teherhez juttató vívmány ehhez képest szinte már
semmi. Ez a felvételihez kötelező nyelvvizsga kérdése. Ami különben a 47 ezres
térségektől függetlenül is vitatható. A középiskolának ugyanis nem a nyelvi
képzés, hanem egy általános tudásszint biztosítása kellene, hogy célja legyen. Ha
az egyetem képes lenne normális számonkérésre, és a szakdolgozatok elbírálását
arra alkalmas módon, arra alkalmas opponensek végeznék, akkor az egyetem végére
amúgy sem lehetne „megúszni” a szaknyelv anyanyelvtől idegen ápolását. A
belépéskor sokkal inkább azok a biztos szakmai alapok kellenének, amire az egyetem
építkezni tudna. Mármint akkor, ha nem a „(Klinghammer) Istvánnak jó lesz”
szemlélete, hanem egy valósan tudásközpontú felsőoktatás lenne a cél. Ezzel
ellentétben a belépéskor megkövetelt nyelvvizsga olyan, mintha a
vizsgaközpontok lobbi-érdekei vezérelnék a törvényhozók kezét. Nem először
felvetve ennek gyanúját, amikor újabb, és újabb gesztusok kezdenek gyakorlódni.
Az ugyanis nyilvánvaló, hogy ahol kevés a
munkahely, ott a tanulás lenne az egyetlen kilábalási, túlélési lehetőség. Akit
tehát megbuktatnak a nyelv-vizsgán, az szinte biztosan megpróbál újra elmenni.
Újra és újra befizetve a vizsgadíjat, és a tanfolyami költségeket. Akár a
család szinte teljes kisemmiződése árán is. Biztos bevételhez juttatva a
vizsgáztatókat. Tekintettel arra, hogy ezek a vizsgák azok, melyekben annyi
szubjektív elemet lehet belevinni, ami alapján bárki, bármikor megbuktatható. Jó
eséllyel a Londonban talán öt perc alatt eladható vizsgabiztos fogja ugyanis
értékelni a jelölt kiejtését, intonációját, a beszédkészségét, szókincsét,
miegymását. Miközben aki járt már Londonban, az pontosan tudhatja, hogy ezek
azok a paraméterek, amik pontosan annyit számítanak, mint hazánkban a
tájszólással megnyikkanó atyafi beszéde esetén a tájszólás. Ellenben remek
buktatási lehetőséggé válhat.
Ha két hatást összeadjuk, akkor siralmas
kép alakulhat ki az ország egyes területein. A családok vissza fogják tartani a
középiskolától a diákok egy részét azért, hogy számukra a közmunka
megmaradhasson. A véletlenül mégis középiskolába kerülteket szembeállítják a
családjukkal. Ha tovább akarnak tanulni, akkor fizessenek akár a semmiből is. De
még jobb, ha nem akarnak továbbtanulni. Elvégre így lesznek kiváló célpontjai
azoknak a mutogatásoknak, amelyek a helyzetükön gúnyolódnak. Esetleg felajánlva
céltáblának is a szélsőségesek számára, mint kulturálatlan, visszamaradott
családokat. De az a lényeg, hogy az ezt kitaláló politikusok köszönik jól
vannak. Messze ezektől a helyektől. Mert még véletlenül fröccsenne rájuk valami
emberség. S az csak a 47 ezerrel van megfizetve. Nekik meg több jár.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése