Forrás: Wikipedia |
Augusztus 20.-a hagyományosan ünnepnap az
ország életében. S ebben szinte mindenki egyet ért. A magyar államiság
kialakításának kapcsán I. István királyunk valóban nagyot alkotott, és
személyében is nagy utat tett meg. Igazi reform-géniuszként, és autokrata
úrként kapcsolta be az országot abba a térségi rendszerbe, mely, akkor, a
fejlődés gyakorlatilag egyedüli záloga volt.
Erre éppen hibái, és azt meghaladó emberi
nagysága miatt érdemes megemlékezni. Nem feledve azt, hogy a pátoszos
glóriafényezés keveset, míg az emberi nagyság tisztelete sokkal inkább emelheti
a példamutató uralkodók sorába. Melynek csak egyik, bár sokat idézet pontja a
fiának írt intelmek sora. Benne az idegenek olyan szintű megbecsülésével, melyről
éppen azok szeretnének minél inkább megfeledkezni, akik zászlajuk rúdjára a
fetisizált Turult ültetnék szívük szerint. Alkalmasint megfeledkezve arról is,
hogy I. Istvánt, többek között, pont azért becsülte nagyra Róma, mert a korábbi
hitvilág nyomait is üldözte. Kikiáltva pogánynak mindenkit, aki nem volt
hajlandó a Nyugat-Római Birodalom államvallását felvenni. Beleértve a Bizánccal
kacérkodó Koppányt is. Szent István királyunkra tehát alapvetően egy király
hatalmával rendelkező térítő papként is tekinthetünk. A meglehetősen atomizált,
sok szempontból a törzsiség hatásait, nyomait is őrző magyarság egységes
nemzetté formálását tekintve Orbán Viktor ünnepmegelőző beszédéből
aligha vitathatnánk azt a megállapítást, hogy István nélkül aligha lennénk itt.
Arra is érdemes talán szót vesztegetni,
hogy a kereszténység felvetetése a néppel akkor igencsak a reformtörekvések
része volt. Többek között azért is, mert ez volt az a kapocs, amely az országot
az akkor már megpróbált államisággal rendelkező többi európai államhoz
kapcsolta. Azokhoz az államokhoz, melyek, éppen a kereszténységen keresztül ható
egyház szervezésében, nyugodtan tekinthetőek voltak egyfajta egyesült államnak.
Jól mutatták ezt a kor házassági szokásai, mivel teljes mértékben elfogadott
volt a külföldről házasodás, majd a rokonság erejének felhasználása a honi
földeken. S ebből a szempontból I. István sem lógott ki a sorból. Feleséget és
nehéz páncélos lovasságot egyaránt külföldről hozott a hatalmi törekvései, és
elvei megtámogatására. Igaz, aki akkor Békemenetet szervezet volna a király idegenszívűségét,
és hazaáruló voltát üvöltözve, az nem sokáig maradt volna még az ötödik ember
sem a király mögött. Repült volna. A vár fokáról. Jobb esetben egyben, rosszabb
esetben részletekben. Akkurátusan felnégyelve. Azonban ez sem jelenti a korábbi
állítások cáfolatát. Azt, hogy akkor a keresztény európai államokhoz való
csatlakozás nem a konzervativizmust, hanem éppen annak ellenkezőjét jelentette.
Azt a fajta reformot, mely jócskán
túlmutatott a korábbi hiteken, mint később a reformátusok tevékenysége a
kereszténységen belül. Hiába működik az utóbbiak számára külön egyház manapság.
Olyan egyház, melynek Orbán
Viktor is tagja, kormányának és Parlamenti képviselőinek egy részéhez hasonlóan. Ami
önmagában talán szóra sem lenne érdemes, ha nem az a megosztó és elszigetelő
politika zajlana nagyban, amit a református egyház egy képviselője, nem kis
részben anyagiassági okokból, megvalósított kicsiben.
Mert amíg I. István az egyesült Európához való csatlakozást erőltette, Orbán
Viktor éppen az egyesült Európa ellen agitál. Amíg Szent István, akár a kor békemeneteseinek
ellenében is az egységes nemzet kialakítását tartotta célnak, és igyekezett
megegyezni a külhoniakkal, manapság nem telik el hét valami újabb ellenségkép
felavatása nélkül. Kormányzatilag kiegyezve azokkal az erőkkel, amelyek az
idegenekben sem partnert, hanem ellenségeket akar inkább leleplezni. Amikor
tehát Orbán Viktor azt mondja, hogy „első
országvezetőnk nagyszerű államférfiként túllépett az ország mindennapi
kormányzásához szükséges küzdelmeken, taktikákon, és az emberek
összekapcsolásával egyben tartotta a magyar nemzetet”, akkor igaza van. Mélységesen
igaza van: S csak sajnálhatjuk, hogy a jelenlegi kormányzat beleragad mindazon
dágványba, melyet I. Istvánnak meg kellett haladnia. S amelyet képes is volt
meghaladni.
Éppen a meghaladással emelve ki emberi
nagyságát. Azt a nagyságot, melynek csak külsőségei voltak az építkezések. Olyan
külsőségei, melyek a személyes elmélyülés és igehirdetés csendes helyei voltak.
Ellentétben a stadionok üvöltő szélsőségeseinek felszínes és durva világával.
Jól mutatva, hogy István, bár alkalmazott erőszakot, elsősorban a szellem
erejére való támaszkodást tartotta iránymutatónak. Ellentétben azzal, amikor
valaki a szellem erejére hivatkozik ugyan, de csak az erőszakból értő,
félázsiai alattvalók világát látja lebegni a szeme előtt.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése