A munkahelykeresés több általános
kérdésköréről volt már szó korábban, és egy konkrét hirdetés kapcsán már
közelebb kerültünk az információforrásokhoz is. A fejvadászat nem egy esetben
egyfajta meta-fejvadászatba megy át. Ennek közvetítői azok a portálok,
közvetítő-szervezetek, amelyek összegyűjtik az álláskeresők adatait az egyik, és a
munkáltatókat a másik oldalon. Az utóbbiak számára többnyire fizetős
szolgáltatásként ajánlva fel az adatokban való turkálást.
Ameddig egy konkrét alkalmazóval áll
kapcsolatban a „túloldalon”, addig a munkavállaló számára viszonylag egyszerű a
történet. A gyűjtőportálon keresztül vagy megtalálják, vagy nem. Ha
megtalálják, akkor megkeresik, és innentől megy a dolog a maga útján. Ugyanez a
helyzet akkor is, ha ő talál meg egy munkáltatót a szénakazalban. Levelet küld,
és vagy válaszolnak, vagy nem. Többnyire a „vagy nem” opció teljesül, mert a munkáltatók
jó részének ezt végző dolgozója úgy érzi, hogy nyugodtan semmibe veheti a
munkavállalókat. S ritkán ok nélkül. Mert valóban büntetlenül levegőnek nézheti
azt, aki munkanélküliként jelentkezik. Egyszerűen spam-ként kezelve azt a
levelet, mely a másik számára esetleg a túlélés záloga. Esetleg eszébe sem jut
két alapvető szempont, ami segíthetne eligazodni az ilyen helyzetekben. Az
egyik az, hogy alapvető emberi gesztus lenne még elutasítás esetén is
valamiféle visszajelzés. A másik az, hogy nagyon könnyen találhatja önmagát is
hasonló helyzetben. Amikor ő kényszerül a senkikkel levelezni. Azokkal a
senkikkel, akik semmibe veszik a másik ember búját és baját.
A munkáltatók részéről különben talán ez a
másik ok, amiért kiosztják az előszűrést a fejvadászattal foglalkozó cégeknek.
Egyszerűen képtelenek bevállalni azt, hogy személyesen konfrontálódjanak a
munkavállalókkal. Tehát fejvadászok. Ha az ember elég sokat találkozik az egyes
cégek egyes megbízottjaival, akkor megtanulja becsülni a kevés hozzáértőt. Még
akkor is, ha a fejvadászattal foglalkozó társaságok első ránézésre sokkal
jobban megbecsülik az álláskeresőket. Azonban tüzetesebben megnézve azt
tapasztaljuk, hogy kényelmesen feliratkoznak az említett közvetítő portálok
szolgáltatásaira. Így annak adatbázisában tudnak címszavasan keresni, míg a náluk
levő pozíciókat is meghirdetik ott. Az eredmény nyilvánvaló. A címszavas
keresésnek hála nem kell érteni ahhoz a területhez, amihez jelöltet keresnek. A
robot-keresés túloldalára egy robotként működő ügyintézőt is oda lehet ültetni.
Olyat, aki szinte azonnal padlót fog, ha a megkeresett jelölt visszakérdez a fejvadász
nevében feladott mail-re. Ugyanakkor jól jelzi a személytelen rendszert, amikor,
a jelentkezés tényétől függetlenül, ugyanannak az ügyintézőnek a nevében
ugyanazt a szabvány-szöveget, ugyanazt a pozíció-leírást sokadszor kapja meg az
álláskereső. Nyilvánvalóvá téve, hogy a „drót” másik oldalán senki nem ül
valójában, és még a rendszer finomhangolására sem fordítanak energiát. Amolyan „ne
ugrálj, örülj, hogy írtunk” szemlélettel kezelve az álláskeresőt.
Amennyiben nem a fejvadász spam-jére
válaszol az álláskereső, hanem maga ír a fejvadásznak, akkor látszólag jobbak
az esélyek. A káoszt sokszor nem is a fejvadászok, hanem a munkáltatók okozzák.
Talán bizalmatlanságból, de ugyanazt a pozíciót kiadják több cégnek is. Az
álláshirdetések száma így látszólag sok, valójában nyugodtan harmadolható.
Nyilvánvaló ugyanis, hogy csak egyszer fogják betölteni, akárhány közvetítőt,
és rajtuk keresztül álláskeresőt is szívatnak. Alkalmasint lenézve az általuk
megbízott fejvadászt is. Mert a „fizetek,
hát ugrálj, és kuss!” felfogása nagyon vonzó lehet akkor, ha a cég
nagyképűségi koefficiense túl magasra szökik. Ennek, a többszörös hirdetéseken
kívül van egy másik, majdnem szintén biztos jele. Amikor a látszólagos
válasznak, gyakorlatilag semmi értelme. Különösen egy elutasítás alkalmából.
Ehhez vegyünk egy példát.
Egy fejvadász cégnek kiadják a megbízást
egy adott pozícióra. Az meg is talál egy jelöltet, akivel az összes értelmes és
értelmetlen tesztet végigcsináltatják. A kiértékeléshez talán ők alkalmaznak
sablont, talán már arra sincs elég képzettségük. Az eredmény minden esetre
elvándorol a megbízóhoz. Ott iktatják, körbenézik, és elutasítják az állásért
folyamodót. Talán már a fejvadászt sem tisztelik meg egy részletes indoklással,
de a jelölt az udvarias, és konkrét információktól garantáltan mentes, „nem”-en kívül semmi visszajelzést nem
kap. Számára tehát teljesen mindegy kivel levelezik. Némi idő elteltével egy
másik, a korábbihoz hasonló jellegű pozícióra keresik meg ugyanattól az
ügynökségtől. Egy másik lelkes titán. Udvarias, meggyőző. S olyan, mintha
semmit sem tudna. A végén jön a süket szöveg, hogy minden szép, de még hátra van
egy adatbázis-egyeztetés. Az ember, naivan, azt hinné, hogy mielőtt felveszi a
telefont, megtörtént. De nem. Elvégre neki talán a kimenő hívások alapján
fizetnek. Azért egyszerűbb visszakérdezni, és akkor nagy nehezen kinyögi, hogy
melyik cég számára is keres embert.
Rövidre zárva a történetet, megmondjuk a
gerinc jegyében, hogy volt már egy próbálkozás, de más pozícióra, más
paraméterekkel, és más pénzért. Ám, örülnénk, ha megtudná a nemlegesség okát.
Egy idő után jön is villanyposta. Azt az egyet jelezve, hogy a fejvadász, üdítő
kivételként, partnernek és nem széklábnak tekinti a jelöltet. Azzal, hogy
keressem meg a céget személyesen, de ők sajnos nem tudnak pályáztatni, mert a
megrendelő adatbázisa szerint már egyszer nemet mondtak. Hogy miért? Mert csak.
A jelölt soha nem fogja megtudni, hogy a kora, a neme, a füle dőlésszöge miatt,
vagy azért mert a tisztelt cég adatbázisa komolytalan. Az viszont teljesen nyilvánvalóvá
válik, hogy a cég szinte mindenkit lenéz, és semmibe vesz. Olyan döntéshozási
mechanizmussal, ami nyilvánvalóan a másik lenézésére és megalázására épít.
Ellenkező esetben ugyanis nyilvánvalóan vannak érvek a döntés mögött. Olyanok,
amik védhetőek, indokolhatóak. Akár azzal is, hogy maga egy ötvenes férfi, és
mi a fiuknak egy harmincas lányt keresünk új belépőként. Ő fizet, az ő pénze a
kockázat tárgya. Megtehetné.
Csak ugyebár akkor vállalnia kellene a döntés
következményét, az indoklás publikusságát. S esetleg kiderülne, hogy a döntés
nem teljesen megalapozott. Egyszerűbb tehát a sima elhessentés, indoklás
nélkül, és akár feleslegesen dolgoztatva a fejvadászt is. Igazi senki-diktátorként
hozogatva a döntésecskéket. Egyfajta hatalmi monománt játszva a mások
önbecsülésével, idejével, és életével. Holott ez nyilván egyfajta jelzés is
lehet. Arra nézve, hogy a cégen belül milyen döntéshozási mechanizmusok
uralkodnak, és ebből kifolyólag milyen belső légkör lehet. Olyan jelzést küldve
kifele, hogy a cég a mosolygó gyilkosok, a felelősségpánikos vezetők, és a külsőségek
világának a szigete. Ahol mindenki mosolyog talán a másikra, de azért szívesen
hátba szúrja, mivel nem lehet tudni, hogy a vezetés, vagy a lokális kiskakas,
következő, akár ad hoc, döntése mi lesz, és min alapszik majd.
Így aztán könnyen lehet, hogy néhány
próbálkozás után inkább célszerű nagy ívben elkerülni ezeket a cégeket, mivel nagy
valószínűséggel a saját dolgozóikat is mélységesen lenézik. A hierarchiájuk pedig
egy idő után olyan szinten kontraszelektált, mint a régi idők szocialista
nagyvállalatai. Ideje tehát, Parkinson törvényét idézve, új székházat
vásárolniuk, és szép lassan tönkremenniük. Mely akció során számos, immár talán nem navigációs szoftvereket készítő, álláskeresővel bővül majd a piac. Köztük talán azzal a munkaügyessel is, aki
végrehajtó senkije volt a levelezésnek.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése