Hippói Szent Ágoston, a máig ható antiszemita szent. Forrás: asubi.mn |
A történelem ismeretének fontosságát alig
van talán olyan tanár, vagy oktatáspolitikus, aki kétségbe vonná. Így a
társadalmi érettségnek kétségtelenül okkal lehet egyfajta paramétere a
történelem ismerete. Az tehát aligha kérdés, hogy részt kell kapnia az
érettségi vizsgák sorában. Még akkor is, ha magának az érettségi rendszernek a
kapcsán olykor több kérdés merül fel, mintsem válasz születik a jelentőségével
kapcsolatban.
Azt azonban nehéz megállni, hogy a történelem-érettségik
napján a történelemoktatásról is átfussanak gondolatok az emberek fején.
Kívülállóként akár némi részvétet is érezve a történelmet tanító tanárokért.
Nehéz lehet ugyanis a közelmúlt történelmét úgy tanítani, hogy a napi politika
rángatja olykor az értelmezési szálakat. Mert miként lehetne hitelesen elítélni
a pulpitusról a fasizmust, amikor a Nyirő
Józsefnek, a Szálasy-parlament tagjának rehabilitációja sem túl távoli
kérdéssé vált. Ahogy az antiszemita gyilkosok utólagos kitüntetése,
és Horthy Miklós rehabilitálása sem kedvez az említett tanári hitelességnek.
Függetlenül attól, hogy mit ír elő a hivatalos tanterv. A napi politikai
eseményekre adott reflexiók mindenképpen beépülnek az informális tantervbe.
Akár akarja ezt az oktatáspolitika, akár nem. Ahogy teljesen nyilvánvalóan a
rejtett tanterv részévé válnak akár a matematika szöveges feladatai is.
A történelemfelfogás átpolitizálódása
nyilván beszivároghat aztán az érettségi tételek közé is. Ami annál
kellemetlenebb, ha még az egyértelmű kérdések összeállítása is problémát
okozhat az oktatáspolitika által erre delegáltaknak. Így a problémás feladatok
sorába is bekerült a cigányság lakossági arányát feszegető kérdés.
Aminek még akkor is nehéz nem érezni az etnikai üzenetét, ha maga kérdés a népesség
anyanyelv szerinti megoszlásával foglalkozik. Különösen, mivel a lehetséges
válaszok között ott szerepel a „magas
népszaporulat” is, melynek hangoztatása nem egy esetben lelhető fel a
szélsőjobboldali retorikában is. Holott nyilvánvaló, hogy maga a kérdés sem
egészen történelmi kérdés. Pontosabban lehetne kifejezetten történelmi kérdés,
ha biztosak lehetnénk abban, hogy számos más ismeret sem marad ki a történelem
oktatásából. A jelek azonban nem egészen azt mutatják, hogy a mindennapok
történelmi szemlélete kerek lenne jelen a hazai népességgel kapcsolatban.
A közel két évvel ezelőtti felvetés
ezt illetően alighanem ma szinte ugyanúgy aktuális. Amikor a lakosság egyes
részeit kirekesztő, a saját magyarságukat valami abszolútumnak beállító
megnyilvánulókat olvassa az ember, akkor kétségessé válik az adott személyek
önismerete. S persze a történelmi ismeretei is. Aligha valószínű ugyanis, hogy
bárki ismerné a családjának valamennyi felmenőjét a honfoglalásig
visszamenőleg. Miközben továbbra is állítható, hogy eleink nem lakatlan földre érkeztek
ide. Sem lóháton, sem gyalog. Sem hátrafele nyilazva, sem előrefele nézve. Amikor
aztán az ember az etika, az erkölcstan kötelező oktatásáról olvas, akkor azért
csak felmerül az, hogy vajon a történelem-órákon mit tanítanak minderről. Még
akkor is, ha török hódoltság tényleg része a történelem-érettségire való felkészülésnek.
Holott a magyarság történelmének a betelepítések, a hódoltságok, és megannyi más
mozzanat is részét képezi. A maga népességi és etnikai mozgásaival,
történetével. Ahogy felmerülhet kérdésként, hogy mit taníthatnak például a
vallások történetével kapcsolatban.
Már csak azért is, mivel a manapság is
problémát okozó antiszemitizmusért nem kis részben illeti felelősség a
kereszténységet. Hippói Szent
Ágoston tanításainak nem kis része formálisan, vagy informálisan, de a mai
napig hat. Miközben talán a Római Birodalom hatalmi berendezkedésének részletes
kitárgyalása talán Jézus halálának körülményeit is segítene történelmi
kontextusba helyezni. Bár, a tanterv részletes ismerete nélkül sem csodálnám,
ha nem lenne mód ilyen részletességgel tárgyalmi a történelmet. De talán
politikai akarat, szándék sincs erre, mivel a szegmentált történelemszemlélet
mindig is a mindenkori hatalomnak kedvez. Ezt a szocialista embertípus
előállítását szolgáló oktatáspolitika kapcsán épen úgy ismerjük, ahogy a
korábbi korszakokból is. Nem vitatva természetesen azt sem, hogy az érettségi
feladatoknak a tanított történelmet kell lefednie. A tanított történelem pedig
az, amiről a hivatalosan elfogadott oktatáspolitika dönt.
Aligha lenne értelmes tehát az érettségin
számon kérni mindazt, ami a történelem oktatással kapcsolatban felmerülhet.
Ahogy a történelem-tanárokkal is legfeljebb együtt lehet érezni akkor, ha
megpróbálnak valami egységes történelemszemléletet közvetíteni. Az pedig, hogy
a lexikális tudásnál jobb lenne egy befogadó szemléletet sugalló sokrétűség
ismerete, az lehet egyéni vélemény kérdése is. Még akkor is, ha közel állónak
érzem ahhoz a Szent Istvántól ismert nézethez, amit mintha elfelejtenének
sokan. Sokan, azok közül is, akik pedig oly nagy szeretettel hivatkoznak a szent
királyra, ha politikai érdekeik megkívánják. S ez lehet az, ami kiverheti az ősök biztosítékait annyira, mint ma a jelenlegi, korántsem hibátlan töriérettségi.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése