Egy tantárgy bevezetéséhez és oktatásához
sok minden szükségeltetik. Szükség van tantermekre, diákokra, iskolákra, és
tanárokra. Mármint azon a tananyagon kívül, amit a diák fejébe kell
belecsepegtetni. Ezek általánosságok, melyek nyilvánvalóan igazak a hit-, és
erkölcstan tanításának bevezetésére is. Mely tantárgyak bevezetésére az Emberi
Erőforrások Minisztériuma (Emmi) szerint minden készen
áll. Ha pedig valaki úgy érzi, hogy nem készen vagyunk bevezetni, hanem
készek vagyunk a jelen közállapotoktól, az vessen magára.
Holott teljesen érthető, hogy az erkölcstan
önmagában lehet egy fából faragott vaskarika, amennyiben a tanterveket tekinti
valaki egyedül üdvözítőnek. Ahogy különben a vallásos hit megéléséhez is kevés
kívülről ismerni a misekönyvet, és szlogeneket idézni a Bibliából. Mindkettőhöz
kell az a szocializációs környezet, mely érthetővé, hitelessé teszi a
tanultakat, illetve a tananyag átadóját. Mely hitelesség természetesen nem
azonos azzal a vaskalapossággal, amit bármilyen önfelkent egylet képes
meghirdetni. Miközben a hitelesség egyértelműen igaz a társadalmi körülményekre
általában is. Azokkal a körülményekkel, melyeket a gyermek közvetlenül
megtapasztal, vagy amelyekkel a szülőkön keresztül szembesül. Ebből a
szempontból akkor is lehetnek kétségeink, ha eltekintünk az erkölcs
taníthatóságát illető általános kételyektől.
Amikor ugyanis mutyiktól hangos a média, és
a másokat emberként is lenéző olyan mondatokat idézhet bárki a hatalomtól,
„hogy mindenki annyit ér, amennyit kapar”, akkor legfeljebb az Emmi áll készen
a tantárgyi bevezetésekre. Erkölcsileg szinte biztosan. A hétköznapokban
természetesen a tanár még megtehet sokat azért, hogy megpróbálja a majdnem
lehetetlent. Természetesen számolva azzal, hogy mindenképpen egyfajta kettős
mérce fog kialakulni a diákban. Immár az erkölcsiség címkéje alatt fogja
megtanulni azt, hogy mi az elvárás, és ehhez képest mit tapasztal a
mindennapokban. Később, évek múlva is csak legyintve majd arra, ha valaki a
korrupció erkölcstelen voltát fogja emlegetni. Ahogy diplomás munkanélküliként
is nyugodtan megpróbálhatja valaki a tanulás fontosságát emlegetni a saját
gyermekének. Sok szerencsét hozzá. Hasonló szerencsefaktor alighanem elkél majd
a frissen végzett erkölcs-, és etika szakos tanároknak is.
Azért persze jó lenne tudni, hogy a
tanításra való készenlét alatt mit ért Balog Zoltán minisztériuma. De alighanem
csak a bevezetőben jelzett leltári készenlétet. Lesznek tanárok, és lesznek
diákok. Nyilván lesz tanterv is. Alighanem elmesélve, hogy a filozófia nagyjai
miként vélekedtek a világ nagy erkölcsi kérdéseiről. Amivel a diák
kétségtelenül jobban jár, mint akkor, ha meghallgatja a parlamenti
tudósításokat. S jobb, ha a sajtó nagy részétől is inkább tartózkodik. Előállhat
tehát egy olyan helyzet, hogy miközben elvárható lehet a mindennapok etikájának
ismeretéhez a tájékozottság, annak hiánya csak segítheti az erkölcstan
oktatását. Bár, ezt aligha fogja az emberi akkumulátorokért felelős
minisztériumi testület leiratban népszerűsíteni a tanároknak. Már csak azért
sem, mert magáról, és persze a kormányzati munkáról is kiállítana egyfajta
bizonyítványt. Azonban az a lényeg, hogy Hoffmann Rózsa, és csapata készen áll.
Számos kérdésre pedig majd csak megszületik a válasz.
Ahogy arra a kérdésre is, hogy akkor a
kötelező, a vallást is listázhatóvá tevő, tárgyválasztás diszkriminál-e, vagy
sem valójában? Az a minap, tanárképzésben, hangoztatott megfejtés, hogy miért
pont a hittan tenné, ha a különböző nyelvek választása sem diszkriminál,
nyilvánvalóan butaság. Legfeljebb a tanárképzésben alkalmazott előadó
felkészületlenségét jelzi. Amíg ugyanis nyelvi alapon csak igen régen zajlott
az emberek, akár gyilkos, megkülönböztetése, vallási, illetve a vallásban is
tükröződő származási alapon napjainkban is zajlik. Legyen az akár formális
diszkriminálás a világ pár pontján, vagy akár informális. Például, mint amikor
valaki Hitler-portrét tetováltat magára. Azt csak remélni lehet, hogy ebből a
szempontból a diákok bölcsebbek lesznek a minisztériumoknál. Ahogy remélni
lehet azt is, hogy sehol nem fogja annyira végletesen megosztani egy-egy
település lakóit, vagy közösségek tagjait az egyes vallásokhoz való kötődés,
mint azt a hatalom reméli. Az a hatalom, mely kötelezően tanítandónak tesz
valamit, amiről képviselőinek is csak homályos elképzelései vannak. Legyenek
azok akár a keresztény emberség, vagy a demokratikus erkölcsi normák. Igaz
miért pont a pedagógiáról legyen fogalma egy kormányzatnak, mely már
tizenéves gyermekekkel szemben is csak az erődemonstráció
nyelvén ért.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése