Úgy tűnik a hatalom közelében fokozottabb a
kitettség a komplexusképzésre. Valami ilyesmivé válhatott a rezsicsökkentés és
a „mindenre új adót találunk ki” politikája. Megértve persze azt is, hogy a
kormányzatot a hiánycsökkentési elvárások kellően nyomaszthatják. Azonban a
fenyegető médiacsőd
illetve például az RTL-csoport kivonulásának
fenyegetése a reklámadó miatt, azért jelzi, hogy az út nem biztosan jó. Ahogy a
rezsicsökkentéssel is baj lehet hosszú távon.
Ugyanakkor a rezsicsökkentés egyszer már
hozott a népszerűségen, és ezért joggal érezheti úgy a hatalom, hogy fokozása,
fenntartása biztosíthatja a választási győzelmet. Pontosabban azt, hogy a
választási győzelem mögé, melynek keletkezését egyre többen előre borítékolják,
felsorakozzon egy ügydöntő tömeg. Mely, a 2002-es recept nyomán, nyilvánvalóan
ismét utcára vihető egy vereség esetén is. Így a gazdaságilag aligha
indokolható rezsicsökkentés óhatatlanul felértékelődik a politikai piacon.
Olyan felárral, melyet egyébként mindenki megfizet. Az is, aki most aláírja a
megvédésére irányuló íveket. Amely aláírásgyűjtés önmagában is morbid. Lényegében
felér ugyanis a Vörös téren annak idején felvonultatott spontán összeverődő
május 1.-i felvonulással. Lévén, hogy akkor is a hatalom igyekezett
demonstrálni a hatalmi önigazolást a tömeges jelenléttel. A rezsicsökkentés
megvédésének említett gesztusa is ilyen. Nehéz lehetne megfogalmazni, hogy mit
ér az aláírás. Ha az ellenzék gyűjtene aláírást a kormányzat ténykedése ellen,
annak valós demonstrációs értéke lenne. Amikor a kormány hoz egy intézkedéscsomagot,
majd aláírásokat gyűjt mellette, akkor az kevésbé érthető.
Ha hiányzik a szükséges önbizalom, akkor az
kormányzati tényezőként baj. Ha hiányzik a felelősségvállalási képesség az
szintén baj. Baj akkor is, ha Orbán Viktor esetében tudható eme gyarlóság
fennállása. Ha bebeszélik az embereknek, hogy például a földgáz világpiaci árát
az aláírások száma fogja befolyásolni, az pedig hazugság. Megvédeni ugyanis nem
kell a rezsicsökkentést. A kormányzat hozott egy intézkedést, melyre újabb
rezsicsökkentési kampányokkal
akar ráerősíteni. Ez egy gazdasági adottság, amelyhez a piac vagy tud, és akar
alkalmazkodni, vagy nem. Nem az aláírások számától függ ez sem. A
nem-alkalmazkodás egyik módja, hogy valamilyen szinten a fogyasztók fogják
megfizetni. Ezt lehet hatalmi szóval befolyásolni, de valós kényszert csak
diktatórikus eszközökkel lehet alkalmazni. Amikor tehát a kormány azt
kommunikálja, hogy az aláírások úgymond a szolgáltatókkal szemben is megvédik a
rezsicsökkentést, akkor tulajdonképpen egy diktatúra hangulati tömegbázisát is
megalapozhatja. Amennyiben a gazdasági törvényszerűségeket engedik
érvényesülni, és tudomásul veszik, hogy a szolgáltató gazdálkodására is
érvényesülnek ezek a szabályok, akkor a bevételcsökkentés óhatatlanul
kiadáscsökkentést vált ki.
Ennek egyik kísérő jelensége lehet egy
fokozottabb elbocsátási hullám a szolgáltatóknál, és minden olyan cégnél, melyek
beszállítói a szolgáltatóknál. Ami részben csökkenti a szolgáltatási
színvonalat, míg közvetlenül növeli a munkanélküliséget. Amikor pedig ezek a
tartalékok is kimerülnek, akkor a következő lépés a szolgáltató likvidálása a
piacon. Amennyiben a szolgáltatást a kormányzat ennek ellenére fenn kívánja
tartani, akkor nyilvánvalóan saját, vagy baráti kézbe kell adni-venni a
szolgáltatókat. A rezsicsökkentés kierőszakolásának tehát egyik következménye,
a várt népszerűség-növekedés mellett, hogy nőhet a munkanélküliség, és
elősegítheti az államosítást, illetve a politikai korrupciót. Az államosítás
pedig nyilvánvalóan növeli a kitettséget a hatalom felé. Ahogy az
egzisztenciális veszélyeztetés is. Márpedig a centrális hatalom számára az egy
kedvező állapot, ha ott és akkor kapcsolhat ki-be egy szolgáltatást, ahol, és
amikor akar. Ahogy bárkit, bármikor manipulálhat a kiszolgáltatottság. Ahogy a
manipulációt csak hatékonyabbá teheti, ha az információs monopóliumot is
sikerül kialakítani.
S ez lehet az a pont, ahol a
rezsicsökkentés összeérhet a különadókkal. Amikor a kormányzattól független,
vagy csak lazán függő média cégek kivonulnak a piacról, akkor nyilvánvalóan
megnyílik például a csatorna frekvenciája a kormányzat előtt. A formális
pályázatok ebben nem sok vizet zavarnak. Erre a trafik-mutyi is jó példát
szolgáltatott. Márpedig a közelgő választásokra tekintve erős lehet a hatalmi
megszállottság kényszere a hatalmi megszállás szélesebb bázisának
kiszélesítésére. Az persze lehet kérdés, hogy meddig lehet ezt elfogadtatni a
lakossággal. Azonban erre nézve Orbán Viktortól tudjuk a receptet béka alatti víz
langyosítását illetően. Mely békának lassan már csak a hátsóját látják sokan a
kondér aljáról, miközben egyre nagyobb erővel gyömöszölik le sokak torkán a
béka rokonságát.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése