Forrás: Gépnarancs |
A tetoválás megkülönböztető ereje
nyilvánvaló. Nincs ez másként akkor sem, ha egy harcművész gondolja úgy, hogy
testére Hitler-, illetve Szálasi-portré kell, hogy kerüljön a horogkereszt
társaságában. Miközben persze lehet a gondolati szabadság eszméi nevében
kifogásolni azt, ha valaki ebben kifogásolni valót lát. Azért figyelembe
kellene venni azt, hogy amikor egy MMA (Mixed Martial Arts) –harcos a szorítóba
lép félmeztelenül, akkor mindenképpen élő hirdetőtáblaként s szerepel.
Az, hogy most Prágában majd nem kerülhet
sor, az nem az önmérséklet eredménye. Szó nincs arról, hogy Petrovszki Attila
hirtelen meggondolta volna magát arra nézve, amit korábban nyilatkozott
a tetkókról. Viszont a prágai bajnokság sponzorai olyan mértékben találták
vállalhatatlannak, hogy sorra visszaléptek
a támogatástól. Így aztán a szervezők
törölték a magyar versenyző valamennyi mérkőzését. Felmérték ugyanis, hogy az
antifasiszták elvárásaival, illetve az emberiességi jóérzéssel egyaránt
megütközve csak vesztesi lehetnek a magyar versenyző bőrfestményeinek.
Ellentétben azzal, hogy hazánkban mintha senki nem reagált volna ugyanezen
tetoválások versenyeken való népszerűsítésére. Miközben
azért érdekelt volna Wittner Mária kirohanása akkor, ha egy versenyző mondjuk
egy egész hátát beborító vörös csillagot varrat magára. Mondjuk a jól ismert
Marx-Lenin-Sztálin portrétrióval tarkítva, és a kommunista internacionálé
jelmondataival körítve. De valamiért persze ilyen harcművészről nem szól a
sajtó.
Ami nyilvánvalóan nem azt jelzi, hogy a
harcművészek és ketrecharcosok fasiszták lennének. Azt azonban igen, hogy
valamiért trendinek tűnhet a fasiszta jelkép, és szlogentárból választani
önkifejezési eszközt. Ahogy azt is, hogy senki nem emelgetett a fiatalembernek
semmi figyelmeztetést erre nézve. Nem csak abban az irányban, hogy gond lehet a
nemzetközi karrierrel. De arra nézve sem, hogy talán mégsem teljesen üdvözítő a
nemzeti szocializmus eszméit hirdetni. Így, miközben a ketrecharcosok általában
szinte biztosan nem fasiszták, a hazai mérkőzések szervezőinek mégsem volt
bátorsága, illetve akarata ahhoz, hogy kitiltsák az önkényuralmi jelképek
hirdetését a mérkőzésekről. Világosan jelezve, hogy puszta szóvirágnak vehető
minden kísérlet a hazai szélsőségek jelentőségének kormányzati alulértékelése. Amíg
ugyanis támogatókat lehet szerezni egy versenyhez, illetve a nézők sem
tüntetnek távolmaradásukkal, addig aligha fog odahatni bárki is Petrovszki
Attilára és elvtársaira. Például olyanokat mondva, hogy „vagy a fellépés, vagy tetoválások”.
Különleges tehetségek esetén esetleg az
utóbbi kijelentés mellé odatenni a lézeres eltávolítás költségeit is. Esetleg
egy történelmi korrepetálás költségeivel egyetemben. Mert azért az alapvető
probléma mégis inkább a történelmi körülmények és előzmények kórosnak mondható
ismerethiányában keresendő. Az ugyanis talán túlzott elvárás lehet, hogy valaki
felmérje a rasszizmuson alapuló ideológiák visszás voltát. Azt, hogy bárki ott
találhatja magát a diszkriminált oldalon. S a nagy pofonok aligha védenek a
tetoválásban nagy bátran vállalt hitleri metódusok legtöbbje ellen. De ennek
felméréséhez például empátia kellene. Amelyre talán lehet nevelni valakit, de aligha
tehető a történelemmel ellentétben, érettségi tárggyá. Legfeljebb a szociális
érettség fokmérőjévé. Visszakanyarodva oda, hogy a magukra horogkeresztet
tetoválók, és azt propagálók tanárai sem lehetnek teljesen felhőtlenül büszkék
a nevelési teljesítményükre. Ám ez már egy nagyon másik történet, és messzire
kanyarodna el küzdősportoktól.
A sportpolitika, és általában a politika
általános színvonalát azért valamilyen szinten mégis jelzik a jelen események.
Az, hogy Prágába kell eljutnia egy eredményei alapján talán tehetséges
sportolónak egy, a horogkeresztet el nem ismerő, visszajelzéshez.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése