Kerényi Imre buzizása, mely bunkósága
mellett még az egyetemes ostobaságból is kivette a részét, okkal okozott botrányt.
Azon is lehet alighanem vitatkozni, hogy a helyben ülő színházigazgató miért
nem reagált azonnal, hiszen egy rendezőnek, színésznek kéne tudni rögtönözni.
Ahhoz meg nem árt a helyzet-felismerési gyorsaság. Ugyanakkor rámutat arra,
hogy masszív előítéletek, illetve ismerethiányok uralkodnak a fejekben. Részben
ennek is lehet az egyik mutatója az, ahogy az abortuszhoz viszonyul a jog.
Ez utóbbi kapcsán a TASZ szerint egy
alapos, és lopakodó szigorításnak nézünk elébe, amelynek során a kormányzat
olyan szinten szól bele
az emberek életébe, ami túlzottnak tekinthető. Morálisan egyébként bárminemű
szigorítás, és korlátozás túlzásnak tekinthető ezen a ponton, amikor a másik
oldalon cinikus lenézéssel kezelik az embereket. Mármint akkor, ha szegény.
Miközben van egy olyan szintű szegénység, amikor a szexualitás marad az
egyetlen közösségi örömforrás. Ami óhatatlanul megemeli a terhessé válás
valószínűségét is. Ostobaság ekkor azt állítani, hogy védekezzenek, hiszen a
védekezésre alkalmas eszközökre sem feltétlenül van pénz. A védekezés egyetlen
módja a szexuális élettől való megtartózkodás maradna. S ezalatt az ördögi kör
másik oldala kétségtelenül az az ismerethiány, ami kulturális kérdés is. A kör
peremén ugyanakkor tudjuk, hogy a peremre szorultak a kormányzat igyekvése
nyomán ott is maradnak. A peremen. Ott, ahol a gyermek megszületése a
szegénység bővített újratermelését szolgálja. A szélsőségek irányából érkezőknek
meg egyben jelezném, hogy a történelemből ismert kényszer-kasztráció legalább
annyira embertelen, vagy inkább embertelenebb, mint az abortusz.
Az abortusz nyilvánvalóan csak a fogalmi
kör tekintetében köthető Kerényi Imre kijelentéséhez. Amiről azért nem árt
tudni, hogy kultúrált viszonyok között kevesebbért is bukott meg már politikus.
Kerényi azonban nem biztos, hogy megbukik. Egyszerűen azért, mert a buzizás
olyan előítéletekre támaszkodik, mely meglehetősen kedves lehet a kormányzat
köreiben. Alighanem egyébként ezért hagyhatott ki az igazgató úr rendezői rögtönzési
képessége is. Pontosan tudhatja ugyanis, hogy az előítéletekre alapozva
azonnali pozitív visszajelzést kaphat a pártoló táborban. Miközben a későbbi „szánom-bánom”
bármikor elsüthető azzal, hogy „srácok,
muszáj volt, de tudjátok, hogy Imike szerintem is megmondta a frankót”.
Mert az előítélethez nem kellenek tények. Olyan tények, melyek éppen az
előítéletek ellen hatnának. Márpedig a szexuális előítéletek legalább olyan
erősek, mint a faji előítéletek. Ahogy az abortusz megítéléséhez nem ártana az
érintett kormányzati tökfejeknek némi szociológiai és pedagógiai ismeret, úgy a
homoszexualitással kapcsolatban sem ártana némi ismeretterjesztés.
Ahogy más, a szexualitással kapcsolatos
ügyekben sem. Például akár a pornográfia kapcsán sem. Már csak azért sem, mert
arra aztán maximálisan igaz az, hogy „már
a görögök is...”. Ehhez képest lehet érdekes az Index tudósítása
arról a felmérésről, mely az iskolai tárgyalás szükségességét érinti.
Angliában. A hazai kérdezgetések nyomán a NAT állítólag foglalkozik a
kérdéssel. A tudósításban hivatkozott, erre vonatkozó, államtitkári állítás
azért kétséges lehet. Ha ugyanis nem tudja pontosan megmondani, hogy melyik óra
keretében kellene foglalkozni az internetes pornográfiával, akkor olyan nagyon
mégsem foglalkozhat vele az oktatáspolitika. Az, hogy ezzel az informatika órán
kellene foglalkozni, az pedig egy tipikusan hárító válasznak tekinthető. Az
internetes pornográfia sok szempontból ugyanis pontosan ugyanazt a szerepet
tölti be, mint annakidején a nyomtatott magazinok. A kitérő válasz azonban
pontosan azt mutatja, hogy a kérdés tekintetében életbe lépnek az elvártnak
vélt prüdériai előítéletek. Azok, melyek életbe lépnek a szexuális
felvilágosítás kapcsán, melyet szintén besöpörnének a biológiába. Nehogy már
annak moralitásával kelljen foglalkozni, és ezzel a tanárnak állást foglalnia.
Nehogy már a gyermek esetleg az iskolában megismerkedjen azzal a
szexualitással, netán a szexuális etikával, kultúrával, ami mégis hozzájárulhat
az abortuszigények természetes, és humánus csökkenéséhez. Netán még a
szexuálisan másként viselkedők megértéséhez, vagy legalább elfogadásához.
Ugyanakkor az oktatásügyi prüdéria
alkalmazkodik ahhoz az előítélet-halmazhoz, ami a Vatikán-központú vallási
intézményrendszer működését jellemezte évszázadokon át. S jellemzi különben,
nyíltan, vagy burkoltan, a mai napig. Ebből a szempontból például kifejezetten
ballépés volt az oktatáspolitikát a KDNP hatáskörébe helyezni. Függetlenül akár
Hoffmann Rózsa személyes alkalmasságától is. Ennek megítéléséhez elegendő volt
annak idején abortuszügyben, illetve a családfogalom megítélése kapcsán
végighallgatni azokat az álszent, és nem egyszer még csak nem is feltétlen
keresztényi, megnyilatkozásokat, melyeket a KDNP politikusai előadtak. Azokat a
megnyilatkozásokat, melyek alapján az embernek tényleg olyan benyomásai
keletkezhetnek, mintha a politikusok egy részét tényleg a gólya hozta volna. Amíg
azonban erről nem hoznak pecsétes igazolást, addig jó lenne, ha egy politikus sem
támadná az emberek szexuális magánéletét, és annak alapvető kérdéseit. Miközben
persze nyugodtan beszállhat a segítséggel. Családoknak, iskoláknak egyaránt.
Még akkor is, ha tudom, hogy ez sokkal kevésbé látványos, mint felállni egy
mikrofonnal a kézben, és beszélni valamiről, amit, és amihez nem ért.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése