A tanári munka
mérése kifejezetten nehéz feladat. Nem órában vagy kitöltött űrlapokban, hanem
minőségben. Ez, mint már régen is írtam
vala, a tanári munka jellegéből adódik, és nem a számszerűsítő vágyak
hiányából fakad. Ezért aztán csak átvitte a küszöböt az a rózsaszín
hoffmannizmus, ami szerint a szellemi terméküket nem szabad prédának ajánló
pedagógusok egyszerűen gyávák. Márpedig a „jó tanár nem fél, hogy megmérik”
szentencia kijelentése ezt sugallja.
Mely kijelentést, mint kitalálható is
lenne, maga Hoffmann Rózsa tette.
Saját szájúlag. A kazincbarcikai Pollack Mihály Általános Iskolában. Mely
iskola építőit dicséri, hogy a falak nem kezdtek heves repedezésbe. De talán
csak azért nem, mert az kétségtelen, hogy a tanárt szinte minden nap megmérik a
diákjai. Aki nem elég feledékeny, hogy a saját diákéveit elfelejtse, vagy
tanárként már dolgozott egy hetet, az ezt pontosan tudja. Következésképpen az
államosítandó portfoliók aligha a valós tanárszakmai megméretést szolgálják.
Ehhez sem kell különösebb fantázia. Az adott környezetre, az adott tanár
személyiségéhez is igazodó tapasztalatgyűjtemény ugyanis, a környezetéből is
kiragadva, valójában nem mér semmit. Miközben a környezetleírást mellécsatolva,
és országosan összegyűjtve komoly módszertani tudásbázist alkothat. Olyat, amit
koordináltan kutya kötelessége lenne az oktatáspolitikának kialakítania a
jelentősebb oktatáspolitikai döntések előtt. Önerőből, vagy jól megfizetve. Nem
másoktól ingyen összezabrálva.
De még ettől is lehetne az kérdezni, hogy
hol a gond, hiszen íme, meglesz. A baj az, mint a klasszikus halivúdi filmek
zöménél. Amikor is a valós személyes történet ott kezdődne, ahol a filmek véget
érnek a szerelmesek egymásra találásával. Az említett adatbázis az
oktatáspolitika esetében a rendeletlavina részeként, a választási hatalmaskodás
eredményeként jön majd létre. Nem megelőzve az említett rendeletiséget, hanem
gyakorlatilag betetőzve a tanári munka lenéző bedarálását. S még ettől is
lehetne persze minősítési alap talán. Ha nem olyanok állnának neki a tanári
minősítésekről beszélni, akik az említett ok-okozati viszonyrendszerrel is
hadilábon állnak. Miközben Hoffmann Rózsa esetében a szakmaiság eddig is
gyakran kimerült a kiszolgáltatott tanárok előtt tanúsított arroganciában. Ami
azt jelenti, hogy alapvetően nem a megméretéstől félhet valaki, hanem annak
szakmaiságától. Pontosabban a szakmaiság hiányától. Nem attól kell tehát félnie,
hogy rossz tanárnak bélyegzik, hanem inkább a lojalitásába vetett bizalom
elvesztésétől retteghet. Mert miközben a pedagógusok minősítésére szerintem is
szükség lenne, azt nem politikai, rendeletteljesítési szempontrendszerrel
kellene megoldani.
Amit különben Hoffmann Rózsa is tudhatna,
ha valóban pedagógus, és tanító lenne. Nem papírilag, hanem szemléletileg.
Papírilag ugyanis senki nem vonja kétségbe, hogy tele a padlása. Tanítani azonban
a saját maga által közzétett életrajza
alapján sem sokat tanított. Ami nem baj, és legfeljebb az Antall-kormány
regnálása alatt adományozott „Kiváló Pedagógus” –díjat teszi kétségesen megalapozottá.
De ettől eltekintve is érthetővé teszi a viszonyát az általa felügyelt rendszer
elemeihez. Elsősorban azt, hogy személyes tapasztalatai, a tudás és tapasztalat
iránti féltékenységet leszámítva, nem igazán lehetnek a tanári munka
mindennapjait illetően. Talán még diákként, a hospitálása alkalmából tapasztalta
meg utoljára, hogy milyen is az. Már akkor, ha diákként a szokásos utat járta
be, és nem sikerült egy külön királynői utat találnia a diplomáig. Elvégre még
Hoffmann Rózsa is volt egyszer fiatal diáklány, és valamiért dúl benne a
neofita buzgalom a KDNP-n belül. Ez a talán 18 karikás múlt. Miközben a
jelenben aligha adott okot arra, hogy hitelesnek lehessen tekinthető a tanárok
szakmai munkájának értékelését illetően.
Talán ezzel még az államtitkát-asszony is
tisztában van, mert ellenkezőesetben aligha a bürokratikus megoldásokat
szorgalmazná. Az űrlapokban és körlevelekben megvalósuló szakmaiság ugyanis
kipróbált módja volt annak idején, az apparátusban, a valós szakmai
kompetenciákban levő hiányosságok eltusolásának. S nehéz nem észrevenni azt,
hogy alapvetően az oktatáspolitika jelenleg az adminisztratív terhek
növelésében teljesít legjobban. A tankönyv-ügyben például biztosan nem. Hacsak
nem tekintjük előnynek, hogy még nem a TEK viszi házhoz a Bibliát a
hittan-oktatás segédanyagaként. Korántsem téve idejétmúlttá különben azt a majd
három éves kérdést sem, hogy
van-e hazánkban egyáltalán valami, amit oktatáspolitikának hívhatnánk. Mármint
azon szint fölé emelkedve, amikor beszélhetünk politikusokról, akik
belebeszélnek az oktatásba. Feleslegesen, alapvetően destruktív módon, és a
valós hozzáértés, illetve gyakorlat teljes hiányának készségszintű
birtoklásával- Ám annál harsányabban.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése