Amennyiben asszociációs játékot kezdenénk,
a kommunizmusról akár számos különböző képzet is felbukkanhatna a kollektív
tudatalattiból. Jézustól Sztálinig ívelve át a történelmi korokat, és
ideológiai képzeteket. Ennek megfelelően a kommunizmus áldozatainak a köre sem
biztos, hogy mindenkinél azonos. Talán ez is indíthatta 2013-ban Áder Jánost,
hogy egy hivatalos lista készítését kezdeményezze az
áldozatokról. Talán ez is segíthette volna annak a tisztázását, hogy amikor
idén mécsest gyújtott, akkor ki előtt is tisztelget.
Mert idén, a kommunizmus áldozatainak
emléknapján Áder János mécsest gyújtott. A Terror
házánál. Ahol az ÁVH-nak valóban sok áldozata sínylődött. Ahogy korábban
is. Az a bizonyos épület a II. világháború alatt is a rendőrterror, az önkény
helye volt. Mert az épületeknek is története van. Ahogy az egyes embereknek is.
S ahogy az egyes eszméknek is. Talán ezért is hat furcsán, amikor a kommunizmus
eszméit zászlójára tűző egykori állampártban, illetve annak ifjúsági
szervezetében viselt tagságot, netán vezető szerepet látszanak feledni egyes
emberek. Például parlamenti házmesterek. Kövér bajusszal. Miközben bőszen
komcsiznak. Vagy miniszterelnökök, amikor mások gatyáját próbálják minősítgetni.
Orbán Viktor egy éve ugyanis még a
narancsszínűre cserélt vörös alsógatyákról értekezett az áldozatokra is
megemlékezve. Talán ez idén már azért sem lehetne téma, mert Paks kapcsán a
saját, narancsosra fakult, alsója is ismét vörösben pompázik. Esetleg még
komoly ideológiai törést sem szenvedve el eközben. Nem a gatya, hanem Orbán
Viktor. A rendszerváltó szerepében tetszelgő vezér, aki saját szájával ismerte
el, hogy a Kádár-rendszer ellen ő aztán egy gyufaszálat sem igazán tett
keresztbe. Ami természetesen nem jelenti azt, hogy az újkori kommunizmust
hirdető rendszerek által be-, és feldarált emberek emléke előtt ne kellene
éppen úgy tisztelettel adózni, mint bármely más önkény ártatlan áldozatai
előtt. S még az sem lenne természetesen gond, hogy a magyar államiság nevében a
hon közjogi méltóságai hajtanak fejet az áldozatokra emlékezve.
Álságossá legfeljebb az teszi ezt a
megemlékezést, hogy ugyanezek az emberek egy percre sem néznek szembe önnön
személyes történetükkel. Úgy téve, mintha igaz lenne, hogy amiről hallgatnak,
az eltűnik. Amit éppen az a kiabáló gyávaság emel ki a csendből, amivel például
Kövér László szokott komcsizni. Amikor a saját szellemiségének sötét szobájába
marad egyedül. A saját, rendszerváltás előtti, emlékeivel. S ez a hatalomban
kiépült közös decibel-platform az, ami élővé teszi a kérdést, hogy vajon
valójában mire, illetve kire emlékeznek azok, akik a mából emlékeznek vissza az
egykori MKP-, MSZMP-, és KISZ-tagokra. A rendszerre, amit szolgáltak. Valamint
az áldozatokra, akiket a hatalom szolgálói kiszolgáltattak balsorsuknak. Nem
feledve természetesen, hogy ebben az esetben sem igaz a kollektív bűnösség,
mint tényállás. S éppen ezért lett volna szerény következménye annak, ha a
jelenlegi hatalmat élvező vezetők kiállnak, és fellebbentik saját állampárti
kapcsolataikról a feledés függönyét. Nem most, hanem még az első komcsizásaik,
gatyavizsgálataik előtt.
Mert most már kicsit későnek tűnik. Mára
odaszáradt a kérdés, hogy például Orbán Viktor milyen minőségben jelent meg, a
saját önmeghatározása szerint, a megemlékezésen. Az újbudai Memento-nál. Mert
még az is lehet, hogy a rendszerváltás és nem a kommunizmus áldozataként. A
rendszerváltás áldozataként, mert ez az aktus kényszerű, és évtizedes
vargabetűkre, alakoskodásokra kényszerítette a személyi kultuszos teljhatalom
eléréséig. Mely teljhatalom, ha sikerül időben a KB-ba, majd az első titkári
székbe agitálnia magát, szinte az ölébe hullhatott volna. A hatalom, és mindaz,
ami azzal jár. Bár ahhoz, hogy választ kapjunk arra a bizonyos, a
miniszterelnök belsőjébe temetett kérdésre, aligha számíthatunk. Ellentétben
azzal, ami nyilvánvaló: lassan a külsőségekkel sem kell látszólag törődnie. Jól
mutatja ezt egy, a Rákosi-rendszernél korábbi önkényuralom tisztára mosásának
szándéka.
S mielőtt bárki a hajánál fogva
előrángatott szempontnak gondolná ez utóbbit, elég a kommunizmus áldozatainak
emlékére megemlékezők névsorán végignézni. Ott látjuk azt a polgármestert,
Rogán Antalt, aki szerint az antiszemita Horthy fasiszta szövetségeseinek
bevonulását éltető emlékműre égető szükség van. A tervrajzok elégetése helyett.
S ott van a névsorban Szakály Sándor, aki szerint a gestapós segédlettel elkövetett
tömeggyilkosság idegenrendészeti akció volt csupán. Felvetve azt a kérdést is,
hogy vajon, ha esetleg Putyin azt kívánná, akkor hajlandó lenne-e Orbán
kérésére a Gulag áldozatainak a sírját is megtiporni? Netán társas-kirándulásnak
minősítve a malenkij robotra hurcoltak útját? Esetleg testkultúra-mozgalomnak
aposztrofálni a recski rabok dolgoztatását?
Mert a hiteltelenségnek is vannak
fokozatai. Még akkor is, ha senki, akiért pro
forma a mécsesek égnek, nem fogja kikérni magának a megemlékezőt. A lelkiismeret
pedig lehet polgári, de bizonyos körökben nem politikai kategória. Talán erről
is mesélhetnének a kommunizmus szellemeit magukban kergető hatalmi csavarkák.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése