Tudom, hogy a
bohócforradalom annak idején inkább ellenzéki rendezvény volt. Sejtem, hogy a CÖF
plakátjain a bohóc valószínűleg nem erre utal. Sejtem, mert a célközönségről,
talán puszta előítéletből, nem tételezem fel az ilyen árnyalt célzásokra való
fogékonyságot. S mégis óhatatlanul, pusztán fogalomként, a „bohócforradalom”
jutott az eszembe a szombathelyi bohóctörténet zöngéit olvasva.
Alternatívaként még
az éjjeliben keletkezett tornádóra is lehetne asszociálni. Békeidőben
mindenképpen. Ámde, kampány van, vagy mi a szösz! Az események krónikásaként a
Nyugat.hu szegődött, amelynek munkatársai először megtalálni
vélték a festett képek festett szereplőjét. Aki a lebukáshoz vezető utat
azzal is egyengette, hogy személyesen jelent meg egy ellenzéki fórumon. Amely
megjelenés pedagógiailag, ifjúság-lélektanilag alighanem teljesen érthető. Ráadásul
tulajdonképpen sokkal gerincesebb viselkedésként is értékelhetjük, mint például
a történészek, főpapok mögé bujkáló horthysta egyházfi
megnyilvánulását. De hagyjuk most ebből ki ifjabb Lórit. Szombathely többet
érdemel. Meg különben is. Most más bohócról szólnak a szavak. A CÖF-féle piros-orrúról.
Akinek, mint kiderült lebuktatója is akadt. Aki, később megszólalva,
azt nyilatkozta, hogy kiközösítették.
Nem az
artistaképzőből, hanem a szaléziak a szombathelyi Don Bosco Oratórium
rendezvényeiről. S nem csak az arcát, nevét vállaló Horváth Bencét, hanem a
barátját is. S mint a nyilatkozat sejtette, nem kis politikai összefonódás
állhat a kitiltás mögött. A bohóc lebuktatását árulásnak ítélték, és akként is
büntették. Mondhatni statáriálisan. Az első hírek szerint az a Csány Péter
plébános és igazgató, akinek papi jelmondata
ennek fényében igencsak szemforgató lenne: „A
népet az üdvösség örömével megajándékozni a bűnök bocsánata által”. S akit
a Nyugat.hu csak késve tudott elérni, és legalább írásban reagálásra bírni. Mely
választ, megfelelve a médiától elvárható tisztességnek szintén köz-elérhetővé
tettek. Ebből kiderül, hogy a Csány Péter szerint a bohóc a magánidejében olyan
politikai szerepet vállal, amilyet akar. A lebuktatóját pedig csak egy rendezvényről
való távolmaradásra kérte meg. Mert „mert
a történtek fényében jelenléte némileg beárnyékolná a gyerekek és segítők
eseményét”. Tehát világos: CÖF-bohócnak lenni magánügy. Lebuktatni, már
árnyékot vető közeset. Bár a távolmaradásra kérést az is indokolta volna, hogy
Bencének ott „kijelölt feladata nem volt
és ez most nem a fiatalok és felnőttek, hanem a gyerekek ünnepe volt”. Kicsit
rejtői ez a túl-indoklás, és óhatatlanul azt sugallja, hogy valami még sem kerek
abban az erdőben, ahova plébános úr indult.
S ahova másokat is
be akart vinni. Holott a történetnek valóban lehetett volna ott vége, hogy két
fiatal egyéni kakaskodása. Az egyik bevállal egy szerepet egy plakáton, majd
kivagyiságból elkezd haknizni is a szerepben. A másiknak ez nem tetszik, és
ezért, vagy más korábbi nézeteltérés miatt, feldobja. Ez a motívum különben
előfordul Csány Péter válaszában is, tehát tényleg lehetetett volna ott a történet
és a válasz vége. Ugyanúgy kár volt ezen a ponton túlsplizáni, mint egyrészt
közölni, hogy „keresztényi erény a megbocsátás”, míg a másikon kihangsúlyozni, hogy
„személyesen nagyobb fokú ellenérzés
nincs bennem Bencével kapcsolatosan”. Kisebb tehát van. Holott a
keresztényi megbocsátásról kevés helyen lehet azt olvasni, hogy milyen mércével
mérendő. De ez legyen az igazgató úr lelkiismereti belügye. A vihar nem is
ezért csap át az említett edény peremén. S még csak nem is feltétlenül Csány Péter
tehet róla. Nem ismerve a gyülekezet viszonyait, lehet, hogy ő is áldozat.
Áldozata azoknak a
körülményeknek, amelyek nem kis részben az egyházak politikai
szerepvállalásának hatására is alakultak olyanná, amilyennek ma látjuk a
köznapi politikát. Nem feledve természetesen a klerikális lobbipárt áldástalan
tevékenységét sem. Például a hitélet beerőltetését az iskolai tantervbe.
Valamint asszisztenciáját a hatalmi rendszer építgetésében. Ami eljuttathatta
oda a közhangulatot, hogy akár az alaptalan kizárási hírektől sem lepődünk meg.
Olyan előzmények után, hogy áhitat-mértékügyi felmondás
is született már egyházi iskolában, semmiképp. Mert akkor, amikor az egyház
egyes tagjai agitálnak, míg mások a lelki ostort pattogtatják, sajnos szétrobban
a racionalitás közösségi konszenzuson alapuló keret-megállapodása. Amikor
elképzelhetővé válik, hogy valakit kirakjanak a nézetei miatt valahonnan. S
sokakban még ez is csak fásult legyintést indukál.
Lehet, hogy ráférne
az országra egy valós bohócok menetelésével zajló cirkusz-forradalom. Mielőtt
csak a cirkusz és csak a menetelés marad.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése