Forrás: Truefreethinker |
Az erkölcstan és hittan oktatása körül, a
hangulati tavacskába hajigált betontuskókra tekintve, érthetően nem csitulnak
el a hullámok. Amiben a kezdetektől jelentős szerepet játszik az, hogy az
oktatáspolitika irányítása korántsem olyan kézben van, amit a hitélet szempontjából
semlegesnek lehetne tekinteni. Sem az egyházi tisztséggel rendelkező
miniszterről, sem egy egyházilag elkötelezett párt politikusáról nehéz
feltételezni azt, hogy saját világnézetétől elvonatkoztasson, amikor a diákok
számára ideális irányvonalat akarja felvázolni.
A NAT tervezetében ez még akként is
tükröződött, hogy az erkölcstant és hittant is az egyház felügyelete alá
rendelte volna. Ez időközben szerencsére legalább formálisan megváltozott, de
az oktatásirányítás szemléletében ez nem feltétlenül jelent változást. Erre
utalt a közelmúltban az a tiszavirág-életű felbuzdulás, mely egy egyesület nevében gondolta beszabályozni az erkölcstant oktatók körét. Elég erősen rezonálva
azokra a törekvésekre, melyek a gyermekeket nevelőket, vagy akár a gyermekeket
gondolták volna diszkriminálni egy adott vallás lobbi-pártjában
megnyilvánuló eszmeiség alapján. Miután az egyesületi kísérlet hatalmas
blamázsba fulladt, Hoffmann Rózsa is idejét látta kinyilvánítani,
hogy szerinte ki taníthat erkölcstant. Kifejtve, hogy módszertani képzések
után, tulajdonképpen tanítsa az, aki akarja. Ami nagyjából azt a képet festi az
egészre, mint amikor az akaratos gyermekkel szemben a nyűgös szülő azt mondja
egy kézlegyintéssel, hogy „csinálj amit akarsz, és állj a fejedre”. Azt
sugallva, hogy Hoffmann Rózsa maga is eljutott arra az általa korábban a
pedagógiára emlegetett pontra, hogy „rendszerint kissé zavarba
jön, amikor az erkölcsi nevelés kérdéseivel kell szembesülnie”.
Ami egyébként teljesen érthető, ha azt
vesszük, hogy egy közösség általános erkölcsi, etikai normáit aligha egy
tantárgy keretében kellene oktatni. Már csak azért sem mert az iskola nevelő,
szocializációs funkciója mi másról, ha nem erről szólna egyebek mellett. Így
tehát sokkal inkább az oktatáspolitika ragaszkodása nem teljesen érthető ahhoz,
hogy márpedig ennek külön tantárgynak kell lennie, és kész. Hacsak nem az a
ragaszkodás oka, hogy az erkölcstan paralel tárgyának, a hittannak az órarendbe
illesztett kötelező voltáról nem tud, vagy nem akar lemondani az
oktatáspolitika. S ezért, a látszategyensúly megőrzéséért ragaszkodnak az
említett tantárgyi felosztáshoz. Pedig a hittan órarendbe illesztése, noha más
okból, de szintén nem teljesen magyarázható mással, mint az oktatáspolitika
ideológiai vakságával, szemellenzőivel, és azzal a homályos szándékkal, hogy a
„szocialista embertípus” mintájára valami „keresztényi embertípust” akarjanak
idomítani az iskolákban. Márpedig a hit világa, alapvetően lelkiismereti és
ideaválasztási kérdésként, sokkal inkább felekezeti, mint iskolai kérdés.
Leszámítva talán a felekezeti iskolákat,
ahol külön áhítat-felelősök
figyelik a tanárokat is. S ez még akkor is igaz, ha a vélt elvárások
túlteljesítésének vágya akár egy színházi szentelő
felé masíroztatja a kormányzati kultúrsokk-harc katonáit. Miközben a vélt vagy
valós elvárások vallási irányultságára is tekintettel kellene persze lenni.
Mert furcsa lenne, ha úgy értelmezné valaki, hogy például egy katolikus pap
által szentelt színházba más vallások követőinek, vagy a panteont elutasítóknak
semmi keresni valójuk. No meg persze miért pont katolikus pap szentelne templomot
vagy tartana hittant. Mely utóbbi kérdés a hittan oktatásának adminisztratív
szabályozás alapján vált aktuálissá. Mert Rétvári Bence keresztényüldözés-szakos
államtitkár szerint senkit nem akarnak korlátozni, Donáth
László szerint mégiscsak így alakulhat. Bár az, hogy egy osztályból
legalább hét tanuló kérése alapján kell egy adott hitet oktatni nem csak a
katolikusok felé lejtő pálya kérdését veti fel. Ha ugyanis két-három hitvilág
képviselői teret kapnak egy osztályban, iskolában, akkor ez a gyermekek
egymással való szembeállításának esélyét is megnöveli.
Bár belegondolva, lehet, hogy ez is az
életre nevelés jegyében kidolgozott nevelési, oktatáspolitikai koncepció. Már
akkor, ha az oktatáspolitikát irányítók szerint az ideológiai megosztottságon
lapuló szembenállás tanulását nem lehet elég korán elkezdeni. De, természetesen
örömmel olvasnék arról, hogy kidolgozott módszertant állítanak össze a
pedagógusoknak az így kialakuló helyzet kivédésére. Arra, hogy milyen
módszerrel békítsék össze azokat a diákokat, akiket a választást megtevő szülők
ideológiai elvei alapján osztanak majd meg vallásuk, világnézetük alapján. A
Rétvári Bence által emlegetett szabad
szülői döntés ugyanis csak akkor valóban szabad, ha a gyermeket az iskola adott
esetben képes megvédeni az indirekt nyomásgyakorlástól, a szegregációs
tanulástól is. A hittan helyet tehát sokkal inkább egy ezt segítő, az egyes
vallásokat kiegyenlítetten oktató, vallástörténeti jelleggel bíró tárgy lenne
üdvözölhető. Az, beleértve az ateizmus megtárgyalását is, valóban segíthetné az
emberek későbbi társadalmi együttélését. Igaz, a ténylegesen szabad
hitválasztás sértené egyes egyházak lobbi-érdekeit. Például azokét, amelyeknek
most éppen a hiteleit kívánja a kormányzat mindannyiunk pénzéből konszolidálni.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése