Forrás Varánusz |
A rezsicsökkentés
körül fellángolt viták surranó-pályáján megnőtt a kormányzatnak a közvéleményt
kutatók által mért támogatása. Azon lehet persze vitatkozni, hogy hányan nem
válaszolnak, és valójában mekkora a tényleges támogatottság a mérések
hátterében. Ahogy azon is, hogy a miniszterelnök megnyilatkozásai, és a
rezsicsökkentéssel valójában inkább konzervált állapotok mennyire egy abszolutizmus-párti
megoldások. Az azonban biztos, hogy a kommunikációja ismerős lehet.
Nem annyira a közelmúltból ismerős, de
azért ismerős lehet azoknak, akik az 1970-1980-as évekre vissza tud emlékezni.
Márpedig szép számmal lehetnek ilyenek. Még akkor is, ha az Orbán Viktor és
csapata számára nosztalgikus emlékek a mostani fiatalabb generációk számára
ismeretlenek lehetnek már. Az ugyanis teljesen világos, hogy miközben az
energetikában érdekelt szolgáltatók extraprofitjáról beszélnek, a kormány nem
mond le az ezen szolgáltatásokon nyert profit egyetlen fillérjéről sem. Nem csökken
például azok ÁFA-tartalma. Ahogy a jövedéki adótartalom sem igazán látszik
csökkenni. Holott a fogyasztásarányos támogatásba akár ez is beletartozhatna. A
számos csatornán érvényesített megszorító intézkedések, például a hírhedt
Matolcsy-csomagok, ugyanakkor jelentősen sújtották a családok gazdálkodását.
Amin a recessziós jövedelemviszonyok szintén nem segítenek jelentős mértékben.
Hasonlóan ahhoz, mint amikor arról szóltak a vezércikkek, hogy mikor milyen
külgazdasági hatások nem fognak begyűrűzni a hazai árakba. Aztán begyűrűztek.
Ebben a helyzetben indult meg az a fajta
kommunikáció, hogy bár minden rosszabb lett, és sok terméket nem lehetett a
korábbi áron megkapni, azt hangsúlyozták, aminek csökkent az ára. Természetesen
állami beavatkozás hatására, és a lakosság feletti gyámkodás nagyobb
dicsőségére. Egyben „testre szabva” az inflációs számításokat. A valamikori
kabarétréfában említetten beleszámítva az inflációba a lépegető eszkavátor
csökkenő árával egyensúlyozva a bab növekvő árát. De ez még az internet-korszak
előtt volt sokkal. A központosított kommunikáció és a centrálisan kézileg
vezérelt szocialista diktatúra korszakában. Ilyen mértékben atyáskodó, és
alapvetően megtévesztő állam a demokráciában természetesen nem lehet. Amikor
tehát azt tapasztaljuk, hogy a recesszió által, az amúgy is szegényebbek
körében megnövekedő családi terhek korában ilyen olcsó kommunikációs átveréssel
él a központi, „királyi” média, akkor az nyilván csak valami tévedés lehet. Még
akkor is, ha eléggé a kádárista kommunikációra hasonlít az, ahogy a
rezsicsökkentést használja a kormányzat.
A családok általános terheit ugyanis
lényegesen jobban csökkentené, ha piaci munkabérekkel növekvő foglalkoztatásban
dolgozva ki tudnák fizetni a közüzemi számlákat. Nem kormányzati kegyet véve
igénybe ahhoz, hogy a fejüket arasznyira elemeljék a pocsolyából, hanem
önerőből talpra állva. Azonban a hatalmat sokkal inkább szolgálja a
kiszolgáltatottakkal való kommunikációs manipuláció. Az, ha a folyamatosan elért
elszegényedés egy pontján baksist adnak, és ezért hálát, a jelen esetben
aláírást várnak. Támogatást, mint amikor a bárkit bármikor deresre húzó, és a
bárkitől bármit elvevő Döbrögi-uraság várta el, és kapta meg a tömegektől a
megsüvegelést.
Andrew_s
Az írás a Propeller-en szintén olvasható
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése