A Zmescience képe nyomán |
Olvasgatom azokat a híreket, melyek a
rovásírásverseny egyik legjobbja
egy Vietnámból ideszármazott hatodikos kislány lett. Idáig tulajdonképpen akár
egyike lehetne ez a bulvárhíreknek. Mégis egyet kell érteni azzal, hogy Szaniszló Ferenc
díjazásának árnyékában sajnos nem biztosan az még egy kerületi verseny sem.
Különösen nem egy olyan kerületben, mely élenjár a rovásírás köznapi
használatában. S abban is, hogy polgármestere nyílt, rendőrségi
feljelentésekkel támogatott, harcot folytat az internetes cenzúráért.
Holott, ismerve az ázsiai írásbeliség
hagyományait, valamint az eredményorientált családi hagyományokat alig lehetne
meglepő a győztes. Az iskola, és a szülők egyaránt büszkék lehetnek a kislány
teljesítményére, és ezúton is szeretnék ehhez gratulálni. Azzal a reménnyel,
hogy a siker megalapozza egy tehetséges élet készségeinek kibontakozását. Mely
reménykedéshez csatolnék egy másik, immár a jelen magyar specifikumokból fakadó
kívánságot. Azt, hogy a leánynak ettől jobb és nem rosszabb lesz ezt követően a
közösségi státusza. Senki nem fogja azért vekzálni sem szóban, sem
gesztusokban, hogy miként merészelte legyőzni a nagymagyarkodók, vele esetleg
egy osztályban járó gyermekeit. Elvégre könnyen lehet, hogy azok részéről
érheti akár csak gesztusbéli inzultus, akik nem csak egy rovásírás-versenyen,
hanem a mindennapok betűinek használatában is alulmaradnának. Viszont
fogékonyak az olyan ostobaságokra, hogy kinek a fenekét látta el piros
pöttyökkel a narancsvidék mesefelelőse. De ezt nem is akarnám agyonragozni, míg
okot nem adnak rá a hírek.
Már csak azért sem mert a székely rovásírás
ősiségének, illetve eredetének kapcsán sem igazán egységes a tudomány
állásfoglalása. Ahogy sok más írásrendszer eredetét illetően is lehetnek
kétségek. Elvégre egy, a környezettől eltérő írásrendszer akár információelméleti
szempontból is jelentős lehet. Erre mutat rá Sir Arthur Conan Doyle, magyarul „A
táncoló emberek” címen megjelent, történetében. Egy olyan karakterkészlet, ami
a környezettől eltér, különösebb erőfeszítés nélkül tekinthető egyfajta
titkosírásnak. Ami lehetőséget ad arra, hogy közszemlére is tehető legyen egy
épület ornamentikájának részeként az az üzenet, ami különben kínos
következményekkel járhatna. Akár szó szerint is, mivel volt idő, amikor a
titkos társaságok tagjainak válogatott halálnemeket találtak ki a hatalom
képviselői. De, mert a tudás közlésének vágya alighanem a társadalmasodással
egyidős, és a barlangrajzok korába nyúlik vissza, az írásbeliség kialakulása
alighanem örök vágy és cél volt az emberiség fejlődésekor.
Függetlenül attól tehát, hogy a rovásírás
kapcsán a kőkorszakot, és a
kőkorszaktól folytonos magyarságot
emlegeti-e valaki az írásbeliség lényege a fontos. Az, hogy gondolatok
közvetítésére alkalmas. S ebben az esetben sokkal inkább lényegesek a közölt
gondolatok. Korántsem egyenlőségjelet téve a gyíkagyból éppen csak kitört
közösségrombolás, és a Szent Istvánig visszanyúló befogadó, közösségépítő
szemlélet közé. Amikor tehát a vietnámi kislány sikerében reménykedek, akkor
egyben az országalapítónak elfogadott királyunk nyomdokaiban maradásért is
reménykedek. S sajnálnám, ha az ékírást, vagy bármi más írásrendszert az
emberek közötti megosztásra használná a politika bármelyik szűk látókörű
Tyrannosaurus-szellemiségű tagja.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése