A különböző média-munkások tevékenysége
kapcsán, és a tájékoztatási csatornák működése kapcsán sokszor felmerülő kérdések
azok, melyek a felelősségekkel kapcsolatosak. Legyen az akár büntetőjogi, politikai,
vagy etikai felelősség. Olykor cenzúrát, olykor öncenzúrát várnak fel, vagy
éppen kiáltanak némelyek. Míg máskor, akár csak burkoltan, politikai
állásfoglalás sejthető a hírek válogatása, tálalása mögött. Bőven adva teret a
vitáknak arról, hogy mikor érdemes, mikor kell, és mikor szükséges szerzőileg turbósítani
valamit, és mikor lehetne jobb valamit csak a maga tényszerűségében közölni.
Ez nyilván a szerkesztői dilemmák egyike is
lehet, és minden hírfórum látszólagos belügye. S akár valós belügye is, mellyel
kapcsolatban legfeljebb a vélemény az, amit artikulálni érdemes. Valahogy így
jártam azzal a hírrel is, amit az Index
közölt egy Munkácsy Mihálynak tulajdonított és témájában antiszemita
festményről. A téma a tiszeszlári vérvád, mely a közelmúltban sajnos még
parlamenti képviselőt is felszólalásra indított Jobbik színeiből. A kép olyan,
amilyen. Ha igazolódik a tény, hogy Golgota festője vetette vászonra, akkor
legfeljebb az lehet a kérdés, hogy ma is megfestette-e volna, vagy büszke
lenne-e rá? De, és ez a tudósításból is kiderül, még az sem biztos, hogy valóban
Munkácsy Mihály festette, akkor is kérdéses, hogy mennyi betűt ér meg az ügy.
Annyira, hogy talán már ez a vélemény is a túlragozás része. Miközben aligha
lehet elvitatni egy szerkesztőség jogát arra, hogy figyelemfelkeltő anyagot
pakoljon a hálóra, nyomtasson papírra.
Az persze más kérdés, hogy egy adott
politikai helyzetben kell-e, érdemes-e? Mely kérdésre a tényközlésig
mindenképpen igent kell mondani. Igen, közölni kell a tényeket, mert a sajtó
felelőssége éppen ez. A címválasztás, a véleményalkotás már óhatatlanul nagyobb
felelősséget jelent. S ez már nagyon vékony jég lehet, amikor csábító lehet a
vékony jégen is nagyot dobbantani. Mert nagyobbat szól, és legalább a loccsanásra
odafigyelnek. Azok számára, akik most felhördülnek, azt üzenem ugyanakkor, hogy
a véleményalkotás joga megillet mindenkit. A legádázabb csirkefogót is. A
felelősség a közzétételben, annak módjában lehet. Nyilván vállalva azt is, hogy
lesznek, akik nem értenek egyet vele.
Az említett esetleges Munkácsy-kép kapcsán
például felveti az írás, hogy akár paródia, egyfajta karikatúra is lehetne, ha
nem „látványosan jó képről” lenne
szó. Mintha a rég elporladt festő akkori gondolatait a művészi kvalitások
megnyilatkozása alapján akarnánk minősíteni: ha pocsék egy kép, akkor
karikatúra, ha kidolgozott, akkor nem az. Miközben az adott helyzetben számolni
lehet azzal is, hogy bármely kiváló művész sem biztosan ismer mindent. Nem volt
jelen, és ahogy az Index publicistája is írja, szinte biztosan a kor akkori
koncepciós per akkori híreiből értesült a perről is. Mely per ugyan botrányos,
és az antiszemitizmus sem dicsérendő, de ettől egy festmény még tekinthető
egyfajta kordokumentumnak. Nem csökkenti a festő tehetségét, akivel
kapcsolatban nem tudunk olyan adatról, hogy tevőlegesen asszisztált volna
bármely pogromon. Ellentétben azon íróval, akinek életművét szívesen vágnák ketté
azok, akik elfelednék szívesen, hogy egy fasiszta parlament tagja volt. Az
említett tudósítás ebből a szempontból sem vádolható inkorrektséggel.
Ami mégis vívódásra késztet, az a várható
fogadtatása lehetne a hírnek, mivel az antiszemitizmus mai képviselői
megerősítésként értékelhetik. Míg a másik szemellenzőkészlettel megvertek
esetleg Munkácsy ellen gyűjthetnek puskaport. S ismerve a hazai politikai
állapotokat, az internetes fórumok megnyilatkozásait szkeptikus vagyok ezzel
kapcsolatban. Megértve persze a dilemmát is ezzel kapcsolatban. Ami,
szándékosan távoli példát hozva olyan lehet, mint Verne illusztrátorának
művészetétől vitatkozni. Ma már tudjuk, hogy nem ágyúval lőtték ki az első
űrhajóst. De ez a tény nem csökkenti sem Verne írói, sem a könyvéhez művészi
illusztrációkat készítő metszetkészítői érdemeit. A probléma az lenne, ha
környezetéből kiragadva, irodalomóra helyett egy természetrajz órára vinnék be,
és példaként emlegetnék az űrutazás történetét taglalva. Olyan környezetbe
emelve, ami nem csak méltatlan lehet a szerzőre nézve, de alapvetően akár
ellentétes a szándékéval is.
Az adott kép kapcsán sajnos az lehet egy
életmű tényszerű felsorolásának tárgya, s mint ilyen, fontos hír lehet feltalálása.
Már akkor, ha festője a vélttel azonos. Nem tételezve fel a tudósítás
szerzőjéről, hogy egyet értene a szélsőjobboldali ideológiákkal, a kiragadás sajnos
mégis alapja lehet annak, hogy Munkácsy Mihály művészi kvalitásairól a vélt politikai
beállítódása felé terelődjön a vita. Amit kiemel a jelzett tudósítás azon megállapítása,
hogy a „festmény üzenetének értelmezéséhez sem esztétikai, sem
művészettörténeti, sem történelmi háttérismeret nem szükséges”. Óhatatlanul, és
alighanem méltatlanul, a szerző, szervesztő politikai állásfoglalását sejtetve.
S szinte már várom, amikor önjelölt szellemi örökösei majd állást foglalnak
arról, hogy melyik képét innentől hogyan kell értelmezni a politikai
állásfoglalások, a vallási szemléletek oldaláról. Mint amikor szerzői jogok
birtokosai nyilatkoznak a szerző szellemisége nevében. De ez már egy másik történet.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése