Amikor a választások szóba kerülnek, szinte
mindenki a képviselői helyekben kezd gondolkodni. Nyerésre esélyes párt esetén
a miniszterelnök személyében. Ugyanakkor, a történelemórákra visszagondolva
tudjuk, hogy a magyar Parlament felépítése hosszú ideig nem az egyházas
rendszer volt, amilyennek manapság ismerjük. Ahogy a világon számos
törvényhozás működik egyfajta előzsűrizéses rendszerben a manapság is.
Az nyilvánvaló, hogy a választáskor
bejutott képviselőkkel szemben a szavazók képviselete lenne az alapvető
elvárás. Az is nyilvánvaló, hogy amikor a képviselő nagyobb felelősséggel
tartozik a pártjának, mint a szavazóinak, akkor ez eléggé felejthető opció.
Tulajdonképpen a képviselő egyéni lelkiismeretére van bízva, hogy mennyire
képviseli a „zembereket”, és mennyire a saját egyéni érdekeit. Már akkor, ha a
kettő összetűzésbe kerül egymással. Ez jól megfigyelhető például a hazai
Parlament esetében, hiszen a képviselő nem visszahívható. Így a megbízatásának
akár de facto hátat fordító képviselő is oda van betonozva a székébe.
Visszahívni még nyilvánvaló diszfunkció esetén sem lehet. Ez ellen mérsékelten
működő érvnek látszik az, hogy a visszahívhatóság működésképtelenséghez vezetne.
A választó számára egy idő után biztosan
jobban működne a Parlament, mivel azt érezhetné, hogy az általa delegált ember
felett ő gyakorolja a munkáltatói hatalmat. Ugyanakkor a visszahívhatósággal
cizellált képviseleti rendszer kétségtelenül jelentősebb, akár párton belüli
kompromisszumkényszert is jelenthet. A képviselő ugyanis a delegálók érdekeinek
képviseletére lenne hagyatva. Azon keresztül kerülne megméretésre. Miközben az
is nyilvánvaló, hogy egy teljesen pártlistás szavazás alapvetően a pártok
vezetésének a kezébe helyezi a képviselők feletti munkáltatói jogokat. Akár az
áll a fizetési borítékon feladónak, akár nem. Látszólag nyugodalmasabb
parlamenti munkáét eredményezve, de a delegálókat gyakorlatilag teljesen
kiszorítva a felügyeleti jogból. Miközben azért a pénzt mégis csak az
adófizetők dobják össze a Parlamentben pártosdit játszók számára.
Egyben az is nyilvánvaló, hogy mivel a
képviselő a pártnak tartozik lojalitással, alapvetően a pártközpont által
kialakított grundon focizik. A „zemberek” a fasorba sem igazán kerülnek a
fontossági sorrendet tekintve. Így, noha látszólag egyházas képviseleti
rendszer működik, a tényleges döntéshozás a képviselők szintjénél magasabb
szintre kerül. Alapvetően a párt vezető testülete hozza meg a döntéseket. A
képviselőknek pedig joguk van arra rábólintani. Igaz ez akkor is, ha vegyes
rendszer működik ugyan a választáskor, de a képviselő nem visszahívható, és
pártlistán bekerültek aránya elegendően magas ahhoz, hogy bármit meg-, illetve
leszavazzanak. Az egyéni körzetek képviselői tulajdonképpen egy informális
alsóház lakói. Bármit mondhatnak, bárhogy dönthetnek. Befolyásolási képességük
szinte semmi. A szintén informális felsőházhoz, a pártvezetéshez, és az ahhoz
végletekig hű vazallusokhoz képest semmiképpen.
A tényleges döntések egyre koncentráltabban
meghozhatóak, és szinte bizonyosan áttuszkolható a törvényhozásnak nevezett,
csúfolt képviselői gombnyomogatáson. Ha valakinek erről azok az évek jutnának
eszükbe, amikor az MSZMP KB, illetve a Hazafias Népfront vezetése dolgozta ki
azokat a törvényeket, amiket a képviselőknek joguk volt megszavazni, és
megtapsolni, az téved. Nem sokban, de téved. A rendszerváltás előtti parlament
tagjai ugyanis visszahívhatóak
voltak. Ellentétben az azt követő megoldással, és ellentétben azzal, ahogy a
következő választások után várható lesz a Parlament működése. Annak ellenére,
hogy mind a kétkamarás parlament, mind a visszahívhatóság időről időre felmerül. Az is nyilvánvaló az
előzőekből, hogy a formálisan is kétkamarás rendszer fordítva működik az
előzőekben írt pártvezetési leosztással. Ott ugyanis a homokozóból felfele, egy
átlátható döntési hierarchián át halad a javaslatok útja. A felsőház dönthet
szemben az alsóházzal, de ez a döntés jól látható, adott esetben számon is
kérhető. A visszahívhatóság pedig, mint említettem, jelentősen kivonná a párt
hatásköréből a törvények ügyében döntőket.
Ezzel szemben az informálisan többkamarás
rendszer előnye nyilvánvaló a hatalom megtartásában érdekelt elitnek. Formálisan,
például egyéni képviselői indítványokon keresztül, a képviselők felelősek a
törvényjavaslatoknak még a benyújtásáért is. Ugyanakkor az informális felsőház
egyfajta előzetes normakontroll, és mutyimegállapodások alapján dönthet. Akár
teljesen átláthatatlanul, de szinte mindenképpen mentesülve a külső betekintés
alól. Amikor tehát a választási törvényekről esik szó, akkor talán érdemes
elgondolkodni azon, hogy működésében mi várható az egyes megoldásokat preferáló
törvényi környezettől. Amennyiben lehetővé teszi egy informális felsőház
kialakulását, akkor szinte biztosan a demokratikus döntéshozatali mechanizmusok
ellen dolgozik. Függetlenül attól, hogy alkalmat ad a választási csalásokra,
vagy sem. Miközben egy bizonyos hatáson túl csalni sem válik érdemessé. Ugyanis
elegendő annyi képviselő, amennyi a döntéshozatal demokratikus látszatához
elegendő. A szavazáskor úgyis a párt-lobbi fogja meghatározni a döntést. Az
ellenszegülő ugyanis repül. Zsebén érezve az esetleg korábban még megvolt
gerince súlyát. Áder János aláírta a Fidesz által kezdeményezett új választási törvényt.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése