Amiről például nem Viviane Reding tehet |
Lehet erősen kérdéses, hogy kit mennyire
érdekel az Európai Néppárt belügye. Bár a Fidesz esetleges kizárását az egész
ország megérezné. Nem is annyira csak azért, mert akkora gazdasági erő
összpontosul az EU-s párt köreiben. Azonban Orbán Viktor kénytelen lenne befele
kompenzálni a kint kapott újabb sallert. Újabb bűnbakkereső beszédeket, és
alattvalósító intézkedéseket gründolva. Elvégre a hatalmát demonstrálnia kell.
Elsősorban önmaga előtt.
A kedd esti frakcióülésen az említett
azonnali pofon elmaradt. Így az ország is megúszta vezére újabb hatalmi
haragját. Elvégre elég elviselni azt, ami jelenleg is van. Az meg egyre inkább
hiú ábrándnak tűnik, hogy a Fidesz belső körei akarnának, illetve tudnának
bármit is tenni. Az említett eseményen, a HVG
tudósítása szerint, a magyar kormányfő José Manuel Barrosóban, illetve Viviane
Redingben vélte megtalálni a sokat vitatott kérdések, problémák okait. Az
utóbbi esetében arra alapozva a mentegetődzést, hogy a luxemburgi biztos Orbánt
bírálva szeretné beágálni magát az Európai Bizottság elnöki székébe. Ahol, mint
tudjuk, jelenleg nem Orbán Viktor ül. Miközben jól láthatóvá vált két,
már jól ismert, érvelési húzás. Arra rímelve, hogy a Fidesz vezetője alanyi
jogon csalhatatlan.
Az egyik, hogy az általa hozott,
kezdeményezett, illetve jóváhagyott jogszabályokhoz tulajdonképpen semmi köze.
A kritika oka pedig valami külsőleg alkalmazható probléma-máz. Navracsics Tibor
a német választásokban vélte megtalálni az Orbán-animációk okát. Orbán Viktor
most a luxemburgi küldött hatalmi ambiciójában a jogi aggályokét. Mindkét
esetben világossá téve azt, hogy a miniszterelnök közvetlen felelősségvállalási
készsége igen csekély. S persze azt is, hogy érvei szegényesek. Ahogy az is
belátható, hogy az egyéni képviselői indítványok egyaránt kedveznek a
felelősség áthárításának és az érvelési ciklus kihagyásának. Így az előbb
mondottak már a törvények rendszerének az éppen aktuális jogrendszernek a
kialakításakor is érvényesül.
Igaz, a jogszabályok, intézkedések sorát
nehéz lenne cáfolni. Tényszerűen aligha sikerülne. A pofonfa alatt maradna
tehát két lehetőség. Az egyik, hogy érdemi elismerése következik be a
tévedéseknek. Ami ugyan nem adja vissza az eltékozolt éveket, lehetőségeket,
milliárdokat, de legalább egy emberi gesztus. A másik, hogy le kell ölni,
legalább a retorika szintjén, a rossz hír felhánytorgatóit. Ha az illető
belföldi, akkor Papcsák-Lázár páros receptje, és iránymutatása alapján. Ellenkező
esetben legalább a híveknek meg kell üzenni, hogy a kritikus nem érti, hogy
miről beszél. Ha érti, akkor hiteltelen. Ha érti, és hiteles, akkor valami
egyéb ok játszik közre. Például a kritikus személyes karrierje, vagy egy
aktuális választás kampánya. Végszükségben, ha az előbbiek nem jönnének be,
akkor csak egy csettintés, és a rendelkezésekbe belekötő onnantól azért válik
diszkreditálttá zsidó, cigány, hottentotta, stb. Még a szélsőjobboldalhoz sem
kell ehhez feltétlenül fordulni, mivel ott van kéznél a Fidesz 5-ös
párttagkönyvének tulajdonosa.
Az természetes, hogy ettől még mit sem változnak
az olyan gazdasági adatok, amelyek alapján a recessziót sikerült csak rögzíteni
hazánkban. Ahogy például a munkahely-teremtési program kapcsán nem teszi
aktualitását vesztetté az unortodox workfare-t, mely Orbán Viktor szíve csücske.
Meg talán azoknak a vállalkozóknak, akik jelentős hasznot realizálhatnak akkor,
ha kiszolgáltatott közmunkásokat alkalmaznak a piaci, megélhetést biztosító
munkabér kifizetése helyett. Gyakorlatilag rabszolga, illetve
zsellérgazdálkodást folytatva. Az olyan településeken, ahol az elszegényedett
rétegnek esélye sincs eltávozni, gyakorlatilag munkatáborrá alakítva a
települést. Akkor is, ha formálisan természetesen senki nem fogja ezt deklarálni.
Miközben ez nem csökkenti a tömeges elszegényedést.
Ami a nyugdíjrendszerben
is tükröződik. Az egyik oldalon tehát tényszerűen ott van az egyéni képviselői
indítványokkal bevezetett, vagy akár Orbán Viktor személyes kezdeményezésére
kialakított jogszabályrendszer, és a legfeljebb kommunikációs értékkel
rendelkező látszatintézkedések. A másik oldalon láthatóak azok a folyamatok,
amelyek csak keveseket tölthetnek el bizodalommal. A kettő között hiába mondja
bárki, hogy a leltárt készítő a hibás. Akkor is, ha az illető maga Orbán Viktor,
és akkor is, ha egy nemzetközi megbeszélésen megkapja azt az udvarias tapsot,
ami bárki felszólalónak kijár.
A kritikus értékelés ugyanis csak a felszólalást
követi majd. Akár azok részéről is, akik kiállnak az Európai Néppárt
mundérjáért annyira, amennyire tehetik. Anélkül, hogy közröhely, vagy
közmegvetés tárgyává váljanak. Így nem a felszólalást követő udvarias tapsra,
hanem az elkövetkező napok nyilatkozataira, illetve az EU-parlament ülésének
értékelésére lesz majd érdemes figyelni. Ez utóbbin a legfrissebb hírek szerint
nem igazán tartották védhetőnek a magyarországi kormányzat ügyeit. S ebben
szinte biztosan nem fog helyet kapni a későbbiekben sem a német választások,
sem Viviane Reding karrierje. Abban az összefüggésben szinte biztosan nem, hogy
ez teszi ignorálhatóvá az Orbán-kabinet ténykedését. Amiről továbbra is érdemes
tudni, hogy nem a magyarság elleni támadás az, ha a nehezményezik a kormányzati
viselkedést. Beleértve azt is, ha a kormánya kifele nyal, és befele pofoz.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése