Ugye jól csinálom, Henrik-bátyám? (Az MTI képe nyomán) |
Jákon, az 1256-ban felszentelt templom szinte
biztosan kevesek által vitatott építészeti és egyháztörténeti emlék. Mint
ilyennek a fennmaradása érthetően gazdagítja az európai kultúrtörténetet. Azt a
kultúrtörténetet, melynek fontos lépése volt az egyházi és világi uralom
szétválasztása. Még akkor is, ha ezzel a magyar miniszterelnök, illetve
beszédírói csak mérsékelten bírnak a felületesnél komolyabb információkkal.
Ahogy valószínűleg az is a történelemtudomány
újdonságaként hathat, hogy a szekuláris állam modelljének kialakulása nem az
Európai Unió létrehozásával kapcsolatos mozzanat. Alkalmasint még csak nem is
egy agresszív politikai irányzat részeként jelent meg, hanem a hitszabadság
jegyében. Így Orbán Viktor bilbaói vendégszereplésekor is talán egy történelem-ismereti
leszereplés nyitányaként fejtegette,
hogy „ma az európai politikában egy
agresszív szekuláris politikai látomás uralkodik”. Alkalmasint lerögzítve unalomig
ismételgetett téziseit a munkaalapú társadalomról is, aminek a hazai unortodox
megoldása a közrabszolga-programok erőltetése. Emlegetve valami keresztény
értékeken alapuló alkotmányt is, ami nyilván valamely más országra vonatkozik,
mivel pont az Orbán-kormány alaptörvényesítette az alkotmányt.
A beszédek írása során minden esetre nem
sok hangsúlyt fektetnek Orbán Viktor környezetében a változatosságra. A
legújabb, immár Jákon megtartott előadáson ugyanezek a végszavak bukkantak elő.
Amikor is felszólalt
a búza-, és templomáldásos szentmisét követően. A tudósítások
egyet értenek abban, hogy Orbán Viktor kijelentette, hogy „Európa egy agresszív szekuláris, internacionalista és családellenes
látomás csapdájába esett”. Egyben megállapítva, hogy „a hajdan égbe törő Európa a földhöz ragadt”. Amely utóbbi egy
szuszra azért mégis jelentős teljesítmény lehet. Már csak azért is, mert
például égbe törni rakéták, esetleg épületek szoktak. Meg persze mesék főhősei
a Turul hátán. Az égbe törő épületek kapcsán pedig illene ismernie egy magát
mostanság vallásosnak minősítő politikusnak a bibliai példát. Bábel tornyának
esetét, mely Mózes 1. könyvében, tehát nem is valami apróbetűs záradékban olvasható.
Ha ellenben az internacionalizmusnak köze lehet, mert lehet, a többnyelvűséghez,
akkor nyilvánvaló, hogy a korábbi égbe törés isteni büntetése is lehet. Akkor viszont
Orbán Viktor miért akarna ebből repetát egy ismételt égbe töréssel?
Megfeledkezve arról az apróságról, ami egy
átvitt értelmű égbe törést jellemezhet. Nevezetesen azt, hogy a
gyarmatbirodalmak kialakulásának is volt némi köze ahhoz, hogy az európai
gazdaság valóban az élen járt hosszú ideig a múltban. Ezzel kapcsolatban
azonban érdemes lenne visszaemlékezni arra, hogy az első Békemenet egyik
jelmondata a gyarmatellenesség volt. Így jó lenne tudni, hogy Orbán Viktor most
visszasírja gyarmatbirodalmat, vagy harcol ellene. Esetleg csak egyszerűen
fogalma nincs arról, hogy mit beszél, és bármit kimond, amitől legalább egy
további szavazót remél. Elvégre a hívektől a tapsot úgyis megkapja. De akár az
aktuális Békemenetet is, ami jól megfizetve vonul ott,
és akkor, ahol, és amikor kell. Nemzeti valutától fűtve, olyan nemzeti
érzelemmel, amilyet a megrendelő óhajt. Az ország ezen „nemzeti érzelmű
emberei tartják meg a kormányt”. Ellentétben azzal a földhözragadt
Európával, amelynek országainak gazdasági teljesítményéhez képest jobbára recesszióban
van a hazai gazdaság. Felidézve a régi viccet, ami szerint a Nyugat a szakadék
felé rohan, de mi szocialisták egy lépéssel előttük járunk. Persze tudjuk, hogy
a szakadékba zuhanó sincs a földhöz ragadt állapotban.
Nem vitatva ebben a folyamatban a polgári
körök szerepét sem, amelyek gyűjtőpontként való működéséről aligha lehetne
autentikusabb megszólalót találni a kormányfőnél. A miniszterelnök volt ugyanis
az, aki Vona Gáborral egy polgári körből indult. A Jobbik kapcsolata pedig
aligha vitatható az olyan szervezetekkel, mint a szélsőséges eszméivel
elhíresült gárda, illetve a legutóbb motort bőgető nemzeti kétkerekesek. Amikor
tehát Orbán Viktor ezekre támaszkodik, akkor nyilvánvalóvá válik a weimari
szakácskönyv ismételt fellapozása. Az, hogy erről Orbán Viktor egy mise után
emlékezett meg, az legfeljebb csak további kérdéseket vet fel. Vajon ezt
követően Orbán Viktor formálisan is önálló egyházat alapít, mint VIII. Henrik?
Ha igen, akkor ő lesz a hunglikán egyház első apostoli főpapja, vagy hagy még
valami szerepet a Vatikánnak is? Ha nem, akkor a radikális toborzás ezt
követően kötelező papi feladat lesz? Már csak azért is, mivel a katolikus
lobbipárt ugyebár kormányzati párt. Szent István véleményét pedig azt hiszem jobb, ha nem tudjuk arról, aki az ő nevében akar intézkedni. Mert lehet, hogy szent jobbjával akkora sallert adna, amitől a Szíriusz adná a másikat. De talán a legfőbb kérdés, hogy a ma miniszterelnöke
milyen viszonyban van azzal az Orbán Viktorral, aki annak idején „Térdre
csuhások!” megszólítással illette mai kormányzati társait?
Mármint azon kívül, hogy tudat-hasadtban.
Arccal a hatalom fele. Térden állva, ha kell. S térdre alázva bárkit, ha a
hatalmi érdek úgy kívánja. Az orbanista embertípus mintapéldányaként, mely
embertípust, Orbán egyházának állami csavarjaiként, a KDNP-felügyelte
oktatásnak kell kibocsátani.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése