Fotó: EISimay |
Az oktatás napi átpolitizálása mellett
sokszor elfeledkezünk arról, hogy tanárként emberek vesznek részt abban a
folyamatban, amit tanításnak, nevelésnek nevezünk. Az iskolában. Ahol egyre
inkább egyfajta pótszülői tevékenység is hárul a gyermekkel foglalkozó
pedagógusra. Mert a szülő elvált, mert veri a gyerekét, mert elhanyagolja, mert…
Lehet persze közhelyekbe menekülni, és a
pedagógusképzés során se szeri, és száma is sok, amikor valóban ez történik.
Álmából felzargatva is elismételheti, például, bárki: „a tanár teljes
személyiségével vesz részt az oktató-nevelő tevékenységben”. A vizsgán
bárki el fogja tudni mondani az említett közhelyet. Szép példákkal is alá fogja
tudni támasztani. Remek vizsgajegyek fognak születni. Igaz? Nagyon is igaz. Az
említett állítás is nagyon igaz. De vajon a kezdő pedagógust felkészítik-e
erre? Nem szakmailag, hanem emberileg? Nem a vizsgára, hanem a valós
élethelyzetre. Különösen az olyan szakterületeken, ahol halmozottan erőteljes
értelmet kap a tanár, mint ember. Ahol a 6-10 éves, vagy kisebb, vagy nagyobb
gyereket nem elméleti síkon, tankönyvi példaként verik, hanem naponta. Ahol az
iskolában feltűnő agressziós jelek mögött az otthon megtapasztalt feleslegesség
van. Amikor nem azért rúg a gyerek a tanár felé, mert utálja, hanem mert
egyszerűen nem ismer más lehetőséget arra, hogy észrevetesse a puszta létét.
Amikor a gyerek egyetlen lehetősége a belső
túlélés valamilyen önbiztosítása. Akár a korai felnőtté válás árán, mint a
libatop esetén, amely sziklevelesen magot hoz, ha a kényszerítő körülmények úgy
hozzák. S ami tömegesen ismert jelenség volt a gyermekmunkások kiterjedt
alkalmazása idején Európában is. S amit különben a társadalom megszívott. Nem
kicsit, hanem nagyon. Alkalmasint sosem fogjuk talán megtudni, hogy az 1900-as
évek elejének történéseiben milyen valós szerepet kaptak a gyermekként
megkeseredett, valójában sosem felnőtt, de túl korán felnőtt-szerepre
kényszerített egykori gyerekek. Mert lehet sok okosat mondani, de azt aligha
lehet kétségbe vonni, hogy a hatások generációkra elnyúlók. A minta nélkül,
vagy rossz mintával szocializálódott gyermek felnőttként a saját gyermekein
keresztül örökíti az őt ért hatásokat. Ez is vaskos közhely. Valahogy mégis
kimarad a pedagógusképzés során. Nem általában, hanem az egyik legtriviálisabb
személy belső önmegtámasztásának megsegítését szolgálandó.
Az iskolában pórszülőként szerepet kapó
személy egész „előélete”, de sokszor a szüleié is, pontosan ugyanúgy ott lesz a
munkájában résztvevő teljese személyiségében, mint a valós szülőnek. Tanárként,
segítő személyként, pedagógusként értelemszerűen korlátosabb megélési
lehetőségekkel, mint a valós szülők esetében. Akár naponta szembesülve az így
kialakuló tehetetlenség-érzéssel. Mert része a folyamatban nem egy esetben csak
a diagnózis. Nem annak a diagnózisa, hogy átlagpistike tud-e jól olvasni, vagy
be tudja-e kötni a cipőjét. Erre remek tesztek mögé bújhat bárki. Személytelen
adattá konvertálva átlagpistikét. Nem utolsó sorban személytelenül lepasszolva
egy „még szakértőbbnek” problémát, vagy vállvonogatva a szülőhöz vágva az
adatokat. Kétségtelenül érintetlenül hagyva a tanár lelki egyensúlyát, és
gyakorlatilag semmit sem segítve a gyermeken. Akin különben egyébként sem
biztos, hogy tud segíteni.
A puszta meghallgatásától ugyanis nem
fogják otthon jobb körülmények várni. Apuka nem fog kevesebbet inni, vagy nem
megy vissza anyukához. Munkahelye sem lesz több a szülőknek. A gyermekben
visszaköszönő helyzetek valós kulcsa nem egy esetben nem az iskola, és nem a
pedagógus kezében van. Jószerivel arra két végletre korlátozva a lehetőségeket,
hogy a tanár vagy beáll a sorba és személytelenül lökdösi az említett, amúgy is
sokak által sokfelé lökdösött, gyermeket, vagy beleszemélyesül a helyzetbe és
belebetegszik, személyiségében belerokkan a tehetetlenségbe. Különösen, mert a
tanár is ember. Jó eséllyel elvált szülők gyermeke, de ellenkező esetben sem
szentek nemzették. A „keze alá” kapott gyermekben esetleg saját maga is
visszaköszön, és ez még hatványozottabban szorítja össze a segíteni akarás, és
-képtelenség harapófogóját.
S ez az a helyzet, amiről a
pedagógusképzésben mintha elfeledkeznének a közhelyek vizsga-tételsorba
illesztése előtt. Pontosabban álmegoldások tobzódását láthatjuk. Amelyek egyik
kirívó példája volt annak felvetése, hogy a tanári pályára csak hetediziglen
igazolt szentek nyerjenek felvételt. A gyermek problémáival, mert már meg sem
érti, fel sem fogja azokat, ugyan még kevesebbet fog törődni, de ez aligha
számít esetleg. Pont. Pont, mert aki most arra számít, hogy ezt követően tuti
recept következik, annak csalódást kell okoznom. Univerzális recept ugyanis
aligha van. Könnyű lenne azt mondani, hogy a tanárnak nem szabad összetörnie,
és kilapulnia a saját hegyén felfele tuszakolt kő alatt. Ami ellen a legjobb
recept, ha nem akarja feltuszakolni. Ha megtanulja elengedni, és ellépni előle.
Még akkor is, ha tudván tudja, az izomlázat holtáig nem heveri ki. De vajon, és
nem csak tanárként, megtanulunk-e együtt élni a saját múltunkkal. A
gyermekkorban összeszedett tüskékkel, a saját ballépésekkel, és minden mással.
Nem a szavak, hanem a valóság szintjén. Tudomásul véve azt, hogy ezekkel
együtt, ezek hatására is lettünk olyanná, amilyenné.
Egyébként a pedagógusképzés felelőssége nem
az ebben, hogy az említett szándék elvetése nem lenne üdvös általában is. Az
azonban biztos, hogy amennyiben a tanár személyiségét is nyomják az említett
kövek, addig nehezebben fog tudni ténylegesen segíteni az órákra fogadott
„gyermekének”. Abban, hogy a hegyen fölfelé mentükben szóljon: „A kövek
mindig le fognak esni, de nem kötelező alatta maradni”. Amiért ezt a szép
közhelyet magam sem tartom a „tuti receptnek” az teljesen világos. A
személyiséget nyomasztó kövek alól mindenki számára más lehet a kitérés útja.
Mert mindenki egyéniség, mindenki másban lehet igazán önmaga. Az említett
képzési, majd tanári felelősség ezért lehet csak a szándék elvetése. Majd a
cselekvés támogatása. Sajnos, a személyes tanári tanulmányok során a képzésben
is csak a közhelyekig jutottam. Talán azért, mert a katedra túloldalán is ott
ált a szerencsétlen tanár, és ő sem tudta mit kezdjen önmaga személyiségével.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése