Húsvét alkalmából igazi feltámadási show-t
szerveztek a NER-nek. Felcsúton. Mint azt magától Orbán Viktortól tudjuk: nem
közpénzen. Személyes ajándékként kaphatta tehát az őt hőn szerető népétől.
Illetve annak őt valóban szerető, de legalább is belőle hasznoz húzó rétegéből.
S nem ajándékba. Ahogy alighanem Dörner György keresztje sem igazi ajándék.
Pedig a színházigazgató a hírek szerint ezt
állította. A színházi fakereszt-állítás
alkalmából. Mondván, hogy: „Most pedig nagyon örülünk, hogy ő ajándékozza
meg színházunkat ezzel a jelentős, mementóként szolgáló kereszttel”. Az „ő”ebben
az esetben Nagy Kristóf, aki a színigazgató állítása szerint régi ismerőse
Dörner Györgynek. Így szinte rosszindulatúnak tűnhet a kérdés, hogy kik vettek
még részt a kereszt-faragási pályázaton? Már akkor, ha volt ilyen. De ilyen
rosszindulatú kérdést természetesen nem teszek fel. Mert ajándék keresztnek ne
kérd a számláját. Remélhetőleg ilyen számla valóban nincs is. Hiszen ajándékról
nem szokás számlát adni. Ahogy azt sem feltételezném, hogy a színház
díszletezési munkáiban továbbra is minden bizonnyal foglalkoztatni szándékozott
szobrász a továbbiakban nem versenytárgyalások nyomán, nem a legolcsóbb
ajánlatot tevő mesterként vehet részt a kivitelezési munkálatokban. Mert igazán
kínos lenne egy szakrális emléktárgy utóéletét illetően, ha kiderülne: ez az ajándék bizony sokba kerül. Most,
vagy a későbbiekben.
Azt ugyanis csak az igen naiv lelkek
hihetik el, hogy Dörner György a saját zsebéből fizeti ki az említett,
díszletezési és színház-csinosítási, munkálatokat. Ahogy az sem valószínű, hogy
a színészek és ő maga a jegyárakon képződött hihetetlenül magas haszonból
fizetik a csökkentett rezsijüket. De mert nem képviselő, neki nem kell
vagyonnyilatkozatot tenni. Bár tulajdonképpen közszereplő. Ám az ilyen
fejtegetés is méltatlan lenne a kereszthez. Még akkor is, ha azt egy színházban
avatják fel. Az első magyar Keresztény Színházi Fesztivál nyitónapján, Böjte
Csaba ferences rendi szerzetessel. Aki most, a majdnem félmilliomodik
állampolgár szerepe után, most a rendezvény fővédnökeként tűnik fel.
Valószínűleg ő lesz a fesztiválnyitó szentmise főszereplője is, miközben a
fesztivál alatt majd különböző események zajlanak az Újszínházban. A program-előzetesben
hiába kerestem a „Jézus Krisztus Szupersztár” implementációját. De a
fesztivállátogató ne is legyen ilyen válogatós. Ne is akarja az említett művet
látni, ha végigélvezhet például egy igazi Kerényi-rendezést. A frissen avatott
ajándék-kereszttel ellátott előadóhelyen.
Ha pedig valaki azt hiszi, hogy a kereszt
csak ideiglenes szereplője lesz a színháznak, az alighanem téved. Ideiglenes
jellegéről nincsenek hírek, de Dörner György meg sem engedhetné magának, hogy
ideiglenes legyen. Nem is annyira a szobrásszal fenntartott régi ismeretség,
hanem a pozícióféltés okán. Az eljövendők során ugyanis tág tere lehet annak,
hogy a kereszt legyen az ő mentsvára. Nem imahelyként, hanem átvitt értelemben.
Bármikor is megpróbálnák a későbbiekben a szakmai hozzáértését kritizálni, vagy
ennek hiánya miatt eltávolítani, mindig ott lesz vezérszólamként, hogy: „őt a kereszt miatt, a kereszténysége miatt
éri támadás”. Ami természetesen kiterjeszthető az egész színházra is.
Akár azzal a kitétellel is, hogy az, aki
ott bármilyen darabot meg akarna nézni, a jegyvásárlás mellé mutassa be a
keresztlevelét is. Mert micsoda dolog is lenne, ha egy kereszteletlen ember
menne el a kereszt alatt. Csak úgy. Színházba. Panyókára vetett ideológiával.
Lehet, hogy a végén majd templomba-járási igazolás is kell. De legegyszerűbb talán
az lesz, ha ennek megfelelő ki-kitűzőket kezdenek el osztogatni a
színházkapuban. Aztán az újszínházasok, hogy máskor is megismerjék egymást,
elkezdhetnék ezt folyamatosan viselni. A kellő feltűnés érdekében, például, karszalag
formájában.
S mert természetesen egy kereszttel
megtisztelt hely üdvére viselik, nyilvánvaló, hogy nyilvánosan lenézhetik a
nyilvánosság mindazon tagjait, akik nem viselik a megfelelő karszalagot.
Újszínházi Dörner György pedig fővédnöke lehet az új keresztes lovagságnak.
Motorkerékpáron. Annak idején amúgy is támogatásukról biztosították
már a „Gój Motorosok”. Talán ezért is lenne megnyugtatóbb, ha a színdarabok a
színházban, a keresztek pedig a templomokban kapnának helyet. Mielőtt politikai
színpaddá válnak templomok, és ideológiai gócpontokká a színházak. A történelem
során már sokan sokszor megszívták azt, amikor a rendezvények és szimbólumuk
nem ott kezdtek felbukkanni, ahol inkább lett volna helyük. Öltek már
keresztényeket színházban a hitükért, rendeztek temetéseket stadionokban, és
gyújtottak röhögve zsinagógákat emberekre olyanok, akik a keresztet kis
kampócskákkal, vagy nyilacskákkal a végükön szerették viselni karszalagon.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése