Forrás: Wikipedia |
A Szabadság térre felállítandó szoborzat
kapcsán most ismét hallhatunk történészi vitákról. Ugyanúgy, mint annak idején
Szakály Sándor, történelmi kukabúvár elhíresült, a népirtást tulajdonképpen egy
vállvonással elintéző kijelentése kapcsán. Eközben azt hiszem elfeledkeznek
sokan arról, hogy ezek a viták nem okvetlenül szükségesek.
Erre persze sokan mondhatják, hogy a viták
márpedig kellenek. S ezt sok szempontból nehéz is ignorálni. Magam is irogattam
arról, hogy mennyire szükséges lett volna a demokrácia érdekében a
miniszterelnöki vita. Amiben akár az említett szobor is szóba kerülhetett
volna. Éppen úgy, mint az ezzel, valamint a kormányzat által képviselt hallgatólagos
antiszemitizmussal kapcsolatos politikai felelősség. Függetlenül különben
attól, hogy ez a lakósság hány százalékát sérti. Amennyiben ugyanis csak egy, a
közösségnek különben tagjaként tekinthető ember érzéseinek szándékos megsértésé
eltűri, vagy elősegíti az állam, akkor az az állam kirekesztő. A zsidóság, a
cigányság után bármikor következhetnek a szemüvegesek, a soványak, a kövérek, a
bolgárok, a svábok, az ellenzékiek és az elálló fülűek. Bárki, akire rámutat hatalom,
mint a következő harcának célpontja. Pont az a német társadalom ment már
egyszer ezen az úton, akit különben a mai napig címerállat fasiszta szoborra
emelése szintén megsérthet.
Már csak a kirekesztés említett felfutása
is kérdőjeleket tehet a vita szükségessége mögé. Vannak olyan, abszolútnak tekinthető
civilizációs értékek, amiket a mesterségesen generált, provokációval elért vita
nem tisztáz, hanem kétségessé tesz. Azért nem érdemes vitatkozni rajta, mert
aligha vitathatóak. Akárki, akármit mond. Ennek átlátásához elegendő, ha bárki
a másik oldalra képzeli magát. Nézzen a tükörbe és képzelje el, hogy holnaptól
az ő általános jellemvonásainak, vallásának megfelelő paraméterekkel
rendelkezők létezéshez való jogát kezdik megvitatni. Márpedig a bőrszín,
látásélesség, vallás alapján zajló kirekesztés is pontosan így működik.
Idegennek nyilvánítják, majd idegenként kiirtják. Mint azok, akik Szakály
Sándor szerint szinte követendő példaként tűnhetnek fel a Fidesz által pártolt
Veritas élén állva.
A természettudományok különben ismerik az
abszolút vitaképtelen témák kategóriáját. Olyan vitákat nem folytatnak le,
amelyek alapvetőnek elismert természeti törvények megsértését tételezik fel. Ha
egyáltalán vizsgálnak valamit, akkor az legfeljebb az alapvető törvényszerűségek
időt állósága. Például, az energia megmaradásának törvényét elismerve, nem
folytatnak le naponta vitát az örökmozgók megépíthetőségéről. S azt, aki az
örökmozgó megépítésének állami támogatásáról népszavazást akarna kiírni,
alighanem kényszerzubbonyba javasolnák. Akkor is, ha azt intézeti igazgatóként
akarná valaki előterjeszteni. Megállapítva, hogy a kor, vagy valamely kór,
megtámadta a döntéshozatali képességét. Nem állnának le győzködni, hogy az
örökmozgó gömbcsuklósan nem építhető-e meg, vagy kerekkel felesleges
kísérleteznie. Az ilyen vita ugyanis óhatatlanul azt sugallná, hogy az
örökmozgó tulajdonképpen létezhet, csak a részletkérdések tekintetében van még
némi megbeszélni való.
Amikor tehát komolynak ismert történészek
állnak le Szakály Sándor kijelentésével, vagy a fasizmus felmentésén, a
zsidóüldözések árnyalatain vitatkozni, akkor hasonló a helyzet. Alapvetően
sokaknak azt a képet sugallják, hogy a rasszizmus az teljesen rendben van, csak
a részletkérdések nem tiszták a hatalom számára. A vitát nem a másik ember
megkülönböztetésének értelmetlen, bármikor bárkire ráhúzható voltának
elutasításáról más síkra tereli. Arra, hogy milyen technikai megoldásokat
kellene kitalálni. Vagonokkal, vagy csak „simán” Dunába lövéssel. A szellemi
karantén helyett alapvetően a szellemi kordon lebontását szolgálják az ilyen
viták.
Nem véletlen, hogy az a hatalom, amelyik
egyre inkább a szélsőségesekre támaszkodó weimari szakácskönyvet lapozgatja
folyamatosan provokálja ezeket a vitákat. Ahogy az egész társadalmat provokálja
szobrokkal, emléktáblákkal, fétisállításokkal. A nyomukban kialakuló vitákkal
alapvetően szoktatják a társadalmat. Ahhoz, hogy utána már a sötétben embereket gyűjtő sötétinges sötétlelkűekre se reagáljanak az emberek.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése