Hoffmann Rózsa és az ő szakember(?)gárdája
búcsúzóul még megnevetteti azokat, akik csak olvassák az új tankönyvek közzé
tett oldalait. Például a görög mitológiával is foglalkozó, kilencedikeseknek
szóló irodalomkönyvet. Kilencedikeseknek szólót. Olyanoknak, akik talán
Erószról már többet tudnak a gyakorlatban, mint a KDNP-ben újrasavanyított
államtitkár-asszony.
De azért mókás kitételek vannak abban az
ominózus négy oldalban, ami elérhető. Nemhiába élezte a klaviatúrát rajta több
internetes portál is. Érdemes, no! A „Túlvilági történetek” kapcsán például
rögtön az első páros oldalon megtudhatjuk, hogy mi a politeizmus:
„Mi
az a többistenhit – politeizmus? A mi, európaiak istene egyedül van, kiismerhetetlen,
fölöttünk és a természet fölött álló mindenható úr. Egészen mások a görögök
istenei: ők többen vannak, hiszen a természeti jelenségekről mesélt mítoszokban
születtek meg és lettek az emberhez hasonló, antropomorf lények.”
Hát nem csodás? Micsoda mondat? Micsoda
mondatszerkezet és szófűzés? Hogy nem rúgták ki páros lábbal azt is aki
lektorálta? Fairligh tehet mindenről, aki többek között a pénz istene is. Mert
biztos van az a pénz, hatalom és parancs, amitől ez a könyv jó lesz. De azért attól, aki ezt
írta, nem szívesen tanulnék semmit. Inkább hülyén haljon meg valaki, mint
ilyen félművelt pojáca legyen. Már csak azért is, mert „európaiak istene” nincs.
Istenképeket civilizációk alkotnak. Az európai civilizáció történetéhez pedig
Thor, Jahve, és Európé éppen úgy hozzá tartozik, mint a druidák kultúrája is.
Többek között.
Alkalmasint persze Európát is pont egy
ilyen politeisztikus spínéről nevezték el. Bármekkora novum is ez a
tankönyvszerzőnek. Meg aztán ott vannak azok a sok-istenhívők, akik nem európaiak.
A sakál-, vagy elefántfejű istenekkel meg mi lesz? Hogy Horuszról ne is
beszéljünk. Akinek pislantására sem méltó a tankönyvszerző gittegylet.
Alkalmasint persze illene tudnia egy ilyen gárda ministránsának, hogy Jahve,
aki keresztségben a keresztények istene lett, alapvetően közel-keleti
illetőségű. Ráadásul a róla szóló mitoszok gyűjteménye jórészt görög
közvetítéssel élte túl az évszázadokat. Úgyhogy nem kéne most hirtelen leszólni
a görögöket a panteonjuk miatt. Még akkor sem, ha a szerzőknek fogalmuk sincs
arról a bizonyos panteonról.
Vagy csak a címalkotás tudományáról.
Ellenkező esetben „a görög istenek és a mitológia” cím alatt nem valami
kutyulékot írtak volna a görög és római istenek karáról. A krétai palota
romjaival illusztrálva. Az Olümposz helyett. Amire azért a szómagyarázat
hivatkozik, mint a tucatnyi isten lakhelyére. De minden nem lehet tökéletes.
Elvégre pár ezernél több kép nyilván nem állt rendelkezésre az említett
hegyről. A kissé sajátos illusztrációt azonban kedélyesen ellensúlyozza az, amit
a szatírokról megtudhatunk. Nem a kilencedikes kislányokat veszélyeztető
bácsikról, hanem a félkecskékről. Azokról, akik alul buta álatok, míg felül okos
emberek. A tankönyvszerző szerint azért, mert a görögök tudtak valamit. Arról,
hogy derékon alul az emberek buták, és csak felül okosak. Kivéve az ilyen
tankönyveket drága pénzért összebarmoló seggfejeket, akik tetőtől talpig
ostobák. Annyira, hogy már meg sem lepődünk, amikor Parisz ítéletéhez
odakeveredik „Repülő osztály”.
Mit nekünk ilyen apróság. Minékünk, akik ezt
olvasva merünk nagyban gondolkodni. Nagy pénzekben, amiket ezért a kis
teljesítményért kaphatott az a könyvet sosem látott balfék, aki összehordta az
irodalomkönyvet kilencedikeseknek. A tizedikesek talán eljutnak odáig, hogy
megvitassák: Hoffmann Rózsát a gólya ejtette fejre, vagy káposztában
találták túl későn meg.
Andrew_s
Lényegében a szerző visszatért a korai ószövetségi felfogáshoz, amely szerint több isten, de a mi istenünk a legnagyobb, a többi az meg gyenge.
VálaszTörlésA másik. Miért kell ilyen hülye módon megfogalmazni a dolgokat?