Lépcső a legtöbb iskolában van.... Fotó: EISimay |
A színház világa lehet világokat építő.
Közönségnek és színésznek egyaránt. Összességében akkor is építő, ha a
botránylapok alapján nem egy esetben komolyan lehet romboló is. Ezért önmagában
nem kifogásolható az ötlet, hogy a diákok tantervileg is menjenek
színházba. Vagy a színház menjen hozzájuk?
Az utóbbi körbe tartozik az, amikor a
diákok maguk is részt vesznek az előadásban. Lett légyen a tényleges helyszín
akár a tanterem, akár egy színház. A drámapedagógia nem véletlenül segíthet az oktatásban, és
a személyiségfejlesztésben egyaránt Mindenképpen előnyös helyzeteket teremtve
ahhoz, hogy diákok továbbgondolhassák mindennapjaikat. Mert alig valószínű,
hogy szívesen játszanak olyan játékot, aminek köze sincs a mindennapokhoz, és
mondanivalója azonos az üres fehér lapokéval. Bár az utóbbiban nem vagyok
biztos. Az üres fehér lap nem egy esetben gondolatébresztőbb lehet, mint egy
költő életét kifacsarva sem bemutató zenés időpocsékolás. De ez túlmutatna drámapedagógián,
amelyről egy minapi fesztivál szólt. Még akkor is, ha József Attila, a
hányatott életű, és –szobrú költő, még tananyag.
Az említett fesztivál, hivatalosan projekt
és szemle, színhelye a Jurányi Produkciós Inkubátorházban volt, és immár
harmadik a sorban. A III: Tantervi
Színházi Projekt és Szemle. A színhely előadásokkal való megtöltését a Függetlenül
Egymással Közhasznú Egyesület (FÜGE) vállalta magára. Biztosítva az előválogatást,
és zsűrizést egyaránt.
A fogalmazási bizonytalanságok egyébként nem a véletlen, de még csak nem is
némi sör hatására tapasztalhatók. Az ilyen jellegű rendezvényeket általában
fesztiválnak tekintik. Talán csak hagyományőrzésből. Ebbe a szemle még csak
beleférne, bár az nyilván szemlézőket is feltételez. A projekt azonban már
teljesítménykényszer és pénz szagát vetíti előre. Meg körbe-körbe. Ami részben
igaz is. A Jurányi honlapján olvasható szöveg ugyanis már pályázatként is
megemlékezik a három napos eseményről. De az ilyesmin igazán nem akadhatunk fel
ott, ahol színjátszásról van szó. Mert már régóta tudjuk, hogy „színház az egész világ”.
A világot jelentő tanterem kis közösségében
pedig tényleg fontos eszköz lehet a drámapedagógia. Amihez azért némi pénzbeli
támogatás tényleg nem árt. Mert a drámapedagógus tanárnak is ki kell fizetnie a
rezsit. Így a fügés Kuratórium tagjainak, Róbert Júliának, Kis Tibornak, Ugrai
Istvánnak és Cziboly Ádámnak nyilván nem volt teljesen egyszerű a feladata az
előválogatások során. A végső össze-megméretésre engedve a pályázatok egy
körét, és kirekesztve a többieket. Ahogy a pályázat végső értékelése is
óhatatlanul szól a pénzről is. Minden magasztos gondolat, és valóban elhivatott
szándék, dacára. A pénz pedig felelősséget jelent. A zsűri döntése tehát nem
csak szakmai, hanem egy-egy kisebb előadócsoport, közösség számára túlélési
kérdés is. Mi tagadás, hasonló helyzetben igencsak vakarnám a fejem. Az
ugyanis nyilvánvaló, hogy pedagógiailag nem feltétlenül a legjobb színházi
előadás a leghatásosabb. Miközben kínos magyarázkodáshoz vezethet a „vérprofik”
pillanatnyi sutba dobása.
Azt hiszem ilyen helyzetben a célközönség
bevonásával osztanám meg a fejvakarás nehéz munkáját. Diákokat vonva be a
zsűrizés munkájába, Akár külön diák-zsűrit is felállítva. Hátha jobban meg
tudják állapítani, hogy őket melyik előadás, melyik csapat tudja legjobban
megszólítani. Ilyen zsűri felállásáról nem szóltak a suli-folyosói hírek. De
talán majd legközelebb. Addig? Addig alighanem mindenki megy tovább a maga
útján. Annyi támogatással, ami jut és akad. A tarsolyban a három napos
rendezvény tapasztalataival, a megőrzött vagy felmelegített régi, és beszerzett új ismeretségekkel. Sörözni, beszélgetni, vagy csak egyszerűen újraosztani az élet, a tanórák és tanárok színlapjait.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése