Forrás: Beacon Hill Childrens Farm |
A jövő évtől az oktatási rendszert több jelentős változás
érti, melyek nyomán lehet azt mondani, hogy az oktatáspolitika
kormányzati sikerágazat, de azért a kételyek száma sem csekély. Az iskolák
államosítása és közvetlen kormányzati irányítás alá vonása például olyan, amit
többen szakmailag sem tartanak megalapozottnak. Annyira, hogy egyes vélemények
szerint gyakorlatilag a káoszelmélet letükrözését jelenti az iskolákba. A
tanítás iskolai légkörének pedig az sem használ, hogy a tanárok, a PDSZ
szerint, a lenézett kategóriába kerültek a miniszterelnöki értékrendben. S
történik mindez az éppen csak lélegzetvételnyi szünetet tartó országos
diákmegmozdulások árnyékában.
Ennek az állapotnak a kialakulása akkor is komoly
oktatáspolitikai baklövést sejtet, ha egyes részlépések még indokolhatóak
lehetnének. Egyébként éppen ez rejthet nagy veszélyt, ami a kormányzati
kommunikáció részéről nyilvánulhat meg. Ugyanis semmi nem garantálja a jelen helyzetben,
hogy ne a populizmus egyik közkeletű receptjét alkalmazzák az oktatáspolitikában.
Első lépésként egyes féligazságokat, önmagukban, a rendszer egészéből
kiszakítva védhető pontokat kiemelve, és azzal elárasztva a médiát. Ezzel
elérve azt, hogy problémákat, körülményeket részletekbe menően nem ismerő
embereket megragadják, és egyfajta elfogadó „hangulatba” hozzák. Majd ezt
követően a kiragadott részek közti űrt a lényeghez nem tartozó, a szakmaiságot
akár teljesen nélkülöző, de jól hangzó szólamok habarcsával kerekítsék
emelvénnyé. Jól megfigyelhető ennek a korántsem új forgatókönyvnek az
alkalmazása akkor, amikor a tandíjakat, a külföldieknek képző magyar
egyetemeket, a tanítás színvonalát, a diákvezetők iskolai karrierjét, és még ki
tuja mit gyúrtak már eddig is össze a cél érdekében.
Egyébként éppen ez utóbbiak egyike, a diplomák
színvonalának, és a tanítás minőségének felhánytorgatása verte ki a Pedagógusok
Demokratikus Szakszervezeténél (PDSZ) azokat a bizonyos biztosítékokat. Azzal
ugyanis, hogy Orbán Viktor globálisan minősítgetett megerősítette, hogy
miniszterének korábbi
kiszólásai nem a véletlen nyelvbotlásai közé tartoztak. Egyben feladta a
labdát, és azt be is rúgták a kapujába. Az ugyanis igaz, hogy amennyiben az
iskolák globálisan rosszak, akkor minek a hallgatói szerződés. Hacsak nem az a
fondorlatos gondolat vezérli az oktatáspolitikusokat, hogy szándékosan rossz
szakembereket képzünk, és ezek külföldre jutatásával érjük el a versenytársak
hanyatlását. Bár ehhez végső soron elegendő lenne Matolcsy György exportálása,
és kár lenne ágazati szinten az oktatást tönkre tenni. Mendrey László
PDSZ-elnök különben hivatkozott, joggal, a javuló PISA-eredményekre is, mint a
miniszterelnök állításait cáfoló tényre. Ugyanakkor a közvélekedés
kétségtelenül nem mondható egyértelműen pozitívnak a tanárok, iskolák közvéleményi
elfogadása terén. S ez az a pont, aminek féligazsága mentén Orbán Viktor képes
lehet a PDSZ-t, mint a saját pecsenyéjét féltő hőzöngő szervezetet beállítani.
Van ugyanis pár pont, amiről a PDSZ közleménye nem emlékezik
meg, de véleményem szerint kétségtelenül fontosabb lenne hosszú távon, mint a
PISA-tesztek pillanatnyi állása. Ezeket korábban is említettem már többször, s
így csak felvillantanám. Az egyik a tudás általános presztízsének társadalmi
elfogadottsága, melynek növelése szinte automatikusan emelné a tudást
közvetítők presztízsét is. Azért, mert a tanárok társadalmi elismertsége,
bármennyire is rosszul essék, nem automatikus. A közhangulat mindaddig nem fog
melléjük állni, amíg egy pártstátusz előbbre vezet, mint a tárgyi tudás. Így,
noha a pillanatnyi megélhetési problémákat kétségtelenül a bérharc szolgálja, a
hosszú távú szakmaiság jegyében az kevés a PDSZ részéről. Bár azt is elfogadom,
hogy a szakszervezet könnyedén csapdába kerülhet. Amennyiben nőne a tudás
presztízse, akkor bizony valóban csak a pedagógiai, a tanári ténykedésre
legalkalmasabbakra lenne szükség a pályán. Márpedig korántsem biztos, hogy egy
általános pályaalkalmassági felmérés mindenkit megerősítene azon a poszton,
amit a tanítás jelen rendszerében betölt.
Az is nyilvánvaló, hogy mindehhez nem vezet egyik párt izolált
politikáján keresztül az út. Lett légyen az akár a legjobb. Egyszerűen azért, mert
a diák több időt tölt az oktatásban, és a tanári életpálya is hosszabb, mint
választási ciklusok. Amennyiben az oktatáspolitika ciklusonként, négyévente
átalakításra kerül, akkor a lehető legjobb szándék mellett sem valósulhat meg
generációkon át kiszámítható rendszer. S ez az amit a PDSZ nyilatkozatából
szintén hiányolok. Annak a „nagykoalíciós” kompromisszumnak az igényét,
javaslatát, ami a legalább a szakpolitika szintjén megvalósíthatná akár tudásvagyon
presztízsének növelését is. Párhuzamosan az olyan források bevonásával, mely
értelmezhetővé tenné például tanárok szakmai minősítését a jelenlegi
minősítgetések helyett. No meg persze elég vonzóvá tenné a tanári pályát szent
őrülteken kívül más, a tanárságra alkalmas szellemi munkásoknak. Lehetővé téve
azok leváltását, akik jelenleg csak „leadják az anyagot” az iskolába beterelt „gyerekanyagnak”.
Mindezek a PDSZ-szel kapcsolatos hiányérzetek nem csökkentik
az oktatáspolitika baklövéseinek a súlyát. Továbbá annak a veszélyét sem, hogy a
populista kommunikáció agyonnyomja végül az iskolarendszert. Azonban azt hiszem
a tanéri grémiumnak előbb-utóbb a valós problémák, például a tudás értékének
háttérbe szorulása, az alkalmassági kérdések felé is nyitni kellene. Akkor is,
ha ehhez olykor tükörbe kellene néznie a tanári beosztásban előfordulók egy
részének.
Andrew_s
Szóval, a fidesz első regnálása alatt szélesre tárta a felsőoktatás kapuit nem kisebb hátsószándékkal pintosan azért, hogy a korántsem látens munkanélküliséget ezzel a trükkel csökkentse.
VálaszTörlésMost ugyanaz a fidesz - habár egyes ókori gondolkodók szerint nem lehet 2x ugyanabba a folyóba belelépni-, igyekszik mindenáron becsapni az ajtót a fiatalok előtt. De vajon eszébe jutott-e a 2/3-ban valakinek is, hogy a kevesebb diák az kevesebb oktatót igényel és az milyen kellemetlen, ha a diákok az oktatókkal EGYÜTT tüntetnek?!?
Arról most nem ejtenék több szót, hogy a kiművelt emberfők jelentik a felemelkedés zálogát? Lásd még mindenféle jogászokból lett közjogi emberkék...
Valóban az van, hogy a képzések szinte természetes tömegessé válását a Fidesz begyorsította. S amikor ez finanszírozhatatlanná vált, tömegekkel szavaztatta le a tandíjat.
TörlésMivel ők sem képesek megfinanszírozni, most kénytelenek lennének. Egyébként a kevesebb diákhoz nem csak kevesebb tanár, de a megroppanó képző-helyeken kevesebb egyéb szolgáltató is kell. Így szinte a teljes társadalmon végiggyűrüzik....