Üveggyöngyök. Ünnepi gagyik, amiért feláldozzuk a jelenünket?
A távolság, ahova, bármilyen szépen is alszunk, sosem jutunk el? Tarka dísz, melyet
magunkra aggatunk? Tarka álom, melyet magunkba temetünk? Álértékeink általában?
Ki az, aki eldönthetné, ha mi magunk sem tudjuk néha. A hívők szerint Isten
mindent lát. A hivő keresztények szerint Jézus, aki Karácsonykor született,
megváltotta az embereket. A nem hívők sokasága azonban szintén megtartja a téli
napfordulóhoz közeli ünnepnapot, S talán, a hivatalos rendezvényeket, az elvárt
imákat leszámítva, alig különbözne a két csoport azon gondolatainak száma, mely
Jézussal, vagy általában a szeretettel telik el. A mérleget finomítva talán
inkább a szeretettel, és kevésbé Jézussal, a szeretet profétájával. Azzal, aki
különben sosem várta el, hogy születése napját személyi kultuszhoz hasonlóan
ünnepeljék.
Ám sokat tanított sokaknak a szeretetről. Arról a
szeretetről, melyet felebarátinak mondott, és amelyről Pál azt tanította, hogy „a
szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel.”. S
amelyről sosem tanította sem Jézus, sem Pál, hogy „mérd meg szeretteidet, és
mond meg érzelmeid értékét üveggyöngyökben átszámolva”. Akár valós, akár csak a
lelki üveggyöngyökben mérné meg valaki. Márpedig akkor, amikor a Karácsonyra
készülve az utolsó pillanatokban még ajándékok után szaladgálunk, és a vásár
közepén nyilall belénk, hogy még kinek nem vettünk semmit, vajon mi mást
teszünk. Leltárt teszünk ismerőseink között, és beárazzuk a kapcsolatokat. Azt
tesszük, amit olyan sokan mások is megtesznek velünk. Számolunk háromig Karácsonykor,
és háromra szeretünk. Szeretünk? Méricskélünk? Üveggyöngyöket számolunk? A
társadalmi konvenciók, elvárások hálójában talán magunkat is sikerrel
meggyőzzük, hogy jól van ez így, De tényleg jól van ez így? Netán mégis helye
lehet a kétségnek, hogy a vásárosoktól begyűjtött csomagok, az ismerősöktől
begyűjtött ötletek mérnének bármit is? Miközben valahol mégis érezzük, hogy
szeretni parancsra, elvárásra nem lehet. Valahol a mélyben sejtjük, hogy a
másik emberben az embert fontosabb lehet, mint egy marék üveggyöngy.
S talán ez az, amiért a személyes hittől függetlenül mélyen
beágyazott ünneppé tudott válni a Karácsony. Nem a jogrendbe beágyazottan,
hiszen ahhoz elég lenne az évezredes vallási hagyományokra, vagy a napi
politikára hivatkozni. Sokkal inkább a sok ezer nemzedékes kulturális hagyományokba
ágyazottan. Annak a réges-régi tanítónak az emlékére, aki ki merte űzni a
kufárokat a szellemiségből, és ki merte mondani, hogy minden emberi lény
legjellemzőbben ember. Függetlenül a bőre színétől, és a zsebében őrzött
üveggyöngyök számától. Ember, akinek joga van szeretni, és akit bárkinek joga
van szeretni. S akinek kötelessége másban is tisztelni az ember, és akiben
bárkinek kötelessége tisztelni az embert. Nem Karácsonykor, hanem mindenkor. Mert
Jézus nem hirdette meg a Karácsonyt a saját ünnepének, és nem várja el
senkitől, hogy méricskélje a másikat. A téli ünnepnap azonban mégis alkalmas
lehet a személyes leltárra.
Arra, hogy ki-ki maga számolja meg a saját készletét. S
akkor, ha nem talál a gyöngyökből eleget, talán rájön, hogy nem azok számától,
hanem olykor egy mosolytól, egy pillantástól függ a szeretet. Erre ráébredve
talán nem csak egy üres üzenet lesz az, hogy: „Kellemes ünnepet”.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése