A felsőoktatásban
tanulók szerződése, illetve a végzett hallgatók kapcsán a közelmúlt nem
fukarkodott a hírekkel. A szó szerinti közelmúlt sem, hiszen ott van Orbán
Viktor miniszterelnök lenézéstől sem mentes kinyilatkoztatása a romkocsmák és a
munkanélküli értelmiségiek kapcsolatáról. Nem véletlen, hogy az interneten
napok alatt atomjaira szedték, és demonstrálták, hogy értelmiségként mekkora
kommunikációs öngóllá vált a miniszterelnöki nyilatkozat.
De tekinthetjük akár a nagy PR-értékűnek szánt munkavédelmi program, melyből
végső soron megtudhattuk, hogy a miniszterelnök nem tartja támogatandónak a
tanultabb középkorú emberek munkavállalását.
S persze ott van a legelőször említett hallgatói szerződések esete, melyet
formai okokra hivatkozva az Alkotmánybíróság kaszált el.
Az is tudott, hogy
a szinte azonnal benyújtották a hallgatói szerződést törvényként, tehát a
kormányzat, úgy tűnik, nem mond le a végzett hallgatók adminisztratív eszközökkel való röghöz kötéséről.
Ennek a jogi körülményeitől most egy kicsit tekintsünk el, hiszen annak
bírálatával kapcsolatban elég sokan döntöttek a megnyilatkozás mellett.
Beleértve azt is, hogy az immár törvénnyel alátámasztott munkahely-választási
korlátozást is meg kívánják majd támadni.
Már amennyiben megszavazásra kerül az ezt tartalmazó törvény. Azonban érdemes
azt is figyelembe venni, hogy sokszor előfordulhat egy jogilag talán
érvényesíthető szándék, melyet széles körben ugyanakkor nem sikerül elfogadtatni.
Márpedig az is nyilvánvaló, hogy az oktatáspolitikai jobbágytörvényt a
kormányzati kommunikáció csatornáin igyekeznek igazságosnak és tömegesen
támogathatónak feltüntetni. Az igazsághoz tartozik, hogy nem is eredmény
nélkül, mert nem kis csúsztatásokkal próbálják besorolni a szemet-szemért
egyszerű igazságai közé a felsőoktatásban tanulók tanulmányi költségeinek
visszagyűjtését.
Ez látszólag nagyon
egyszerű, hiszen az állítás a teljesen egységsugarú gondolkozást akként
szólítja meg, hogy a társadalom fizeti annak a fránya diáknak a tanulmányait,
tehát a társadalom joggal várja azt, hogy lerobotolja, vagy visszafizesse.
Lehetőleg kamatostól. Tehát valahogy úgy kezeli ez a fajta kommunikáció a
továbbtanulást, mintha a továbbtanulás lehetősége szívesség lenne a diákkal
szemben akkor is, ha a diák ténylegesen tanul, tehát nem egyfajta ejtőpályának
kezeli a diákéveket. Mely utóbbi esetben tehetnénk persze egy kitérőt abba az
irányba, hogy milyen munkakarriert, egzisztenciális célokat képes felmutatni a
jelen hazai közvilág. De egyelőre, mivel nagyon messzire vinne esetleg, ezt a
szálat most elejtem inkább, hiszen a naponta mondhatunk véleményt például az
elhelyezkedési lehetőségekről. Tehát maradjunk az alapkérdésnél, és annál, hogy
ki kinek mit is hitelez meg, és milyen elvárásokkal. Még akkor is, ha olykor
esetleg leegyszerűsítettnek is tűnnek majd a gondolatok.
Az biztos, hogy az
utódok tanítása evolúciós előnyt jelent. Mert szinte bizonyos, hogy azok a
csoportok, amelyek képesek voltak többé-kevésbé szervezetten megtanítani az
utódgenerációt a felhalmozott közös tudásra, jobb fennmaradási eséllyel
rendelkeztek. Így a fiatalok tanításának társadalmi szerepe meglehetősen nagy
múltra tekinthet vissza. Az is valószínű, hogy maga a pedagógus társadalmi
szerepét is valahol az évmillióknak ebben a messzeségében kell keresni.
Az elmondottakból több dolog is biztosan következik. Az egyik a tanár
kiválasztására vonatkozik, és nyugodtan feltételezhetjük, hogy számos erénnyel
kellett rendelkeznie. Leginkább tapasztalattal, amit érdemes volt átadni. De
azzal a képességgel is, hogy át is tudja adni tapasztalatait a fiatalabb
nemzedéknek. Mivel pedig mind a tapasztalat, mind a tanítási képesség a csapat
fennmaradását szolgálta, a tanító egyedek komoly társadalmi értékkel kellett,
hogy rendelkezzenek. Tekintettel arra, hogy hasonló figyelhető meg még azokban,
a már írott történelemmel rendelkező, társadalmakban is, ahol a tanár gyakran
rabszolga volt, a tanár társadalmilag felértékelt szereplőnek számítana, ha a
társadalmi előnyösség oldaláról néznénk a szerepét.
Természetesen
akkor, ha az általa képviselt tudásnak is meg van a társadalmi értéke. Mert
csak akkor számít a továbbadás értéknek. Ha tehát mondjuk, a történelem
ismereténél gyorsabb karriert ígér az adótörvények kijátszásának képessége, akkor
a történelemtanárok presztízse óhatatlanul csökken. Minél szélesebb körben
veszíti el a tényleges tudás az egzisztenciaépítésben betöltött szerepet, a
tanári pályára egyre inkább azok fognak kerülni, akik vagy a szent őrült
kategóriájába sorolható kisebbséget, vagy a másra alkalmatlanok szélesebb
merítését fogják képviselni. Megvalósítva ezzel azt a maradványelvű
pedagógusképzést, melynek kimeneti oldalán nem okvetlenül az arra
legalkalmasabbak lesznek megtalálhatók. Következésképpen az általunk tanított diákok
sem biztos, hogy szellemi magasugróként fogják elhagyni az iskolapadot. De mert
az előrejutáshoz a nyelvvel elvégezhető altesti szívességek és a hierarchia
felé mutatott feltétlen lojalitás esetleg fontosabb a tudásnál, ezt nem is
fogják feltétlen hátrányként elkönyvelni. Az is nyilvánvaló persze, hogy
tartósan eben az ördögi körben ténferegve az iskolák lassan elvesztik valós
szerepüket, és a teljes társadalom haladhat széles nyelvcsapásokkal a lejtőn
lefele.
A tanulás evolúciós
előnyeiről, a tanítás múltjáról mondottakhoz visszakanyarodva a tanárokon kívül
a tanítvány szerepe is vizsgálható és vizsgálandó. Az teljesen nyilvánvalónak
látszik, hogy ha az előző ciklust megtörendő, vagy csak pusztán a tudást
átörökítendő nézzük, a tanítás a társadalom érdeke. Nyilvánvalóan a közösség
érdeke, hogy a következő generáció ne a szakóca pattintásának önerős
elsajátításával kezdje a villanyborotva használata felé vezető út megtételét.
Mert akkor várható el a fejlődés, illetve akár csak az értő, hatékonyságra
törekvő munkavégzés is. Amikor tehát azt próbálják kommunikálni kormányzatilag,
hogy a diák alapvető érdeke a tanulás, akkor az, jelentős mértékben, demagógia.
A kisebb, valós tény nyilvánvalóan az, hogy a tanulmányok eredményeként, ha azt
a társadalom pozitívan jelzi vissza, a diák előnyösebb helyzetbe kerülhet. S
itt kiemelném a társadalomszintű pozitív visszajelzést. Ha ugyanis ez hiányzik,
de a tudás megvan, akkor hajlamosabb lesz a diák olyan helyet keresni a Föld
nevű bolygón, ahol pozitívan fogadják. Nem a munkanélküliek még éppen csak
megtűrt rétegeként gúnyolódnak rajta. Ha a megerősítésre nem kívánnak energiát
áldozni, akkor természetesen ott van látszatintézkedésként a tanulás
mesterséges visszafogása, illetve olyan körülmények kialakítása, mely a köz
érdekéből kasztérdeket képes transzformálni.
Ezek rövid távon
megoldják a kommunikációs problémát, miközben hosszabb távon pangást, haladás-képtelenséget
okoznak. Az is következik mindebből, hogy társadalmilag hasznosabb a valós
tanulmányi teljesítményen alapuló diákfinanszírozás, majd a megszerzett tudás
társadalmi elismerése, mint a jogszabályok farigcsálása. Igaz, a jogszabály-lefektetés
fontos erődemonstráció lehet, míg a tanult szakemberek elismerése nem annyira
látványos. „Csak” hasznos. Lenne. Lehetne.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése