Hoffmann Rózsa teljes sikert ért el bizonyára, hiszen a
tanárokkal továbbra sem sikerült megegyeznie, csak leseperni
az érveket az asztalról. Amolyan vérbeli demokrata, sőt keresztény demokrata
módjára. Elvégre az oktatáspolitika igazán nem ér annyit, mint a MOL
visszavásárlása. Amitől az üzemanyag nem lett ugyan olcsóbb, de legalább
képzésben visszamaradtak fogják jobban viselni a szolgaképzési programokat. Már
akkor, ha ki nem halnak, mert az oktatáspolitikáért felelős, és nyilván
ruletten nyert államtitkár meghirdette az emberi szűznemzés propagandasztikus
programját. Vivát!
Az oktatáspolitikai államtitkár és Czeizel Endre orvos-genetikus
közt alakult ki egyfajta vita
arról, hogy mit is kellene tanítani a családi életre való felkészítés jegyében.
Ennek során ragadtatta magát Hoffmann Rózsa arra a kijelentésre, hogy „politikai
erő most nem a felvilágosítás, hanem az etika felé indult el”. Ami tulajdonképpen
talán tényleg lefedi az oktatáspolitika irányvonalait. S még csak azt sem
állítanám, hogy egyes tanároknál ezzel nem szerez piros pontot. Felelevenítve azt
a pár évvel ezelőtti emlékemet, hogy leendő tanárnők úgy tekintettek a különben
gyári csomagolásban levő óvszerre, mint a döglött patkányra, náluk például
biztos. Elvégre az a tanerő, aki képtelen beszélni a szexualitásról a diákjaival,
üdvözölni fogja az ettől a konfliktustól mentesítő politikai döntést. A szégyenlős,
és prűd tanárok tehát mehetnek máris tapsolni. Ettől ugyan a diákok éppen olyan
felkészületlenek maradnak, de ilyen kicsinységekre nem ad az oktatáspolitika.
Ellenben el tudom képzelni, hogy Hoffmann Rózsa milyen viszonyban lehet a
szexualitással. Viszont, azt hiszem, nem akarnám tudni biztosan. De alighanem
nagy csalódások érhették, és komoly komplexusokat érlelhet magában a témával
kapcsolatban, ha azt hiszi, hogy az etika kiválthatja a szexualitást.
Valahogy nem tűnik túl életszerűnek az, hogy a társaival
buliból hazainduló fiatalok behúzódnak egy sötét kapualjba, majd
mobiltelefonjuk elhaló fényénél belemerülnek, mondjuk, Spinoza valamelyik
örökbecsű művébe. Nem mintha akár a nevezett szerző, vagy sokan mások ne írtak
volna érdekes dolgokat. Ám valahogy úgy rémlik, hogy a nagy moralisták, de még
az egyház jelentős túlhatalmának évszázadaiban sem halt ki az emberiség. Pedig
az egyház igen sokat beszélt az eredendő bűnről ahhoz, hogy a középkor
emberének nullától különböző eséllyel kellett volna felszívódnia a keresztényi
etika tisztítótüzében. Amikor tehát az oktatáspolitikus azt hiszi, hogy az Arisztotelésszel,
Spinozával, szentek életrajzával és hasonlókkal felszerszámozott tanárok
etikaórái fogják feloldani például az abortusz körüli vitát, akkor alighanem
komoly baj van. Vegyünk ugyanis két problémát:
1.
A diák egy valóban bizalmába fogadható tanárt megkérdez
arról, hogy mit tegyen az osztálykiránduláson;
2.
A diák megfenyegeti a tanárt, hogy kiugrik a tizedikről, ha
azonnal nem beszéli meg vele Szent Ágoston etikáját;
Ezután, tegye fel mindenki magának a kérdést, hogy melyik
fordulhat elő gyakrabban. A magam részéről az elsőre voksolnék. Már akkor, ha az
a tanár tényleg pedagógus, és ember hírében áll. Ezt követően mire készítik fel
mondjuk a leendő etika-tanárokat? Hoffmann Rózsa, és a KDNP iránymutatása
szerint a másodikra. A biztos siker zálogát remélve attól. Remélem mindenki más
világosan átlátja az oktatáspolitika vezénylő csillagainak egyértelmű
problémamegoldását, mert nekem nem sikerült.
Nem azért, mert az elkapkodott, akár gyermekkorban megélt szexuális
tapasztalatok pártján állnék. S még az abortusznak sem vagyok feltétlen híve.
De azt hiszem sokkal nagyobb eredményt lehet elérni azzal, ha a gyermek felkészül
a szexualitás emberi és biológiai vonatkozásaira, mintha az említett kapualjban
a Spinoza-kötetre térdelve tesz kísérletet az autodidakta ismeretszerzésre. Az
ugyanis borítékolható, hogy a szexualitás örömszerző funkciója okán akár, de
előbb utóbb át fogja lépni azt a bizonyos vonalat a gyermek. Akár tetszik ez a parlamenti
prűdpártok politikusainak, akár nem. Ha azonban felkészületlenül teszi meg a kezdeti
lépéseket, akkor bizony nagyobb eséllyel lesz alanya az abortuszvitáknak is. Bár,
mint már a korábbi döntések is mutatták, az abortusz komoly exportcikké
válhat. Így tulajdonképpen lehet, hogy Hoffmann Rózsa nem akar rosszat, hiszen
egy speciális exportcikk bővített után-termelését segíti elő. Embertelen és
buta megoldásként, de egyfajta speciális megoldásként. Már csak azt kellene
kitalálni, hogy mire. Mert az emberi partenogenézis valahogy
nem olyan elterjedt, mintsem azt szeretnék.
Így, miközben ezoterikus vitát
folytatnak ott fenn azok, akik szerint minden őket ért kritika a kereszténység
elleni támadás
az istenadta népnek maradnak a bevált biológiai megoldások. Hoffmann Rózsától
nem erre, inkább a feltörekvő
szélsőségek okozta problémára lennék kíváncsi egy igazán keresztényi, az oktatást
is felölelő, ütős válaszra. Különben esetleg olyan gondolatok foganhatnak meg egyes
fejekben, hogy arról kezdjenek listát gyártani, hogy kinek adható meg a
szexualitás. Amihez pedig nem ért, abba jobb lenne, ha legalább kárt nem tenne
az államtitkár-asszony. Mert már Hippocrates korából ismert: „Primum nil
nocere!” (Alapelvként ne árts!).
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése