Megfejtés a keretszámokhoz Forrás: Wikipedia |
A diákok nyomására a kormány látszólag meghátrált, és
többszöri licit után a felsőoktatási törvény újragombolása
mellett döntött a korábbi, hivatalos kiszivárogtatásokhoz képest. Azokhoz
képest, melyek Orbán Viktor folyamatos bejelentései, valamint a kormányzat,
illesztve a Fidesz egyes tagjainak közszereplései nyomán szinte folyamatos
változáson estek át. S amelynek előkészítésébe a diákságot még utólag is csak a
látszatok szintjén kérdezték meg. Mert mi más lenne az, hogy Orbán Viktor csak
egy kiválasztott kocsmakör
előtt mert megjelenni ebben az ügyben.
Az azonban a pillanatnyi állás szerint már biztosnak
látszik, hogy 55 ezerben szabják meg az államilag támogatott keretszámot. Bár
azért ezzel kapcsolatban is lehetne pár kérdést feltenni, illetve akár ismét,
és ismét nekiszegezni az illetékeseknek. Mindjárt legelőször azt, hogy tulajdonképpen
tudja-e Orbán Viktor, hogy mit is akar? Mert korábban egy brutális létszám-húzásban
egyezett meg a kormány. S nem emlékszem arra, hogy a kormányfő személye
változott volna időközben. A következő kérdés lehetne, hogy amennyiben
manapság, Karácsonyig, határozzák meg a felvételi
ponthatárt, akkor vajon honnan tudják a majdani felvételi-eredményeket?
Mert a korábbi kormányfői állítás
az volt, hogy mindenki ingyenes, aki eléri a minimum-határt. Ha a ponthatár előre
rögzített, akkor mi lesz azokkal a diákokkal, akik elérik az adott ponthatárt,
de kiesnek a rögzített keretszámból? Fellebbeznek? Előfelvételisek lesznek,
mint például az 1970-es években? Mondjuk, Orbán Viktor abban a korszakban
felvételizett. Elképzelhető tehát, hogy azóta is az az utolsó olyan rendszer,
amit még úgy-ahogy átlátogat. Így, akár tudat alatt is ahhoz térne vissza szíve
szerint. Ha azonban ponthatárok rugalmasan változnak, akkor az elnevezéstől
független koordináta-rendszerben nem látszanak az éles különbségek. Miközben a röghöz
kötés maradt a jogszabályban. Jelezve, hogy továbbra sem megfizetett és
biztos munkahelyekben, hanem jogi kényszerpályákban gondolkodik az
oktatáspolitikát irányító vezetés.
Hacsak nem arra a megoldásra gondolunk, amely a
felsőoktatási megszorítások, forrászárolások világában az egyes képzőhelyekre
akarhatja rábízni a döntést. Az önkormányzati iskolák mintájára, ahol a krétát
az önkormányzat fizeti, de az atyáskodó állam mondja meg, hogy mit rajzoljanak
vele. Ezzel a kormányfőt a felsőoktatásban is mentesítve az egyes diákok
személyes sorsát befolyásoló közvetlen felelősségtől, és egy fillérrel sem
költve többet a felsőoktatásra. Nem az évekkel korábbi szinthez, hanem a
Hoffmann Rózsa által oly annyira pártolt, és megértett zároltpénzes korszakhoz
képest. Ami, mint azt a Semjén Zsolt
papírjaival kapcsolatos kérdések mutatják, mégis jó valamire. Például az
egyes iskolák informális zsarolására. Megtámogatva azokat a szándékokat, hogy
kézileg vezérelten kezeljék akár a teljes oktatás-ügyet. Ami szintén elég
nosztalgikusan hasonlít a tervutasításos, tervgazdálkodásos korszakokra.
Központilag meghatározva, hogy hány állattenyésztő, építész, művész, vagy akár
alsónadrág-szakértőre van szükség az ország naggyá, vagy a vezetők tisztába
tételéhez. Az ugyanis eléggé árulkodó, hogy a jogász- és közgazdászképzésben nem
lesz államilag támogatott hely.
Megjegyzendő ugyanis, hogy maga a miniszterelnök is jogot
végzett ember, ha az ezt megalapozó szakdolgozata vet is fel néhány kérdést.
Ahogy az unortodox gazdaságpolitikával azonosítható miniszter is kapott
közgazdasági diplomát valahogy. Így nyilvánvalóan zokon vennék, ha egy őket
szakmailag ellenőrizni képes fiatal nemzedék nevelődne ki. Bár, ez még így sem
kizárt, hiszen a fizetős képzésekre sem csak hozzájuk hasonló tehetségszinttel
érkezhetnének diákok. Azonban talán egzisztenciálisan jobban sakkban
tarthatónak érzik majd azokat, akiket a családjuk finanszíroz, és így a család
jövedelmén keresztül esetleg megfoghatóak. Így, alappal, vagy alap nélkül, de a
személyes kormányfői döntéseknek szánnak valószínűleg nagyobb teret ezeken a
képzéseken is.
A kormányszóvivő, Giró Szász András ugyanakkor közölte, hogy
a képzésekre 24 milliárddal több fog jutni. A HVG, ezt említő, tudósításából
azonban nem derül ki, hogy mihez képest. Ahhoz az összeghez képest, amit a
zárolások előtt, vagy amit azt követően szántak a felsőoktatásra a kormányzat
részéről. Amennyiben ugyanis, a valószínűbb forgatókönyv szerint, az utóbbi,
akkor végső soron a felsőoktatás számára egyébként is megállapított támogatást
csorgatják, csepegtetik vissza. Egyfajta szívesség gyanánt, és a diákságnak
tett hihetetlen engedmény gyanánt. Ami lehet, hogy kommunikációs fogás gyanánt
elnyeri Orbán Viktor tetszését, de alapvetően csak egy lózung-csavar a
történetben. Az minden esetre már biztos, hogy a diákságnak a döntéshozatal
napjára időzített megmozdulását nem
fújták le. Ami azt is jelzi, hogy a szakszöveg-generálóval előállított
hangzatos ígéretek nem igazán hatották meg a diákokat. Balog Zoltán
miniszterrel Nagy Dávid ugyanakkor folytatni kívánja a tárgyalásokat
a HÖOK részéről. Ez egyik oldalon nyilvánvalóan hasznos törekvés lehet, míg a
másik oldalon azok a hangok is érthetőek, amelyek a diákság megosztásától, az
erre irányuló kormányzati stratégia sikerétől tartanak.
Az azonban a jövőben elérhető eredményektől szinte
függetlenül elmondható, hogy a kormányzati hatalom fáziskésésben van.
Tekintettel arra, hogy egy tanév közepén járunk, és láthatóan nincs egységesnek
tekinthető, gazdaságilag megalapozható oktatáspolitikai koncepció, ez eléggé
nyilvánvalónak látszik. Mert miközben aligha tekinthető véletlennek a
bejelentések időzítése a vizsgaidőszakra, a Karácsony előtti hetekre, a
manipulációnak feláldozni látszik a valós megoldás szándéka. Az oktatáspolitikának
alighanem, hónapokkal korában, valamikor nyáron kellett volna ott tartani, ahol
jelenleg tartanak az egyeztetések terén. Márpedig a jelenlegi kapkodás még azt
sem teszi valószínűvé, hogy a napi politikai érdekeken túlmutató, valós
tervezés miatt késtek volna a megbeszélések. Inkább egy olyan forgatókönyvet
sejtetve, ami látszatmegoldásokkal, látszatkeltésekkel kívánja elvenni a
tüntetések élét a valós, tényleges erőforrás-ráfordításokat igénylő, szakmailag
megalapozott, és szakmailag ellenőrizhető megoldások helyett.
S ez az, ami alapvető problémákat vet fel. Nem csak
szakmailag, hanem a hatalomgyakorlás módját tekintve is. Ugyanis a sokkal
inkább a tárgyalópartnerek lenézését, mint szakmai megbecsülését sugallja. Ami
legalább akkora, vagy akár nagyobb udvariatlanság, mint amit Rogán
Antal a diákvezetők szemére vetett.
Andrew_s
Szerintem az nem olyan nagy gond, ha a kormány kevesebb (de nem 0) helyet ad jogászoknak, közgazdászoknak és médiásoknak, ha belőlük amúgy is van bőven (amit nem tudok innen...), és helyette a hiányabb szakmákat támogatja. Ha normális felvételivel párosul ez, akkor aki okos és szorgalmas, az bejuthat.
VálaszTörlésA röghöz kötés meg kissé túlzó, talán az EU sem fogja hagyni, de az is igaz, hogy nem kéne nekünk kinevelni nálunk sokkal jobb gazdasági helyzetben lévő országok értelmiségijeit. De lehetne valami értelmesebb szerződés, pl. hogy vagy idehaza marad X évet, vagy távozik, de onnan szépen, részletben visszafizeti az oktatása költségét - netán átigazolhatja a jövendő munkaadója, mint a focistákat. (Hosszabb távon persze egy élhetőbb ország lenne a megoldás, de ezt felvetni is butaság sajnos.)
A gond valóban a §-s számokkal lehet. Egyébként nem vagyok tandíjellenes. Sőt, egy alternatív rendszerről elég sokat beszéltem. Itt is leírtam. Legutóbb itten: http://endresy.blogspot.hu/2012/12/diakok-es-diakok.html
TörlésNyilván ez sem tökéletes persze.
A saját példám alapján azt mondanám, hogy a jogi röghözkötésnél jobb megoldás a gazdaság kirántása a recesszióból. Elvégre az EU-s fizu innen jól néz ki, de ha Londonban kell fizetni az albérletet, már az sem krőzusi.
A fiaimon látom, hogy alapvetően nem menni akarnak. Viszont van egy pont, amikor egy gyereknek nem tudsz eszméket adni vacsi helyett.
A saját értelmiségünk szerinte alapvetően itt akarna maradni. De amikor a körülményke kiszámíthatatlanok, akkor ez lehet a nehezebb döntés. S itt a politikai körülményeket is értem.
Egyébként lehetne persze egyfajta ösztöndíjszerződést is kötni. De a kintről fizetés nem igazán megoldás. Ettől ugyanis az innovációra képes ifjak nem lesznek itt.
0-ás számokkal termlszetesen....
Törlés