Balog Zoltán érdeklődése úgy tűnik
fellángolt a műkincsek iránt. Talán megunta az oktatáspolitikai
kudarcsorozatot, és a foglalkoztatási statisztikák körüli iszapbirkózást.
Tegnap még arról szólt a hír, hogy Indiában nyitott
meg kiállítást magyar művészek alkotásaiból. Most pedig azt adta hírül az Origo,
hogy kezdődhet az elzabrált műkincsek tömeges reprivatizációja, azaz
visszaadása. Akár jó hír is lehetne, és mégis a görögök klasszikus ajándéka jut
az ember eszébe.
Nem igazán túlkoros ugyanis az a polémia, ami
annak nyomán robbant ki, hogy a hatalom képviselőjének
döntése alapján műkincsek kerülhetnek akárhova. Márpedig a közkincsek
magánkézbe adásának igen jó fedőintézkedése is lehet egy olyan megoldás, amivel
tulajdonképpen csak „visszaadják” a kiszemelt műkincseket. De az ilyen
fondorlatoktól eltekintve is igencsak jól el van látva résekkel az a
törvényjavaslat, amit a hírek szerint beterjeszteni szándékoznak. Mindjárt azon
a ponton, hogy a tulajdonjogot elég az adott személynek megfelelően
valószínűsíteni. Ami nyilvánvalóan a valószínűségek tárházát nyitja meg. A II.
világháború alatt is cseréltek ugyanis furcsa módon tárgyak gazdát. Ha, tehát,
egy akkor elzabrált tárgyat az állam mintegy továbblopott, pontosabban az
akkori törvényeknek megfelelően közgyűjteménybe vett, akkor ki mit tud Balog
Zoltánnak is megfelelően valószínűsíteni? De a háborút követő, cseppet sem
zavarmentes, évek sem kedveztek annak, hogy a tulajdonjog olyan egyszerűen visszakövethető
legyen. Az utolsó ismert tulajdonos ugyanis nem feltétlenül jogos tulajdonos. Így
korántsem biztosan mentes a jelen javaslat attól a gyanútól, miszerint
rámutatásos alapon is lehetőséget akarnak adni a valószínű tulajdonos
kijelölésének. Ezzel visszajutva a korábban már említett állapothoz. A javaslat
akár fedőtörvény is akarhat lenni a szabad közgyűjtemény-széthordáshoz. A kulcs
ehhez itt lehet:
„A 4.
§-hoz
A Javaslat a nemzeti vagyonról szóló törvény
módosításával – a Javaslat céljaival összhangban – egyértelművé teszi, hogy önmagában
az a tény, hogy valamely vagyontárgy egy állami vagy helyi önkormányzati közgyűjtemény
nyilvántartásában szerepel, önmagában nem elégséges feltétele a nemzeti vagyoni
körbe tartozásnak.”
Ám most tekintsünk el ettől kissé. A
kitelepítések során például nyilvánvalóan azok rendelkezhettek jelentősebb
műkincsekkel, akiknek akkor felépített egzisztenciájuk volt. Ez már akkor is
deres halántékot tételezett fel egy bankigazgató, fiókvezető, majortulajdonos
és hasonló népek esetében is. Ez azt jelenti, hogy jelenleg a legtöbbjük, ha
nem mindahányan már a temetőkben vannak. Miközben javaikat raktárakban
helyezték el, ahonnan vagy spontán elprivatizálták azokat, vagy közgyűjteménybe
kerültek. Esetleg olyan módon „lepapírozva”, hogy a raktár kiégett, beázott, és
összedőlt. Jegyzőkönyvileg. Így erősen kétséges, hogy ezekben az esetekben az
igénylő hagyatékátadó végzéssel vagy öröklési bizonyítvánnyal rendelkezzen. A
hírek szerint, ezek hiányában a valószínű örökösi minőség igazolására nem peres
eljárást indítanának. Közjegyzőileg és természetesen korántsem illetékmentesen.
Tehát, miközben erősen kétséges, hogy az eljárás végén valaki visszakapja-e a
dédnagypapa gyűjteményét, megvágni azért megvágják némileg. Mert nincs olyan
Isten, hogy le ne húzzanak valakit államilag, ha le is húzhatnak. Árnyalva
kissé azt a képet, hogy a törvényjavaslat
szerint mentesül az ügylet az örökösödési illeték alól.
Kétség különben nem csak az örökösödés
megállapításánál lehet, hiszen ezt talán viszonylag egyszerűbb lehet igazolni a
felmenő ágon. Amikor azonban, mondjuk, egy ÁVH-s tiszt elszerette valakinek a
lakását, akkor erősen kétséges, hogy ott minden egyes képszögön figyegő
grafikáról fényképes leltár készült volna. Útban a Kukutyinba induló vonat,
illetve teherautó felé. Alighanem sokan voltak, akik örültek, ha viszonylag ép
bőrrel kikerültek a kutyaszorítóból. S amennyiben a kitelepítés során hunytak
el, akkor sem biztos, hogy az el sem készült aprólékos leltárt generációkra
hagyatékozták volna. Sokszor inkább a családi legendáriumok őriztek meg
adatokat képekről, könyvekről, kisebb szobrokról, és hasonlókról. Ugyanis erős
tévhit lenne azt hinni, hogy gyűjtemények csak kastélyokból kerültek
varga-betűket mintázó utakon állami kezelésbe. Balog Zoltán látszólag
nagyvonalú javaslata tehát könnyen lehet, hogy csak látszólag nagyvonalú. A
lehetséges kiskapukhoz képest túl nagy kockázatát nem jelenti, hogy a valós
tulajdonosok több generáció elkeseredett, a vagyontárgyról való lemondással
telt évek után kettős rendben fogják az ajtaját megzörgetni. Noha, kétségtelen,
hogy lesznek páran, akik majd jelentkezni fognak.
Róluk legalább tudni fogja az állam, hogy
rendelkezni fognak nagyobb értékű műkinccsel. Így később is lehúzhatók egy kis
extra-adó erejéig. Addig pedig fizessék a nagy értékű biztosítást, vagy az
immár nevesített tulajdonjog után esetleg megőrzési díjat. Ha esetleg mégsem
kívánnák, vagy tudnák a lakásukban megfelelően tárolni az immár papíron rájuk
írt műkincset. S tudom, erről a megőrzési díjról jelenleg nincsenek források.
De alighanem eszébe fog jutni valamelyik megőrzésügyi szakinak a kormányzatban.
Szokott.
Na szóval! Akkor most miként is állunk
azokkal a görögökkel, meg az ajándékaikkal?
NINCS AZ A JOGOS TULAJDON, AMIÉRT AZ ORBÁNBAGÁZS SZEMÉTBOMBJÁN TURKÁLNI HAJLANDÓ LENNÉK!
VálaszTörlésFöldprivatizátorok-zsebszerződései bőven sok,kulákság lerablása után szabadon államosítás kilátásba tétele,most meg már a közgyűjtemények maradéka is kell!!!
CIGÁNYKODÁS AMI ITT DIKTÁTUM!
Majd megvédik a közgyűjtemények maradékát. Ha akkor láttuk utoljára, akkor is.
Törlés