Szerencsére a felséggyalázás még nem önálló
tényállás, de igény azért talán lenne rá. Ez már a koronával kapcsolatos
játékszabályok újraértelmezése kapcsán is felmerült.
Most egy másik nemzeti jelkép kapcsán látszik úgy, hogy az értelmezési
tartományok határainak rugalmatlan értelmezése gondot jelenthet. Nevezetesen
az, hogy egy színdarab meddig mehet el a jelképek használatában.
A konkrét esetben a szentesi Horváth Mihály
Gimnázium részéről azzal cáfolták a korábban kiosztott fegyelmik történetét,
ami a fenti kérdést veti fel. Az eredeti hírek szerint ugyanis egy, a jelen
állapotokat karikírozó darabért osztogattak fegyelmit. Míg a korrekció alapján
egy szex-jelenet imitálása ért büntetést.
Azon az alapon, hogy eközben egy zászló feküdt az asztallapon. Talán annak
jelzésére, hogy az oktatásban alanyi jogon részt vevők szerint, a jelenleg a
mély hangú vízimadarakkal jellemezhető állapotban leledzik a hazai valóság.
Tóth Tamás igazgató szerint ugyanakkor az írásbeli figyelmeztetés, melyet az
ügyben kiosztottak nem azonos a fegyelmivel. Ami azért talán korrigálandó
lenne, mivel írásbeli figyelmeztetést is általában fegyelmi vétség okán, mint
legalacsonyabb, már írásban megjelenő, fokozatot szoktak adni. Amennyiben ez az
iskola, mint munkahely, esetében is igaz, akkor az igazgató úr vétkesnek
találtathatik a maszatolás vétségében.
Miközben persze maradhat a kérdés, hogy
mennyiben igaz az állítás, miszerint „a
magyarságot súlyosan sértő, annak nemzeti jelképét, a magyar nemzeti lobogót
megbecstelenítő jelenetet adtak elő a diákok”. Mármint azzal megvalósítva,
hogy az említett szex-jelenetet imitálták a lobogón. Ez ugyanis akár azt is
felvetheti, hogy a szexualitás sérti a magyarságot. Holott nem rendelkezünk
megbízható adatokkal arra nézve, hogy őseink a Hoffmann Rózsa által pártolt
partenogenezist részesítették volna előnyben. A biológiai képtelenségéről már
nem is beszélve. Így aztán az is kérdés lehet, hogy mennyiben becsteleníti meg
az említett aktus a lobogót. Már akkor, ha eltekintünk a fentebb szintén
említett átvitt értelemtől. De ebben az esetben sem a lobogó tehet a dologról.
Ahogy arról sem, ha igaza van az igazgatónak abban, hogy a jelzett jelenet is
besorakoztatható abba a sorba, melyet a fiatalok pszichoszexuális fejlődését
káros irányba terelők alkotnak. Elfeledkezve arról az apróságról, hogy a
fiatalok nyilván akkor tudhattak imitálni egy jelenetet, ha tisztában voltak
annak tartalmával. S nyilván a közönség is csak akkor érthette meg az utalást,
ha szintén tudták, hogy miről van szó. A struccok politikáján kívüli
tartományban tehát nehezen értelmezhető az írásbeli figyelmeztetések indoklása.
Nem feledve természetesen azt a kérdést
sem, hogy vajon valóban fegyelmit érdemel-e az adott előadás? Mármint akkor, ha
valóban elfogadjuk a rémesen-borzasztóságát az adott jelenetnek. A zászló
szempontjából természetesen, mivel művészi értékét tekintve ettől függetlenül
is lehet ordenáré. De a művészi értékért csak nem adnak fegyelmit. A zászló
szempontjából azonban azt hiszem van egy jelentős különbség a köztereken,
illetve a színpadon, vagy egy filmben, regényben való megjelenés között. Ahogy
aközött is van némi különbség, hogy egy filmjelenetben játsszák el a közösülést
egy rendházban, vagy a valóságban erőszakolják meg az apácát. A zászlókkal
kapcsolatban egy háborús filmet sem lehetne leforgatni abban az esetben, ha az
ott szereplő zászló visszavezethető esetleg egy ország jelenlegi jelképére.
Esetleg a zászlóégetésről szóló dokumentumfilmből, tudósításból is kivágná az
igazgató úr a méltatlan jelenteket? Pedig inkább a valóságban kellene kivágni egy
rendezvényről azokat, akik köztereken zászlót gyaláznak.
Egy színdarab azért egy kicsit továbbra is
másnak tűnik. Nem vitatva, hogy az iskolaigazgató számára sokkal szimpatikusabb
a steril világ. Olyan, amiben csak a VS-elv (védd a segged), szelleme lebeg be
mindent. Amiben inkább kioszt néhány fegyelmit, mintsem a felsőbb hatóság
kössön bele az ő nagyszerű igazgatói munkásságába. Kisebb gondnak érezve adott
esetben a közröhejt és a nemzetieskedés túllihegését, mint az elöljárósága
összevont szemöldökét. Óhatatlanul sajnálatra méltó helyzetet teremtve. Mert
azért alapvetően sajnálni való az az iskolaigazgató, aki ilyen akciókban, és
nem a szakmaiságában látja a pozíciója garanciáit.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése