Amikor Pukli igazgató úr elmesélte a magántörténelmét,
akkor úgy döntöttem: nem reagálok. Mert a reakció nagyjából az lett volna, hogy
szimpla előremenekülés. Nem annyira a sajtó, mint szimpla kommunikációs
prevencióként az inkompetencia vádja ellen. Amit, ha csak egy vesszőt is hozzátett
a Civil Közoktatási Platform (CKP) most közzétett 12 pontjához, teljesen
megértek.
Mert közzé tették ám azt a tucatnyi pontot. Az eredeti 25
ponthoz képest máris a felére olvadva. De
közzé tették ám! Tényleg érdemes a pontokat elolvasni. Intő példaként.
Leginkább. Leginkább azért, mert tipikus példája annak, hogy miért nem lett
volna szabad, miért volt ordas felelőtlenség gyakorlatilag biankó felhatalmazást
kérni a pedagógusoktól a CKP munkájához. Nem. Nem a munkájához, mert ilyen 12
pontot szinte bárki, bármikor tud alkotni. Ahogy, a szintén a Facebook-on, már
olvasható alternatív
pontsorozat. Amelynek mintájára sorra születhetnek majd azok a
pontsorozatok, amelyek akár jobbak is lehetnek a CKP, egy tüntetéssel előre
megerősített pontjainál. S akkor nem is szóltunk azokról a szempontokról,
amelyeket a szülők igencsak ezt megelőzően megfogalmaztak.
Pedig érdemes lett volna talán, ha a sok-sok szakember a személyeskedés határát
súroló, és több internetes fórumon olvasható, arcoskodás helyett tényleg nekiül
alkotni.
Addig is álljon itt a CKP alkotása címszavakban:
- Az érettségire vonatkozó módosításokat halasszák el!
- A középfokú szakképzési rendszerben a kormány által tervezett minden változtatást azonnal függesszenek fel! Biztosítsák mindenkinek a lehetőséget a középfokú végzettség megszerzésére!
- Csökkenteni kell a tanulói terheket!
- A különleges bánásmódot igénylő gyermekek méltányos és eredményes ellátásáért azonnali, kármentő intézkedések szükségesek!
- A kormányzat tegyen azonnali intézkedéseket a roma tanulók növekvő szegregációjának visszaszorítása, a diszkrimináció minden formájának hatékony tilalma érdekében!
- Követeljük a tankönyvválasztás tényleges szabadságát!
- A pedagógus életpályához kapcsolódó minősítés és a pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszerét azonnal fel kell függeszteni, a folyamatban levő eljárások befejezésének kivételével!
- Azonnali hatállyal teremtsék meg a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatásának jogszabályi kereteit! Szüntessék meg a létszámstopot!
- A pedagógusok kötelező óraszámát 22 órában kell rögzíteni, el kell törölni az ezen felüli kötött munkaidőt!
- Követeljük az oktatásfinanszírozás legalapvetőbb forrásainak biztosítását!
- Elvárjuk az oktatással kapcsolatos őszinte és nyilvános kommunikációt!
- Új alapokra helyezett, az elért eredményekre építő közoktatási rendszer kidolgozását kell azonnal elkezdeni!
Kifejtve a Facebook-on
vannak a pontok. Elolvasni mindenképpen érdemes. Már csak azért is, hogy mindenki meggyőződhessen
róla: nem csak a címsoros felsorolás hagyhat némi hiányérzetet maga után. Nem
véletlenül. Az „Azonnali követelések”, mint cím ugyanis orientál. Pont azt a
csapdát rejtve, amiről írtam korábban. Kormányzati kegygyakorlássá silányít
minden teljesítést. Részteljesítést is. Egy percig sem vitatva azt, hogy a
részletezésben nagyon sok féligazság van. Olyan, amivel sok szempontból, és
első indulatra egyet is lehet érteni. Csak az a másik fele maradt el valahogy.
Olyanok például, mint:
- A valós szakmaiság biztosítékai. Ami, az én olvasatomban, túl megy azon, hogy néhány szakmai tekintélycentrum kikiáltja a hitelességet. Ellenben olyan biztosíték, ami valós szakmai, és személyi, de legalább szervezeti felelősséget takar. Szakítva a hazánkban sokszor tapasztalható következmény-nélküliséggel.
- A megvalósításra való bárminemű konkrét, határidőhöz, személyhez köthető utalás. Kapcsolódik az előbbihez. De ahhoz is, hogy ha már követelnek, és azonnal, akkor ennek az „azonnalnak” mikor van a határideje. Mert annyira nem azonnali a jelek szerint, hogy máris az utcán lennének ezerszám a pedagógusok. Amit nem csodálok. Ők már biankó nyomatékot adtak. A többi már nem az ő dolguk A jelek szerint.
- A megvalósítás forrásaira vonatkozó bárminemű utalás. Mert az kétségtelen, hogy az oktatáspolitika egy nagy rakás. Szóval: Az. Azonban megannyi azonnali követeléshez kellene némi fedezet. Ad abszurdum, még a KLIK megszüntetése, egy decentralizált rendszer újbóli felépítése is pénzbe kerül. Ha ki akarták volna fogni a hatalom vitorláiból az erre vonatkozó szelet, és megelőzni a „pedagógusok megint pénzt akarnak költeni az ötleteikre” mottójú vagdalkozásokat, akkor bizony ezt a pontot kimunkálták volna az ott ülő régi motorosok.
- A megvalósításban való részvételre, a társadalmi bizalom kialakítására utaló legcsekélyebb utalás. Nem csak felelősségileg, hanem azon a szinten is, amit már emlegettem korábban: mi a helyzet a tanárok széleskörű alkalmasságának felülvizsgálatával? Mi a helyzet a már fentebb említett személyes, vagy legalább a CKP-ban részt vevő szervezetekre „nevesíthető” felelősséggel? Miből gondolja bárki, hogy széles körű társadalmi szolidaritás nélkül menni fog? Miért hiszi bárki is, hogy a társadalmi szolidaritás éppen olyan biankó módon megszerezhető, ahogy tüntetők tízezrei sorakoztak fel, és adtak előzetes felhatalmazást mindenre? Vagy szintén egy vezérelvű megoldásban bíznak? Vagy tényleg a jelenlegi hatalom kegyeméből szeretnék megoldani a problémákat?
Különösen az zavaró az utóbbiakkal kapcsolatban, hogy vezérelvű, féligazságokon alapuló programja olyan politikai erőnek van, mint például a Jobbik. De történelmileg sem olyan erőket jellemz, amelyek politikailag következetes, nem csak a hatalmat maguk előtt látó képpel rendelkeznek. Holott, ha van olyan pálya, amely természeténél fogva humanista, ha tetszik, baloldali, akkor a pedagógusé olyan.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése