A beharangozott gigatünti
előtti napokban szinte biztosan nő a várakozás abban a tekintetben, hogy hova
fut majd ki a pedagógus-mozgalom. Az internetes fórumokon is élénkült a
szövegforgalom. Magam is inkább figyelem, mert a választ várnék néhány
kérdésre.
Nem utolsó sorban azokkal az elvárásokkal kapcsolatban,
amelyeket az esőáztatta tüntetés, majd a CKP megalakulás körül fogalmaztam
meg. S amelyekkel kapcsolatban két markáns válaszcsoport alakult ki, amikor
felvetettem az internetes vitákban. Az egyik az, hogy „hülyeség”. Olykor
celofánba csomagolva és roppant udvariaskodón, de a lényegét tekintve ezt
tükrözve. Ezzel nyilvánvalóan nincs mit tenni. A másik kategória nagyjából az,
hogy milyen jogon vannak nekem elvárásaim a tüntetéssel, vagy akár a
pedagógusokkal kapcsolatban, amikor nekik nagyon sanyarú a sorsuk. De leginkább
mégse legyenek hitelességi, szakmai, vagy akár csak semleges elvárásaim.
Ugyanakkor természetesen nem csak az ilyen, hanem számos más klisé-vélemény
fordult elő a vitákban. Nem egyszer olyan érzést keltve, mintha valahol egy
kaptafára igazgatnák a majdan felbukkanó szólamokat. Néhányat emelnék ki
csupán.
Kívülről
miért beszélnek bele a „nagyok” dolgába
Ez az a gyűjtőkategória ahova az előbb említett vélemény
is tartozik. Nagyjából azokat a reakciókat sorolnám ide, amelyek alapján a
pedagógusok, vagy inkább az egyes mozgalmárok, ki kérik maguknak a külső
véleményt. Nem csak a megfogalmazott kritikát rosszalva, hanem sokszor a véleményalkotás
jogát is kétségbe vonva. Ami több okból hatalmas tévedés. Az egyik nyilvánvaló
ok az, hogy amennyiben a pedagógusokat más területek nem támogatják, és nem
élvezik a szülők szolidaritását, akkor testületileg elmehetnek zabot hegyezni.
Márpedig hatékony, és a mások véleményére is odafigyelő kommunikáció, a
kialakított alternatív oktatáspolitika megismertetésének hiánya a társadalmi
szolidaritást csak rombolni képes. Egyfajta szellemi gettóba zárva a tanárokat,
és csendben, vagy kevésbé csendben, de halálra ítélve a mozgalmukat. Ennek
fényében nem is annyira a kritika ignorálása a furcsa, hanem az említett kommunikáció
szinte totális hiánya.
A másik pont, ahol az elefántcsont-toronyba zárkózás
zavaró az a tanári szerepben bekövetkezett félresiklás. A pedagógus azóta
társadalmi szolgáltató, amióta az első lesántult vadászra rábízták a horda
gyermekeit, hogy megtanítsa őket dárdahegyet pattintani. Meg vigyázzon is rájuk
egy füst alatt. Ez a szerep azóta is öröklődik. A hordából
társadalom lett, a dárdahegy is átalakult. Az a szerep azonban nem változott,
hogy a pedagógus a társadalom megbízásából egy társadalmi szolgáltatást végez.
Amit a társadalom aszerint javadalmaz, amennyit az adott szolgáltatás megér,
amennyit a társadalom szán az adott szolgáltatásra. Ez azonban azt is jelenti,
hogy a társadalom minden egyes tagjának lehet véleménye a pedagógiai „alrendszerről”.
(A társadalmi alrendszerek taxonómiája alapján itt belekötni szándékozók
kíméljék meg magukat a meddő kötözködéstől.)
Ez utóbbi olvasat azt is jelenti, hogy amennyiben a
pedagógusok szerint ez a társadalmi ráfordítás nem megfelelő, akkor
nyilvánvalóan két dolgot tehetnek. Egyrészt tudomásul vehetik. Másrészt
megpróbálhatják a társadalmat meggyőzni. Kiemelném: a társadalmat, és nem a kormányt. Ezért is visszás, hogy a pontok
teljesítését a kormány kegyére bízzák, miközben a társadalomtól csak biankó megértést,
és alanyi jogon járó szolidaritást várnak el.
A
tüntetés nem a fizetésekről szól
Ez egy régóta fel-felbukkanó, egyébként a kormányt dicsérő,
szólam. A kormányt dicsérhetné annyiban is, hogy ezek szerint a pedagógusok
bérezésével minden a legnagyobb rendben van. Elvégre nincsenek bérezési
problémáik. De, gyanítom, másról lehet itt inkább szó. Sokkal inkább arról a
hatalomtechnikai húzásról, amellyel lebénították a pedagógusokat. Ahogy a „balhézni
akarnak” vezérmondattal biztosították annak idején, hogy a tüntetésről, puszta
cáfolat gyanánt, gyakorlatilag hang nélkül hazabandukoljon mindenki. Az ismerten
pocsék magyar közbér-színvonal, a közrabszolgaság halasztott éhen pusztulása,
az ismerten jelentős gyermekszegénység közepette a pedagógusok bérkövetelésére
hangolt kormányzati kommunikációval elérték: a tanárok hangzatosan nem kérnek
béremelést. Holott valószínűleg többen kérhetnének. S valószínűleg hitelesebb
is lenne, ha kérnének. Amennyiben indokolt.
Minden
csak a gyermekekért van. Akár közvetve is.
Ez az a szólamgyűjtemény, amit akkor szoktak előrángatni,
ha szóba kerülnek a tüntetésekkor előolvasott pontok, és azok szakmai, illetve
politikai tartalma. Hosszan ecsetelve azt, hogy a tanár adminisztrációs
terheinek a csökkentése, az önértékelés ignorálása, az iskolában töltendő
kötelező munkaidő csökkentése milyen nagyon szolgálja a gyermek érdekét.
Kilyukadva rendszerint oda, hogy ezek a követelések ugyan egytől egyig a
tanárokról szólnak, de egy nyugodt, kiegyensúlyozott tanár mennyivel szebb,
okosabb, és gyermekbarátibb. Amikor tehát a tanári érdekek mentén fogalmaznak
meg pontokat, akkor az a gyermek érdekében van csak. Ezzel az erővel
bekerülhetett volna a pontok közé a munkaidő általános leszállítása minden
ágazatban, és a feladatra való alkalmasságtól független bérezés is. Elvégre ez,
a szülő közérzetének javításán keresztül, nem kevésbé szolgálhatná a gyermek érdekét. Hogy
ez utóbbi mégsem került be a pontok közé? Ez van. Holott talán hitelesebb lenne, ha a tüntetés arról szólna, ami. Mellőzve a pátoszt, és a negédes mellébeszélést.
Tanárképzés
és alkalmasság
Ez itt, mi tagadás, kakukktojás. Annyiban, hogy ezt én
szoktam felvetni a fórumokon. Az előzőektől azonban nem teljesen függetlenül. A
jelen viszonyai között ugyanis igen erős kontraszelekciós láncolat alakul(t) ki
nem egy esetben. A maradványelvű pedagógusképzésből kikerült, a pályára alkalmatlan
tanerő akár évtizedekre eldepózhatja magát a katedra mögé. Csak arra kell
vigyáznia, hogy az inkompetencia látványosan ki ne derüljön. Egy felmerülő alkalmassági
vizsgálaton, egy olyan helyzetben, amikor neki kellhet értékelni pedagógiai
helyzeteket. Netán őt is értékelik. S lehetőleg olyan szűkre szorítsa a
ténykedése körét, amilyen szűkre csak lehet. Na meg annyira, amit még képes ellátni a
nagy lebukás veszélye nélkül.
Miközben a társadalmi szolidaritást alighanem növelte
volna, ha a 12 pont valamelyike a kontraszelekciós körök megtörését, a
tanárképzés reformját, a pályára alkalmatlanok kiszűrését kommunikálja. Már
csak annak a jóhiszeműségnek az igazolásául is, hogy nem a névsort, a pontokat olvasókat
kellene az első közt felkérni a pálya elhagyására. Mert ahhoz nem kell
akadémiai tagság, hogy felmérje bárki is: az a tanár, aki alkalmatlan a pályára,
nem lesz alkalmasabb akkor sem, ha munkaköri könnyítések sorát harcolják ki
számára. Legfeljebb később derül ki az alkalmatlansága. Amellyel a szülők
általában hamarabb szembesülnek, mintsem azt az elefántcsont-torony elméleti
pedagógusai sejtenék.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése